• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402110402638
  • خبرنگار : 71496

رستاخیز نیروی دریایی یمن؛ صنعا این چنین از صفر شروع کرد

رستاخیز نیروی دریایی یمن؛ صنعا این چنین از صفر شروع کرد

نیروی دریایی یمن پس از آن‌که در مهمترین نوار ساحلی منطقه به طول ۲۴۰۰ کیلومتر تنها نقشی حاشیه‌ای داشت، در ۲ ماه گذشته توانست حاکمیت خود را در آب‌های منطقه اعمال کند.

به گزارش ایسنا، پس از حملات اوایل سال ۲۰۱۵ به نیروی دریایی یمن و نابودی کامل آن، یمنی‌ها پس از چند سال با پیشرفت و آمادگی بازگشته و با وجود تفاوتی بزرگی که با نیروی دریایی آمریکا داشتند، وارد تقابلی با آن شدند به شکلی که واشنگتن از پیشرفت نیروی دریایی صنعا و رشدش از صفر غافلگیر شد.

توانمندسازی از صفر

به نوشته روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان، تا اوایل ۲۰۱۵ صنعا نیروی دریایی که قدرت تحمیل اصول درگیری را در دریای سرخ داشته و یا بتواند از آب‌های منطقه‌ای خود حفاظت کند، نداشت و تنها یک پایگاه دریایی را در حدیده به ارث برد که در آن برخی سلاح‌های پیشرفته گارد ساحلی وجود دارد که به گفته برخی منابع نظامی می‌گویند، دولت‌های قبلی متخصصانی چینی را استخدام کردند تا این پایگاه را تا پیش از سال ۲۰۱۴ احیا کند اما آنها تاکید کردند که این کار محال است. با وجود آنچه گفته شد، نیروی دریایی یمن از اولویت‌های اهداف ائتلاف سعودی بود و سلاح‌های گارد ساحلی یمن در نیمه اول سال ۲۰۱۵ در ده‌ها حمله هوایی تقریبا به طور کامل نابود شد و صنعا آن را نشانه‌ای از وجود طرحی علیه دریای سرخ و سواحل آن دانست و بر این اساس برای ایجاد نیروی دریایی در شرایطی پیچیده تلاش کرد و تمام تمرکز خود را بر توسعه نیروی دفاعی، جنگی و امنیتی‌اش همزمان با توانمندسازی آن گذاشت تا اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ به یکی از نیروهای اصلی در چارچوب نیروهای مسلح یمن تبدیل شد، این نیروها در دوره توسعه و ساماندهی دوباره، توانستند تعدادی از عملیات‌های هلی‌برن دریایی را که کشورهای ائتلاف تلاش کردند در راستای اشغال ساحل یمن و جدا کردن غرب کشور از داخل اجرا کنند، ناکام بگذارند.

رستاخیز نیروی دریایی یمن؛ صنعا این چنین از صفر شروع کرد
نیروی دریایی یمن

نیروی دریایی در وضعیت دفاعی

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت دفاع صنعا نشان می‌دهد که نیروی دریایی و گارد ساحلی آن توانستند در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳۴ عملیات ویژه را علیه کشتی‌ها، ناوچه‌ها و قایق‌هایی در طول ساحل تحت کنترل خود در دو استان حجه و الحدیده تا باب المندب و نیز اسکله‌ها و زیرساخت‌های دشمن انجام داده و عملیات‌های هلی‌برن را ناکام گذاشته و تعدادی از کشتی‌هایی که آب‌های منطقه‌ای یمن را نقض کردند، توقیف کند.

یکی از مهمترین این عملیات‌ها، هدف قرار دادن کشتی اماراتی «سویفت» با یک موشک دریایی در اوایل اکتبر ۲۰۱۶ و پس از آن درگیری‌های مستقیم نیروهای یمنی از فاصله‌های نزدیک با خدمه باقی مانده کشتی هدف از روی قایق‌های تندرو با استفاده از سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به مدت سه ساعت بود. در نتیجه آسیب گسترده‌ای که به این کشتی وارد شد، ائتلاف سعودی به یکی از بنادر فروش ضایعات در یونان عقب‌نشینی کرد. همچنین ناوچه عربستانی «المدینه» ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ در حال انجام اقداماتی خصمانه در مقابل ساحل حدیده هدف قرار گرفت. نیروی گارد ساحلی یمن سال ۲۰۱۵ تقریبا به طور کامل نابود شد و صنعا این اقدام را نشانه‌ای از طرحی علیه دریای سرخ دانست.

در پی این اتفاقات، کشورهای عضو ائتلاف عامدانه نگرانی‌های بین‌المللی را بابت نفوذ نیروهای صنعا در دریای سرخ ایجاد کرده و انصارالله را به استفاده از مین‌های دریایی و به خطر انداختن دریانوردی بین‌المللی متهم کردند. این ابراز نگرانی‌ها پس از آن بود که مهندسان یمنی توانستند موشک دریایی سی۸۰۱ ساخت چین را مجددا ارتقا داد و در نوامبر ۲۰۱۷ آن را با نام «مندب۱» دوباره به خدمت گرفت. برخی منابع  نظامی آگاه در گفتگو با الاخبار گفتند، از این موشک در سه عملیات دفاعی برای هدف قرار دادن ناوگروه‌ دریایی ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۸ استفاده شد و در ادامه ارتقا یافته و نسل‌های مختلفی از آن تولید شد. همچنین نیروی دریایی صنعا فاش کرد که تولید دو نوع مین‌های دریایی شناور با نام‌ها و مدل‌های مختلف را آغاز کرده که مهمترین آنها مین دریایی «ثاقب» ساخت داخل است که دارای مکانیزم مغناطیسی برای اتصال به بدنه شناور دشمن، با کمک غواص‌ها است. در همین دوره صنعا بر امنیت دریایی و حفاظت از دریانوردی بین‌المللی و فعالیت‌های تجاری بین‌المللی تاکید کرده و ائتلاف سعودی-آمریکایی را متهم کرد که با فعالیت‌های نظامی خصمانه‌اش، منافع جهان را در دریای سرخ به خطر می‌اندازد.

رستاخیز نیروی دریایی یمن؛ صنعا این چنین از صفر شروع کرد
کشتی سویفت پس از حمله

معادله دریایی تغییر کرد

در اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ نیروهای مسلح یمن با برگزاری رژه‌ای نظامی با نام «وعده آخرت» که در سواحل دریای سرخ و با حضور بیش از ۲۵ هزار تن از نیروهای منطقه پنج، نیروی دریایی، گارد ساحلی، نیروی هوایی و پدافند هوایی برگزار شد، افشا کرد که ایجاد و توسعه نیروهای بازدارنده دریایی را به اتمام رسانده است، صنعا در آن زمان با اعلام ورود سلاح‌های دریایی جدید به عرصه نبرد برای اولین بار از جمله موشک‌های دوربرد «مندب۲»، میان‌برد «فالق۱» که هر دو ساخت یمن هستند و سامانه دوربرد و پیشرفته «روبیج» روسیه که برای هدف قرار دادن کشتی‌ها و زیردریایی‌ها که تاکنون وارد نبرد نشده و یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی محسوب می‌شود که قدرت تخریب بالایی داشته و می‌تواند رزم‌ناوها را در آب غرق کند، از تغییر معادله نظامی دریایی خبر داد.

برد این نوع از موشک‌های دریایی ۸۰ کیلومتر و وزن کلاهک جنگی‌شان به ۵۱۳ کیلوگرم از مجموع وزن موشک یعنی ۲۵۲۳ کیلوگرم می‌رسد و سرعتش ۱۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین سلاح‌های دریایی باکیفیتی وجود دارند که مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته و به مرحله آمادگی رسیدند.

صنعا پس از این رژه نظامی اعلام کرد که تسلیحات دریایی ویژه‌ای دارد که برای اولین بار طی دهه‌ها می‌تواند اعمال حاکمیتش بر کل آب‌های منطقه‌ای یمن را برایش تضمین کرده و امکان زدن هر هدف متخاصمی در هر نقطه‌ای در دو دریای سرخ و عرب را فراهم می‌کند.

همچنین صنعا به توسعه توانمندی‌های دفاعی دریایی خود ادامه داد و در درگیری‌های جاری با نیروی دریایی آمریکا که در پی موضعگیری‌اش در حمایت از مردم فلسطین آغاز شدند، ثابت کرد که در برابر رزم‌ناوها و ناوشکن‌های آمریکایی و انگلیسی شکست‌ناپذیر است. با وجود اینکه طرف آمریکایی اعتراف کرد که صنعا تسلیحات پیشرفته‌ای دارد اما آمریکایی‌ها بسیاری از اتفاقاتی را که در جریان درگیری‌هایشان با نیروهای یمنی برای رزم‌ناوهایشان در دریای سرخ افتاده، پنهان نگه داشته و حقیقت حملاتی که هفته گذشته علیه ناوشکن «مایسون» انجام شد و دیگر عملیات‌ها را از افکار عمومی آمریکا پنهان می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha