• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110402783
  • خبرنگار : 71129

آغاز نشست‌های فرمت آستانه در قزاقستان/ روسیه: آمریکا تمایلی به خروج نیروهایش از سوریه ندارد

آغاز نشست‌های فرمت آستانه در قزاقستان/ روسیه: آمریکا تمایلی به خروج نیروهایش از سوریه ندارد
«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در سوریه

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در دمشق امروز (چهارشنبه) گفت مسکو از جانب آمریکا تمایلی برای خروج نیروهایش از سوریه نمی‌بیند.

به گزارش ایسنا، «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در سوریه همچنین گفت: با اینکه وضعیت در سوریه بسیار بدتر شده، اما هنوز هیچ قصدی از طرف آمریکایی برای عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور از سوریه نمی‌بینیم. آمریکایی‌ها هم متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند، اما همچنان در سوریه باقی می‌مانند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گفته‌های این مقام روس در حالی مطرح شده که بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی آستانه درباره سوریه پس از درخواست مشترک کشورهای ضامن فرمت آستانه شامل روسیه، ترکیه و ایران و همچنین دولت و مخالفان سوریه، ایالات متحده و کشورهای ناظر شامل اردن، لبنان و عراق از چهارشنبه آغاز شده و پنجشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان نیز برگزار می‌شود.

دستور کار اولیه این نشست شامل توسعه اوضاع منطقه‌ای در سوریه، تلاش برای حل و فصل همه جانبه و وضعیت انسانی در این کشور و بسیج تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای ارتقای بازسازی پس از جنگ است.

ارتش آمریکا به صورت غیرقانونی کنترل نواحی از شرق و شمال سوریه را به دست گرفته‌است که محل اصلی بزرگترین منابع گاز و نفت این کشور محسوب می‌شود. مقام‌های دمشق بارها حضور سربازان آمریکایی را در این مناطق، اشغالگری و اقدامی در راستای سرقت نفت دانسته‌اند.

لاورنتیف گفت: با توجه به رویدادهای نگران کننده در جهان و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و آنچه شما درباره فجایع غزه و میزان افزایش مناقشه فلسطین و اسرائیل و آنچه در اطراف یمن شاهد هستید اهمیت نشست‌های فرمت آستانه را بیشتر می‌کند.

وی افزود: شما شاهد حملات ائتلاف انگلیسی-آمریکایی به اراضی یمن و اوضاع متلاطم در مرز اسرائیل و لبنان بوده‌اید و از این رو اهمیت برگزاری نشست بین‌المللی درباره سوریه رو به افزایش است. اجماع بزرگ در مورد مذاکرات عمیق دوجانبه و سه جانبه، نه تنها بین کشورهای حامی، بلکه با همه کسانی که نگران بحران هستند، وجود دارد.

لاورنتیف با تاکید بر اینکه پلتفرم آستانه به درخواست کشورهای ضامن با هدف حفظ مسیر حل و فصل است، خاطرنشان کرد: این دور از مذاکرات همچنین فرصتی برای گفت‌وگو درباره تعدادی از موضوعات از جمله تنش در مرزهای سوریه-اردن و سوریه-عراق به خصوص با بازگشت فعالیت سازمان تروریستی داعش است.

وی تاکید کرد که حضور غیرقانونی نظامی آمریکا در سوریه به ویژه با توجه به شرایط کنونی در خاورمیانه، مانع از سازش و حل و فصل می‌شود.

وی در سطح فلسطین بر پایبندی روسیه به ضرورت دستیابی به آتش‌بس فوری و همه جانبه در غزه و بازگشت به مسیر راه حل 2 دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد.

لاورنتیف افزود: وضعیت نوار غزه به ویژه با توجه به حملات مداوم اسرائیل به خاک سوریه بر روند حل و فصل اوضاع تأثیر می‌گذارد، لذا این حملات باید فورا متوقف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha