• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402110402964
  • خبرنگار : 71498

در پاسخ به ایسنا مطرح شد

پتانسیل صادرات ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر 

پتانسیل صادرات ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر 

معاون وزیر نیرو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پتانسیل  صادرات ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰مگاوات انرژی تجدید پذیر در طول ۸ ماه سال وجود دارد.  

به گزارش ایسنا، محمود کمانی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره پتانسیل صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر،اظهار کرد: میزان تولید برق در هشت ماه سال بیش از نیاز کشور است به همین دلیل با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت استفاده نمی‌کنند و درگیر ناترازی سوخت نمی‌شوند، می‌توان در هشت ماه سال نسبت به صادرات برق پاک اقدام کرد.

وی افزود: دستورالعمل لازم دیده شده تا بخش خصوصی به صورت کنسرسیوم ظرفیت جدید برای صادرات ایجاد کند که البته این مساله زمان بر است به همین دلیل فعلا با استفاده از خطوط وزارت نیرو ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات صادرات صورت خواهد گرفت.

به گفته وی در چهار ماه دیگر سال با توجه به نیاز داخل این میزان تحویل شبکه داخلی کشور می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره میزان ارزآوری صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها، گفت: هر کیلووات ساعت ۱۰ سنت با ضریب ۲۲ درصد محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در حال ابلاغ صدور مجوز صادرات برق تجدیدپذیرها است و این موضوع می تواند سودآور باشد،  گفت: قرار است برق تجدیدپزیرها به ترکیه و از آنجا به کشورهای دیگر و همچنین در شرق کشور به پاکستان و افغانستان صادر شود.

کمالی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۱۱۲۲ مگاوات رسید که این ظرفیت نسبت به ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۳۰ درصد رشد یافته است، گفت: اکنون ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال ساخت داریم که با احداث آن‌ها ظرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نیرو در باره امکان اتصال به شبکه سراسری اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم با توانیر انجام شده و تا سقف ۱۵ هزارمگاوات اتصال به شبکه مشکلی نخواهد داشت. برای بالاتر از ۱۵ هزار مگاوات نیاز است اقدام‌های خاصی صورت گیرد که به تدریج انجام خواهد شد.

کمانی با بیان اینکه ایجاد دیسپاچینگ مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از این اقدام‌ها است که باید احداث شود، گفت: همچنین نیاز است در زمینه ذخیره‌سازها اقدام‌هایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صنایع بالای یک مگاوات موظف بودند از ابتدای امسال یک درصد انرژی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، گفت: تعدادی از صنایع اقدام به ساخت نیروگاه کردند و نیروگاه‌هایی که اقدام نکرده اند باید این میزان را از طریق تابلو برق سبز خریداری کنند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه بدهی‌های نیروگاه کوچک و متوسط به طور کامل پرداخت شده و طلب نیروگاه‌های خانگی و مقیاس کوچک صفر است، گفت: در نیروگاه‌های بزرگ نیز بخشی از صورت حساب‌ها پرداخت شده است و ۶۰ درصد مطالبات آن ها در هر ماه پرداخت می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال کل این مطالبات نیز تسویه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha