• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402110301742
  • خبرنگار : 50167

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

مصرف زیاد نمک، مهمترین عامل افزایش فشارخون است

مصرف زیاد نمک، مهمترین عامل افزایش فشارخون است

ایسنا/زنجان سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: مصرف زیاد نمک، مهمترین عامل افزایش فشارخون است و امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها شناخته شده است.

سعیده محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اگر نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اظهار کرد: : مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی - عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود و طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... نیز بر سلامت دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌شود، گفت: نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است.

این مسئول ادامه داد: نمک به مقدار حدود ۳ الی ۵ گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) مورد نیاز است و در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات، نقش‌آفرینی می‌کند.

محمدی افزود: این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

وی به برشماری مضرات مصرف زیاد نمک پرداخت و اظهار کرد: مصرف زیاد نمک، مهمترین عامل افزایش فشارخون است و امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها شناخته شده است.

سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha