• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402110302221
  • خبرنگار : 50176

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

هفت شهر لرستان فاقد کتابخانه هستند

هفت شهر لرستان فاقد کتابخانه هستند

ایسنا/لرستان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هفت شهر لرستان فاقد کتابخانه هستند، گفت: این آمادگی وجود دارد از فضاهای موجود دستگاه‌های اجرایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به عنوان کتابخانه تجهیز شوند.

مهدی رمضانی سه‌شنبه سوم بهمن ماه در ادامه سفرهای استانی خود در دیدار با استاندار لرستان به بیان توضیحاتی درباره کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و افزود: کتابخانه‌های عمومی یکی از نقاط قوت دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در ایران در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده‌اند، افزود: از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷، ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت و این درحالیست که هم‌اکنون ۳۸۰۰ باب کتابخانه در کشور وجود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه به لحاظ برخورداری از شبکه کتابخانه‌ای در منطقه غرب آسیا رتبه اول، در آسیا جزء ۵ کشور اول و در دنیا جزء ۲۰ کشور نخست در این زمینه هستیم، بیان کرد: این‌ها همه به برکت انقلاب اسلامی است.

رمضانی با اشاره به اینکه در تعریف خدمات کتابخانه‌ای، ایران پیشرو است، بیان کرد: ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های نسل جدید ارائه می‌شود که همه این خدمات حول محور کتاب شکل می‌گیرد.

وی کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را یکی از کتابخانه‌های پیشرو دانست و با بیان اینکه در این کتابخانه حدود ۴۰ خدمت ارائه می‌شود و این خدمات با بهره‌برداری از فاز دوم بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: کتابخانه عمومی تنها مرکزی است که به گروه‌های خاص (نابینایان و ناشنوایان) خدمات ارائه می‌دهد و برای سالمندان برنامه دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به شکل‌گیری مراکز مشاوره «رز» با همکاری کمیته امداد در کتابخانه‌ها، گفت: راه‌اندازی ۸۰۰ مرکز مشاوره به منظور کاهش هزینه‌های مشاوره در دستور کار است و دو مرکز در دو روز گذشته افتتاح شد.

وی به فعالیت در حوزه کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه هستند و نزدیک به ۳ میلیون نفر عضو فعال هستند و از کتابخانه، کتاب به امانت می‌گیرند.

رمضانی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۲۰ هزار کتاب در کشور ثبت می‌شود، افزود: در رده کودک و نوجوان، رمان و شعر امانت کتاب بیشتر انجام می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه سیاست راهبردی در پیگیری و توسعه کتابخوانی اتصال به آموزش و پرورش است، یادآور شد: پیوند کتابخانه‌ها با مدارس باید انجام شود و توسعه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی-اجتماعی شدن کتابخانه‌ها در لرستان از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌ها باشد، یادآور شد: با توجه به اینکه هفت شهر لرستان فاقد کتابخانه هستند، این آمادگی وجود دارد از فضاهای موجود دستگاه‌های اجرایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به عنوان کتابخانه تجهیز شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha