• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402110302414
  • خبرنگار : 50130

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه کردستان:

آثار بارز سیره حضرت علی (ع) در فرهنگ عمومی کردستان نمود دارد

آثار بارز سیره حضرت علی (ع) در فرهنگ عمومی کردستان نمود دارد

ایسنا/کردستان سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: اصل و اساس تصوف و عرفان با علی ابن ابی‌طالب عجین شده است. تعلق کُردها به طریقت، تصوف و عرفان سبب شده است که آثار بارز آن در فرهنگ عمومی کردستان نمود پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده امروز (سه‌شنبه، سوم بهمن ماه) در اختتامیه همایشی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: حضرت علی (ع) در طریقت‌های مختلف تصوف دارای ارزش و جایگاه والایی است، به‌ویژه در دو طریقت نقشبندیه و قادریه استان کردستان که سرسلسله تصوف خود را از این بزرگ مرد عالم بشریت می‌دانند.

وی ادامه داد: بهترین معرفت و شناخت درباره شخصی، از بهترین معرف حاصل می‌شود و هیچ معرفی درباره حضرت علی (ع) بهتر از آیات قرآن کریم و احادیث نبی اکرم (ص) نیست.

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه کردستان بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت علی(ع) می‌فرماید: «هر کسی بخواهد به علم آدم، به فهم نوح، به حلم ابراهیم، به زهد یحیی و شجاعت موسی پی ببرد، علی‌ ابن‌ ابی طالب را نگاه کند». با توجه به این حدیث باید گفت آنچه خوبان همه دارند در وجود حضرت علی (ع) جمع شده است.

وی بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی درباره حضرت علی (ع)  نکات با اهمیتی بیان کرده‌اند و با توجه به اینکه موضوع این همایش حیات عارفانه این مظهر علم و عرفان است، به این مطلب باید اشاره کرد که تعبیر قبله العارفین تنها در وصف حضرت علی (ع) بیان شده است.

صفی‌زاده اظهار کرد: امام احمد حنبل می‌فرماید: «حضرت علی (ع) به خلافت زینت داد نه اینکه خلافت سبب زینت وی شده باشد» و در روایت دیگری داریم که از خلیل بن احمد فراهیدی درباره اینکه چرا امام علی (ع) را امام الکل فی الکل می‌گویند، پاسخ داد: چراکه همه به او نیازمندند و او از همه بی‌نیاز است.

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تصوف، عرفان و طریقت یک رویکرد باطنی به دین است، گفت: تصوف و طریقت و عرفان عقبه ۱۴۰۰ ساله دارد که با زندگی ساده پیامبر اکرم (ص) شروع می‌شود و سپس با اصحاب و یاران او ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و ادب کُردی با سیره و سخن حضرت علی‌ ابن ابی‌طالب مشهود، منبعث و عجین شده است، افزود: عرفان، تصوف و طریقت در فرهنگ و ادب کُردی مثل نقش اسلام است و این نقش بی‌بدیل و بی‌نظیر است، یعنی همانگونه که نمی‌توان اسلام را از فرهنگ و ادب کُردی جدا کرد، نمی‌توان طریقت را از فرهنگ و ادب کُردی جدا کرد.

صفی‌زاده با بیان اینکه طریقت‌های قادریه و نقشبندیه با تمام زیرطریقت‌ها، بر اینکه حضرت علی (ع) سر سلسله طریقت آن‌هاست تأکید دارند، اظهار کرد: از نظر اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، معاشرت و داشتن روحیه لطیف و تأثیرگذار، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در استان کردستان با همین روحیه تصوف، عرفان و طریقت عجین شده است و بهترین عامل بازدارنده در مقابل افراطیون و تکفیری‌هاست.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha