• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402110201606
  • خبرنگار : 30165

حمایت ۳۰ میلیارد تومانی از نشریات علمی نمایه شده در دو سال اخیر

حمایت ۳۰ میلیارد تومانی از نشریات علمی نمایه شده در دو سال اخیر

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی‌ در مورد حمایت از نشریات نمایه شده گفت: در حال حاضر نشریات فارسی که نمایه بین‌المللی کسب کنند، ۵۰۰ میلیون و نشریات انگلیسی ۳۰۰ میلیون تومان حمایت خواهند شد. در دو سال اخیر ۳۰ میلیارد تومان مبلغ تشویقی به نشریات علمی پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، صمد نژاد ابراهیمی در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که امروز دوشنبه دوم بهمن در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به  اهمیت نمایه کردن نشریات گفت: برای حفظ رتبه علمی باید تعداد نشریات نمایه شده بین‌المللی را افزایش دهیم. یکی از مدخل‌های نمایه‌سازی دوآج (doaj) است که تاکنون ۸۵۲ نشریه در دوآج نمایه شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران رتبه هفتم در نشریات متن‌باز و زبان فارسی رتبه نهم را در دوآج دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی‌ با اشاره به آمار نشریات وزارت علوم گفت: از ۱۵۹۳ نشریه دارای رتبه ۸۸۹ نشریه در حوزه علوم انسانی است و اکثر نشریات در حوزه علوم انسانی هستند.

وی ادامه داد: نمایه شدن، دیده شدن پژوهش‌های ما در دنیا است. در دو سال گذشته نشریات علوم انسانی نمایه شده در اسکوپوس دو برابر شده است و به نشریات نمایه شده هنر و معماری دو مورد اضافه شده است.

نژاد ابراهیمی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ درصد از کل نشریات ما نمایه شده‌اند، گفت: ضروری است که ما این موضوع نمایه شدن مقالات را دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نشریات فارسی که نمایه بین‌المللی کسب کنند، ۵۰۰ میلیون و نشریات انگلیسی ۳۰۰ میلیون تومان حمایت خواهند شد. در دو سال اخیر ۳۰ میلیارد تومان مبلغ تشویقی به نشریات علمی پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی با اشاره به مصوبات ابلاغی کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، گفت: در بسیاری از دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان و ... فقر آگاهی در مورد اخلاق پژوهش وجود دارد و این مسئله اهمیت آموزش اخلاق را نشان می‌دهد و در این راستا امروز سامانه‌ آوا توسط ایرانداک برای آموزش اخلاق پژوهش به پژوهشگران رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت گزارش‌دهی توسط کمیته‌های اخلاق در پژوهش گفت: به صورت دوره‌ای باید گزارش دهیم که در کمیته‌های اخلاق در پژوهش چه اتفاقی می‌افتد. در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها این گزارشات را ارسال می‌کنند ولی برخی دانشگاه‌ها گزارشی ارائه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها عنوان می‌کنند که کمیته اخلاق در پژوهش جلسه‌ای برگزار نکرده است؛ در صورتی که یکی از وظایف اصلی کمیته‌ها آموزش است و اگر حتی پرونده‌ای به کمیته ارجاع نشده، باید موضوع آموزش را پیگیری کنند. در برخی دانشگاه‌ها ترکیب کمیته‌های اخلاق در پژوهش ناقص است. ضروری است حداکثر هر فصل یک بار گزارش کمیته‌های اخلاق در پژوهش ارسال شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha