• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402110301911
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

سومین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، سومین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (سه‌شنبه) سوم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس  تشکیل شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در مجلس آغاز شده است و نمایندگان در سه نوبت کاری  به بررسی این لایحه می‌پردازند.

قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.

در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی در سومین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند س تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

* با تصویب بند الحاقی یک تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان اموال تملیکی را موظف کردند تا ماشین آلات و اقلام دپو شده مورد نیاز بسیج سازندگی در گمرکات کشور را به صورت رایگان تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان برای امر سازندگی و محرومیت‌زدایی با اولویت مناطق کم برخوردار، در اختیار سازمان بسیج سازندگی قرار دهد.

* با تصویب بندهای الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابعی جهت اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان تعیین کردند.

* با تصویب بند ب تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازوکاری جهت اخذ عوارض از چاه‌های مجاز فاقد و دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی و سازمان آب و برق خوزستان تعیین کردند.

* با تصویب بندهای پ، ت و ث تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان انرژی اتمی را مکلف کردند مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها و با پرداخت حقوق دولتی به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

* با تصویب بند ج تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان  قیمت برق تولیدی مازاد نیروگاه اتمی بوشهر را تعیین کردند.

* با تصویب بند چ تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان  به دولت اجازه دادند تا با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به تأمین مالی طرحهای نیروگاه‌های برق اتمی اقدام کند.

* با تصویب بندهای (ز) و (ژ) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه دارد فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان را مازاد بر برنامه مصوب تولید تا سقف ۲۳۰ میلیون یورو، به فروش برساند.

* با تصویب بند س تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابع مالی تامین قیر رایگان در سال آینده را تعیین شد.

* با تصویب بند د تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، وزارت نفت مکلف شد تا مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جی و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دریافت و به‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

*‌ با تصویب بند ر تبصره۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران را به مدت یک‌سال امهال کردند.

* با تصویب بند ش تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آبدرمانی‌ها و هتل‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب جزء سه بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت حق بیمه واحدهای مسکونی در سال آینده معاف می‌شوند.

* با تصویب اجزای ۱ و ۲ بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه برق و گاز واحدهای مسکونی و تجاری را در سال آینده تعیین شد.

* با تصویب جزء یک بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب ردیف های چهار و پنج بندالف تبصره ۸ بانک مرکزی موظف شد که برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی یارانه‌ها تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

*‌ با تصویب جزء ۶ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول و همچنین تجدیدنظر درباره افرادی شد که یارانه آن‌ها قطع شده است.

* با تصویب جزء ۳ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، مقرر شد که مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نشود.

*‌ با تصویب بندهای (ب، پ و ت) تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات ۶ فرآورده اصلی (بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی) به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز می شود.

* با تصویب جزء یک بند الف تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان به دولت اجازه دادند تا حقوق گمرکی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی را به ۲ درصد کاهش دهد.

* با تصویب جز ء۲ بند «الف» تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، برای سال ۱۴۰۳ حقوق گمرکی واردات شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آنها را به یک درصد کاهش دادند.

* با تصویب بندهای (ب)  و (پ) تبصره ۹ لایحه ارزش خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی در صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

* با تصویب بند الحاقی ۱ تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان واردات انواع خودروهای سواری برقی نو و  کارکرده به داخل کشور را در سال ۱۴۰۳ مجاز دانستند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، دولت را مکلف کردند تا ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور منظور کند و سهم هر استان و شهرستان دارای معادن را به نسبت پرداختی هر استان و شهرستان را بر اساس قانون واریز کند.

*‌ با تصویب بند الف تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، مالیات پروژه‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ مشخص شد.

*‌ با تصویب بند پ تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل مکلف به واریز سود قابل تقسیم خود به صندوق توسعه حمل و نقل شدند.

*‌ با تصویب بند الف تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تمام دستگاه‌های اجرایی را که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، مکلف کردند تا حداقل نیم درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به ارتقای سطح امنیت شبکه‌ها و سامانه‌های خود اختصاص دهند.

* با تصویب بندهای ب و ت تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۲ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.

* با تصویب بند ب تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، ۱۰۰ درصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۲ به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

*‌ با تصویب بند الف تبصره ۱۳ لایحه ودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده شد تا فضاهای فرهنگی و هنری در اختیار خود را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان بگذارد.

* با تصویب بند ب تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، شرکتهای دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند که یک درصد (۱%) از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از زنان و خانواده، به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، در سال ۱۴۰۳ وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا یک قطعه زمین به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد.

* با تصویب جز ۲ بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی موظف کردند تا مبالغی را جهت دیه محکومان معسر جرائم غیرعمد ناشی از تصادف با اولویت زنان معسر پرداخت کند.

* با تصویب بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان نحوه تسویه دیون ارزی داخلی و خارجی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال آتی را تعیین کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان به قوه قضائیه مجوز فروش اموال غیرمنقول مازاد خود را از طریق مزایده عمومی دادند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازو کار تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ تعیین شد.

*‌ با تصویب صدر و جز ۱ بند ث تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۳ را ۱۴۴ میلیون تومان سالانه اعلام کردند.

*‌ با تصویب صدر و اجزای ۲ و ۴ بند ث تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نرخ پلکانی مالیات بر درآمد مازاد ماهانه ۱۲ میلیون تومان تعیین شد.

با اتمام بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به جزییات بودجه در بخش هزینه‌ای را شروع کردند که در ادامه می توانید بخوانید.

* با تصویب بند ب تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ منابعی را برای نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرهای دچار آلودگی هوا در سال آتی اختصاص دادند.

* با تصویب بند پ تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ ساز و کاری به منظور تسریع در تامین اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به ویژه در مناطق سردسیر در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شد.

* با تصویب بندهای ح و خ تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ نمایندگان ساز و کاری برای تسریع در جذب تسهیلات تصویب شده از بانک‌های توسعه‌ای خارجی تعیین کردند.

* با تصویب بند ج تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ مهلت واگذاری اوراق مالی اسلامی غیرنقدی منتشرشده در سال ۱۴۰۳ مربوط به دستگاههای اجرائی را تعیین کردند.

* با تصویب بند پ تبصره ۱ نمایندگان به وزارت امور اقتصادی مجوز دادند تا در سال ۱۴۰۳ از کلیه روش های انتشار اولیه اوراق و پدیره نویسی در بازارها استفاده کند.

* با تصویب بند چ تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ نحوه هزینه کرد تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی تعیین شد.

* با تصویب بند د تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ امکان استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی - مهندسی از تسهیلات مالی خارجی فراهم شد.

*‌با تصویب بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ نمایندگان منابعی را به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی در سال ۱۴۰۳ اختصاص دادند.

* با تصویب جز ۱ و ۲ و ۳  بند ب تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ مبلغ ۵۰ همت به هیات امنای حساب های استانی پیشرفت و عدالت در سال ۱۴۰۳ تخصیص دادند.

* با تصویب اجزای ۶ الی ۱۰ بند ب تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ نمایندگان مقرر کردند که تا ۳.۱ هزار میلیارد تومان(همت) اعتبار برای پرداخت تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال جهت تأمین زیرساخت‌های تولید و اشتغال در مناطق محروم کشور اختصاص یابد.

* با تصویب جزء ۴  بند پ تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ منابعی را به منظور سرمایه گذاری برای تولید و اشتغال و کارآفرینی و تکمیل طرح های نیمه تمام و ظرفیت های خالی بنگاه ها با اولویت فعالیت های صادرات محور در سال ۱۴۰۳ تخصیص دادند.

* با تصویب بند ت تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌  ساز و کار نظارت بر اجرای مصوبه حمایت از اشتغال زایی در سال ۱۴۰۳ را تعیین کردند. 

* با تصویب اجزای ۱ الی ۳ بند الحاقی تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ بانک مرکزی را مکلف کردند تا سقف تسهیلات تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هر یک از بانک‌های کشور و دستگاه اجرایی مربوط آن را تعیین کند.

* با  تصویب جز ۵ بند ب  لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ منابعی برای حمایت از اشتغال در استان ها اختصاص پیدا کرد.

*‌ با تصویب اجزای یک الی ۳ بند پ تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کردند تا حساب‌هایی تحت عنوان حساب ملی و حساب‌های استانی پیشرفت و عدالت از طریق خزانه‌داری کل کشور جهت واریزی منابع، به نام خود افتتاح کند.

*‌ با تصویب  بند ب تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند تا کلیه حساب‌های فرعی خود را در سال ۱۴۰۳ مسدود کنند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ سازوکاری را برای توسعه زیرساخت های حوزه گردشگری، پاسگاه های نیروی انتظامی و حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج و خوابگاه متأهلی تعیین کردند.

*با تصویب  جز ۲و جز۳ بند الف تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ جابجایی اعتبار هر یک از دستگاه های اجرائی از اعتبارات هزینه ای به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز دانستند.

* با تصویب بندهای ت، ث و ج تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌  وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور را مرجع رسیدگی و تأیید بدهی‌ها و مطالبات دولت شامل بدهی‌ها و مطالبات دولت که مربوط به دستگاه اجرایی خاصی نباشد (اقلام فرادستگاهی)، تعیین کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۴ تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ دولت مکلف به اصلاح آئین نامه انتظام بخشی شرکتهای دولتی حاوی چگونگی ارزیابی شاخص‌های بهره‌وری، بهبود نسبت‌های مالی، کاهش زیان انباشته، افزایش سودآوری و مولدسازی دارایی های شرکت ها و چگونگی نظام پرداخت و پاداش هیأت مدیره و ارزیابی عملکرد سالانه شرکت‌ها شد.

* با تصویب بند الحاقی ۵ تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی، شرکت های دولتی از جمله شرکت های مستلزم ذکر یا تصریح نام را در سال ۱۴۰۳ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور کردند.

* با تصویب  بند الحاقی ۶ تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ نمایندگان دستگاه ها را مکلف کردند تا هر سه ماه یک بار  سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی را به روزرسانی کنند.

* با تصویب بندهای ب و پ تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ راهکارهایی را جهت احراز توسط وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) به منظور تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور به تصویب رساندند. دولت مکلف است اعتبارات تقویت بنیه دفاعی مندرج در این تبصره را به صورت کامل و ۱۰۰ درصد واگذار کند. مهلت تخصیص و واگذاری نفت و میعانات گازی مندرج در این بند تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۴ است.

* با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ وزارت نفت مکلف به توسعه و تولید میدان‌های گازی کیش، دی، طوس، خارتنگ و ارم و گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده کشور شد.

* با تصویب بند الف تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ منابعی را برای مهار بیماری های  واگیر دامی، ارتقای کیفیت انواع واکسن، خرید و نصب تجهیزات هوشمند جهت انسداد الکترونیکی مرزها و اطفای حریق مراتع و جنگل ها در سال ۱۴۰۳  اختصاص دادند.

* با تصویب جزء ۲ بند الحاقی ۴ تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ دولت مکلف به صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی با اولویت گواهی‌های مربوط به صرفه‌جویی مردم و همچنین پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی شد.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای،‌ فرماندهی نیروی انتظامی موظف می شود با همکاری وزارت نفت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان را کمتر از یک هفته کاهش دهد که پس از تحقق آن وزارت نفت مکلف می شود حداقل ۹۵ درصد خودروهای بنزین‌سوز و نفت و گازسوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

ارجاعیات

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال۱۴۰۳ بندهای الحاقی ۱ و ۲ تبصره ۱۰ مربوط به تامین مالی اجرای طرح‌های حمایتی تأمین مسکن، اصلاح ساختار مالی بانک مسکن و همچنین افزایش سرمایه بانک های ملی، سپه و توسعه تعاون به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شد.

رئیس مجلس پس از ارجاع این بندها به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، تاکید کرد: حتماً همه‌ی مجلس معتقدیم بحث مسکن اولویت یک ماست و حتی اگر می‌خواهیم در حوزه معیشت به مردم کمک کنیم، با کمک به مسکن می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

همچنین جز ۴ بند ب از لایحه بودجه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن با هدف حمایت از اشتغال در چارچوب مصوبات شورای عالی اشتغال معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا می کرد.

تذکرات

در پی ادعای یکی از رسانه‌ها درباره افزایش ۳۰۰ همتی سقف بودجه توسط کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ با حمیدرضا حاجی بابایی رد این ادعا، گفت: شب گذشته در کمیسیون تلفیق  جلسه خوبی داشتیم و صددرصد با دولت هماهنگ بودیم و مجلس کمترین افزایش را شاید در طول ۴۴ سال گذشته در بودجه داشته است.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی در تذکری شفاهی از مصوبات بودجه ای مجلس در حوزه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: مجلس در مصوبات صبح امروز خود در بودجه دست و پای کشاورزان را بسته است. ما تعیین کردیم اگر کشاورز کنتور هوشمند داشته باشد جریمه می شود. اگر هم کنتور هوشمند نداشته باشد بازهم جریمه می‌شود.

موضوعات خارج از برنامه

دربخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در انتقاد از گرانی‌ها و افزایش قیمت تعرفه اینترنت اظهار کرد: درباره اینترنت به رئیس جمهور گفتم که امروز اینترنت همچون کالای اساسی برای مردم است. زمان زیادی بود که قیمت آن تغییر نکرده بود و یک مدت دیگر هم ادامه پیدا می‌کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: نقش اینترنت برای مردم یک موضوع فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار دارد، حالا کمک می‌کنیم تا این مشکل حل شود.

موسی غضنفرآبادی هم در تذکری ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا و انگلیس در حمله به یمن و همچنین اقدامات رژیم صهیونسیتی در فلسطین گفت: این کشورها در حال ناامن کردن منطقه هستند؛ دنیا متوجه باشد که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل هیچ کاره‌اند و امروز فقط قدرت است که حرف اول را می‌زنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha