• پنجشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402110503724
  • خبرنگار : 50040

مسئول اداره پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت:

بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

ایسنا/گیلان مسئول اداره پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، با اشاره به راه های دریافت کارت اهدای عضو، گفت: دریافت این کارت از طریق سامانه‌های ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو بسیار آسان شده است. وی بیش از هشت میلیون نفر در کشور را دارای کارت اهدای عضو دانست و تاکید کرد: این آمار در سال‌های اخیر با اقدامات گسترده انجام شده و رو به افزایش بوده است.

دکتر ساناز دهقانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار رسمی از مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۸ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا هستند و متاسفانه روزانه هفت تا ۱۰ نفر از آنها به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

وی منبع اصلی تهیه اعضا برای بیماران نیازمند پیوند را موارد فوت بر اثر مرگ مغزی دانست و افزود: مرگ مغزی حالت نادری از فوت است که حدود یک درصد موارد فوت را شامل می‌شود، اما علیرغم فوت بیماران، اعضای حیات‌بخش آنها از جمله قلب، کبد، ریه‌ها، کلیه‌ها و... تا مدت کوتاهی به کمک سرم‌ها، داروها و دستگاه تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه می‌دهند و قابلیت پیوند به بیماران نیازمند را دارند؛ این در حالی است که بین پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی در سال به دلایل متعدد اتفاق می‌افتد که در صورت فراهم نمودن امکان اهدای عضو، بسیاری از هموطنان زندگی دوباره خواهند یافت یا از بیماری‌های مزمن و سخت نجات می‌یابند.

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

مسئول اداره پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورمان فقط ۳۰ درصد موارد مرگ مغزی به اهدا می‌رسند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی عدم بهره مندی از اعضای پیوندی، عدم رضایت خانواده‌های موارد مرگ مغزی می‌باشد.

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

دهقانی رضایت اولیای دم را شرط نهایی برای برداشت اعضا از موارد مرگ مغزی دانست و متذکر شد: دریافت کارت اهدای عضو یکی از مهمترین اقدامات در زمینه ارتقای فرهنگ «اهدای عضو، اهدای زندگی» بوده است.

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

وی ادامه داد: دریافت کارت اهدای عضو نشان می‌دهد متوفی مرگ مغزی شده در زمان حیاتش به اهدای عضو فکر می‌کرده و علاقمند بوده که اگر بعد از مرگ، اعضای بدنش قابل استفاده باشند، با اهدای آن اعضا، نجات بخش جان بیماران چشم انتظار عضو پیوندی باشد.

مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت، با بیان اینکه برای دریافت کارت اهدای عضو فقط رضایت فرد مدنظر است، تصریح کرد: افراد متقاضی دریافت کارت اهدای عضو بهتر است خانواده خود را نیز از این تصمیم باخبر کنند.

 بیش از ۸ میلیون نفر در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند

وی در پاسخ به این سوال که «آیا صرفا داشتن کارت اهدای عضو، برای اقدام به این کار کافی است؟»، بیان کرد: کارت اهدای عضو در اغلب کشورها، به ویژه کشور ما جنبه رضایت قلبی خود شخص در زمان حیات را داشته، اما اگر شخصی دچار مرگ مغزی شود، چه کارت اهدا داشته باشد و چه نداشته باشد، در هر صورت رضایت کتبی اولیای دم شرط اصلی و نهایی برای تایید برداشت عضو است.

دهقانی با بیان اینکه فرایند اهدای عضو با رضایت کتبی اولیای دم و در حضور نماینده قوه قضائیه و نماینده پزشکی قانونی و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکمیل می‌شود، عنوان کرد: امید است با افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به موضوع مرگ مغزی و اهدای عضو، شاهد نجات جان چندین هزار بیمار با ایثار ماندگار و خداپسندانه‌ خانواده‌های متوفی مرگ مغزی باشیم.

وی داشتن کارت اهدای عضو را یکی از اقدامات فرهنگی و تاثیرگذار دانست که شخص در حین حیات می‌تواند به آن بپردازد و اضافه کرد: هر فردی در طول حیات خود این فرصت را دارد تا اعضای بدنش را پس از مرگ مغزی اهدا کند.

مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت، با اشاره به راه های دریافت کارت اهدای عضو، گفت: دریافت این کارت از طریق سامانه‌های ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو بسیار آسان شده و کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن و در هر مکانی، برای درخواست این کارت اقدام شود؛ همچنین مراحل دریافت کارت اهدای عضو در کوتاه‌ترین زمان انجام می گیرد.

وی بیش از هشت میلیون نفر در کشور را دارای کارت اهدای عضو دانست و تاکید کرد: این آمار در سال‌های اخیر با اقدامات گسترده انجام شده و رو به افزایش بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha