• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402110403162
  • خبرنگار : 50444

هشدار هواشناسی خراسان شمالی نسبت به فعالیت ۲ سامانه بارشی و کاهش دما

هشدار هواشناسی خراسان شمالی نسبت به فعالیت ۲ سامانه بارشی و کاهش دما

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی نسبت به فعالیت دو سامانه بارشی و کاهش دمای هوا در استان هشدار داد.

نوربخش داداشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نخستین سامانه مربوط به فعالیت سامانه بارشی جبهه هوای گرم می‌شود که اواخر وقت جمعه (ششم بهمن ماه) آغاز می‌شود و تا بعدازظهر شنبه (هفتم بهمن ماه) ادامه می‌یابد. بارش باران، در برخی نقاط افزایش وزش باد، رگبار باران با احتمال رعد و برق، ایجاد مه در ارتفاعات و بارش باران و برف، از جمله مخاطره‌های این سامانه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: همه مناطق به‌ویژه نیمه جنوبی استان شامل شهرستان‌های شیروان، فاروج، اسفراین، بام و صفی‌آباد، گرمه و جاجرم، بخش‌هایی از بجنورد و همچنین شهرستان راز و جرگلان از جمله مناطق اثر این سامانه خواهند بود.

نوربخش داداشی بیان کرد: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها و مسیرهای کوهستانی از جمله آثار مخاطرات این سامانه است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی درباره فعالیت سامانه دوم، توضیح داد: سامانه دوم، سامانه بارشی جبهه هوای سرد و همراه با کاهش محسوس دماست که از اوایل صبح یکشنبه (هشتم بهمن ماه) شروع به فعالیت می‌کند و تا اوایل صبح دوشنبه (نهم بهمن ماه) ادامه خواهد داشت.

وی بارش باران و برف، مه، به‌تدریج بارش برف، وقوع کولاک برف در ارتفاعات و افزایش وزش باد در نیمه جنوبی را پیش‌بینی کرد و اظهار کرد: آثار فعالیت این سامانه در همه مناطق استان به‌ویژه نیمه شمالی و شرق استان، شامل شهرستان‌های راز و جرگلان، مانه، سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، بام و صفی‌آباد، شمال شهرستان‌های گرمه و جاجرم مشاهده می‌شود.

به گفته او، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال مسدود شدن راه‌های کوهستانی، کاهش چهار تا شش درجه‌ای دما در روزهای یکشنبه و دوشنبه از جمله آثار مخاطرات این سامانه محسوب می‌شود.  

خودداری از اتراق و توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط هنگام کار در ارتفاعات، استحکام گودبرداری‌ها و محافظت از مصالح ساختمانی در برابر بارش، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و حتی‌الامکان صعود نکردن به ارتفاعات، رعایت سرعت مطمئنه و روشن نگه‌ داشتن چراغ‌ها در مه و بارش، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی و زمانبندی مناسب سفر، تنظیم دمای گلخانه‌ها و استحکام گلخانه‌ها در برابر بارش و تامین سوخت جایگزین، تنظیم دمای اماکن دام و طیور، گرم نگه‌ داشتن کلونی‌ها، نرفتن به ارتفاعات و آمادگی برای انجام یخ‌آب زمستانه در مناطق مستعد از جمله توصیه‌های مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در حوزه‌های کشاورزی، حمل و نقل جاده‌ای، سلامت و انرژی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha