• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402110403285
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۴ بهمن؛ سفر رئیسی به ترکیه/حاشیه‌های جلسه دولت

اخبار سیاسی ۴ بهمن؛ سفر رئیسی به ترکیه/حاشیه‌های جلسه دولت

«اسامی داوطلبان تاییدصلاحیت شده خبرگان»،‌ «سفر رئیسی به ترکیه»، «لایحه بودجه ۱۴۰۳» و «انتخابات ۱۴۰۲» از موضوعات مهم خبری چهارم بهمن ۱۴۰۲ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، چهارم و پنجم بهمن مراتب بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور ابلاغ و بلافاصله اسامی اعلام می‌شود و اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده هم در روز ۱۹ بهمن اعلام خواهد شد.

داوطلبانی که اعتراض دارند، از روز ۶ تا  ۸ بهمن به مدت سه روز فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان هم ۱۰ روز یعنی از ۹ تا ۱۸ بهمن فرصت رسیدگی به این اعتراضات را خواهد داشت.  داوطلبان از روز ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند هم فرصت تبلیغات دارند.

در همین راستا،‌ سایت رسمی حسن روحانی در خبری اعلام کرد که «طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکردند.  گفتنی است این موضوع از طریق وزارت کشور نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

البته طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با تأکید بر این که هنوز نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای ششمین دوره مجلس خبرگان اعلام نشده است، از رسانه‌ها خواست که از پیش‌بینی در این زمینه خودداری کنند.

****

ظهر امروز،‌ رئیس‌جمهور به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، در راس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد.

ملاقات خصوصی با رجب طیب اردوغان، شرکت در هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهور، حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه و... از جمله برنامه های رئیسی در سفر به ترکیه است.

سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به ترکیه در جمع خبرنگاران،‌ ترکیه را شریک تجاری و اقتصادی مهم جمهوری اسلامی دانست و گفت: هدف‌گذاری ما ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه به میزان ۳۰ میلیارد دلار است که این هدف با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور قابل دستیابی است.

رئیس جمهور همچنین در جلسه صبح امروز هیئت دولت با یادآوری اصل ۷۵ قانون اساسی همه نهادها و دستگاه‌ها را به پرهیز از ایجاد تعهدات مالی بدون پیش‌بینی پشتوانه درآمدی توصیه کرد و گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه موظف است زمینه‌ هرگونه ناترازی بودجه را شفاف اطلاع‌رسانی کند، چرا که نباید بودجه‌ای تنظیم کرد که امکان اجرای آن فراهم نیست و اساساً ناتراز کردن بودجه خلاف اصل صریح ۷۵ قانون است.

در حاشیه همین جلسه سخنگوی دولت ضمن تاکید بر اینکه بنزین گران نمی‌شود، اظهار کرد: ستاد کرونا در ایام کرونا تصمیماتی درباره سهمیه‌بندی بنزین گرفته بود چون ممنوعیت‌هایی برای سفر وجود داشت که پس از ماه‌های اتمام دوره کرونا و عادی شدن شرایط، این ستاد کان لم یکن شد. در حالت عادی قبل کرونا بنزین شش ماه ذخیره می‌شد و الان هم همین است. دو سه بار عرض کرده‌ام تغییر قیمت در دستور کار نیست.

همچنین وزیر کشور هرگونه محدودیت در فروش نان به هموطنان‌مان را تکذیب کرد و  گفت: این خبر غلط است. چنین مصوبه‌ای نداشته‌ایم. آرد نانوانی‌ها براساس میزان مصرف و فروش به آن‌ها تخصیص یافته و پرداخت می‌شود.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

****

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز،‌ گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور را مورد بررسی قرار دادند که گزارش کامل ایسنا از مصوبات اولین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور را می توانید در این لینک بخوانید.

یکی از مهمترین مصوبات امروز نمایندگان درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان بود که بر اساس این مصوبه، نمایندگان منابعی را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد در سال ۱۴۰۳ اختصاص دادند.

نمایندگان همچنین نقل و انتقال املاکی که برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی ممنوع کردند.

طبق این مصوبه، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha