• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402110402926
  • خبرنگار : 71628

سوئیس: بدون روسیه، راهکار صلح‌آمیزی برای جنگ اوکراین وجود ندارد

سوئیس: بدون روسیه، راهکار صلح‌آمیزی برای جنگ اوکراین وجود ندارد

وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به این که دیدار او با همتای روسی‌اش در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل بر موضوع مذاکرات صلح اوکراین معطوف بوده، گفت که بدون مشارکت روسیه، هیچ راهکار صلح‌آمیزی برای درگیری‌ها در اوکراین وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس، سه‌شنبه، گفت که بدون روسیه هیچ راهکار صلح‌آمیزی برای درگیری‌ها در اوکراین نخواهد بود و دیدار او با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بر این موضوع معطوف بود و گفت‌وگوها در این باره ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که کاسیس در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که آیا در دیدارش با لاوروف موضوع برگزاری نشست صلح اوکراین در سال ۲۰۲۴ در سوئیس نیز مطرح شده است یا نه، گفت: این دقیقا همان سوالی است که در حال حاضر با شرکای اصلی، از جمله روسیه درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم؛ اینکه شرایط برگزاری نشست صلح اوکراین چه می‌تواند باشد. مشخص است که بدون روسیه، هیچ راهکاری برای صلح در جنگ اوکراین وجود نخواهد داشت، چراکه روسیه مستقیما دخیل است.

کاسیس درباره دیدارش با لاوروف گفت: هدف این دیدار برقراری گفتمانی بود که در مسیر رسیدن به صلح ادامه خواهد یافت. چیز بیشتری نمی‌توانم به شما بگویم. حتما درک می‌کنید که این گفت‌وگو باید محرمانه بماند.

او گفت که گفت‌وگوهای مشابهی را نیز در روزهای آتی با دیگر کشورها، از جمله هند و چین خواهد داشت و افزود هیچ گزینه‌ای جز رسیدن به اتفاق نظری درباره صلح در اوکراین به‌رغم مواضع مغایر مسکو و کی‌یف وجود ندارد.

وزیر امور خارجه سوئیس در پاسخ به این که آیا مقامات اوکراین به قانونی رجوع خواهند کرد که مانع مذاکراتشان با روسیه می‌شود، گفت که این سوال خاصی است و نمی‌تواند به آن پاسخ دهد، چراکه در حال حاضر زمان پاسخ‌گویی به آن نیست. او افزود: آنچه روشن است،‌ این است که اگر بخواهیم در مسیر صلح تعامل کنیم، باید وارد گفت‌وگویی سیاسی شویم. اگر مانع مذاکرات سیاسی میان این دو کشور شویم، نمی‌توانیم در روند صلح مشارکت کنیم.

وزیر امور خارجه سوئیس گفت وارد جزئیات نمی‌شود چراکه وضعیت، فعلا، در نقطه آغازین این مذاکرات مقدماتی است.

کاسیس همچنین گفت: ما در حال حاضر در حال مذاکره هستیم تا ببینیم راهی برای رسیدن به گشایشی در امور وجود دارد یا نه. نکات زیادی مطرح است. این تنها یکی از آن‌هاست.

«ویولا امهرد» رییس جمهور سوئیس در اوایل ژانویه گفته بود «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی‌اش از سوئیس خواسته میزبان نشست صلحی درباره اوکراین شود.

«آندری یرماک» رییس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف می‌خواهد به منظور تایید «فرمول صلح» اوکراین نشست‌هایی را برگزار کند. مدتی بعد، کاسیس گفت که روسیه باید عضو هرگونه روند صلح برای جنگ اوکراین باشد.

افزون بر این، «پاسکال بریزویل» سفیر سوئیس در سازمان ملل، دوشنبه، گفت که سوئیس آماده حمایت از گفتمان و ابتکاراتی با هدف رسیدن به صلح در درگیری اوکراین است. با این وجود، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه، دوشنبه گفت که سوئیس به دنبال تماس با روسیه برای برگزاری نشستی درباره اوکراین نیست و نشست‌ها درباره طرح صلح زلنسکی منطقی نیستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha