• پنجشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402110503814
  • خبرنگار : 71614

دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر پایان یافت/ وزیر ارشاد: جشنواره مردمی بود

دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر پایان یافت/ وزیر ارشاد: جشنواره مردمی بود

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر عصر امروز پنجشنبه پنجم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان این مراسم تاکید کرد، مهمترین ویژگی جشنواره مد و لباس امسال مردمی بودن است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ابتدای این مراسم سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس دقایقی سخنرانی کرد. او ضمن خیرمقدم و تشکر از اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس و اهالی حوزه مد و پوشاک به خصوص در سطح استانی اظهار کرد: ابتدا که این مسئولیت را برعهده گرفتم با چند مسئله از جمله عدم اتصال بین حلقه‌های زنجیره ارزش پوشاک مواجه شدیم؛ پیش‌تر این نقد وارد بود که حتی آثار برگزیده در ویترین جشنواره به بازار نمی‌رسد. بر همین اساس سعی کردیم این زنجیره را ایجاد و تقویت کنیم؛ اولین حلقه این زنجیره طراحان هستند.

او ادامه داد: بر همین اساس باید اطلاعاتی منسجم از طراحان وجود می‌داشت که به همین جهت سامانه جامع طراحان ایجاد شد؛ عضویت در این سامانه شرط حضور در جشنواره‌های موجود نیز هست. این سامانه باعث ایجاد هویت رسمی برای طراحان شد. 

لطفی گفت: پایه‌ریزی درخصوص نظام رتبه‌بندی طراحان نیز صورت گرفت که خود بستری برای توانمندسازی و دانش‌افزایی است. 

او افزود: مسئله دیگر عدم ارتباط طراحان با صنعت بود که در این زمینه چند تدبیر اتخاذ شد. از جمله این تدابیر طراحی مدارس نوین طراحی و بازبینی دستورالعمل جشنواره مد و لباس فجر بود که تفاوت آن با سال‌های گذشته مشاهده می‌شد. 

به گفته او تقویت جوایز این جشنواره نیز در جشنواره امسال در دستور کار بوده است. 

لطفی اظهار کرد: تدبیر دیگری که اندیشیده شد ایجاد شناسه یکپارچه مد و لباس شیما بود که به شناسه کالا در سامانه جامع تجارت متصل شده تا شامل حمایت‌های وزارت صمت نیز باشد. شیما موجب فعالیت در زمینه تولید و حفظ مالکیت معنوی آثار نیز می‌شود.

او ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت در زمینه مد و لباس در سطح استانی گفت: نقطه ثقل رقابت ما در رقابت جهانی تنوع فرهنگی ما است و در این دوره بیش از ۵٠ درصد آثار از استان‌ها انتخاب شدند و این موجب افتخار ماست.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر ادامه داد: بازآفرینی نشان با افتخار ساخت ایران نیز از افتخارات ماست که با همکاری اتاق‌های اصناف استانی اهدا خواهد شد. 

لطفی گفت: بیش از ٢٣ کارگاه را در استان‌ها برگزار کردیم و در بعضی از استان‌ها مانند جنوب کرمان دو بار کارگاهی را با بیش از ۶٠٠ شرکت‌کننده داشتیم. تلاش شد که کنش‌گری فعالی را شاهد باشیم. همچنین رویداد مد مقاومت، مد پایدار و ... را داشتیم و در آینده در شیراز نیز شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی خواهیم بود.

به گفته وی این رویداد بین‌المللی از خرداد ماه در شهر شیراز برگزار می‌شود که فراخوانی در این خصوص از اوایل اسفند ماه صورت خواهد گرفت و پذیرای حدود ٢٠ کشور در زمینه مد و فشن خواهیم بود.

در ادامه کلیپی از نگار خدایی، توانیاب طراحی لباس پخش شد و سپس قادری (رییس سازمان بهزیستی)، یعقوبی (مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور) و سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) از او تقدیر کردند.

در همین زمینه قادری رییس سازمان بهزیستی اظهار کرد: نگار خانم را دیدیم. می‌خواهم بگویم که روح نوگرایی در هنر را داشتند؛ این بزرگوار و پدر و مادرشان.  
امیدواریم از این ظرفیت‌سازی جدید برای همه افراد دارای معلولیت فرهنگ‌سازی کنیم. 

در این برنامه اعلام شد که فردا (جمعه) ۶ بهمن ماه آخرین روز این نمایشگاه است که می‌توان از آن بازدید کرد. 
سپس کلیپی از برگزاری نمایشگاه برای حاضران به نمایش گذاشته شد. 

در آیین اختتامیه شامگاه پنجشنبه همچنین علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برای دقایقی سخنرانی و اظهار کرد: ریل گذاری جشنواره قصد داشته چند چالش را حل کند که در رابطه با اتصال جامعه طراحان به جامعه صنعتی بوده است. قسمتی از این گام ها در حوزه برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح استان بوده است. شرکت ویژندهای ایرانی از جمله اقداماتی در این خصوص بود؛ چرا که شکاف قدیمی اتصال طراحان به بدنه صنعتی کاهش پیدا می‌کند. به همین سبب اقبال قابل توجهی در این زمینه داشتیم و امروز نیز در بسیاری از آگهی نماهای شهری که به کمک شهرداری نصب شده شاهد ویژندهایی هستید که در جشنواره شرکت کردند. 

او تاکید کرد: امسال تعداد قابل توجهی از آثار از استان‌ها است و توانسته بازآفرینی نمایه‌های تمدنی را انجام دهد. امیدواریم به صورت کامل به ماموریت خود پایان دهیم. از همه عزیزان تشکر می‌کنم. 

به گفته او امسال برای اولین بار هر اثر در ١٢ برگه داوری و در چهار بخش مختلف داوری شده است.

پس از او مونسی به نمایندگی از هیات داوران بیانیه‌ای را خواند که به اهداف داوران جشنواره مد و لباس فجر اشاره شده بود.

اشاره به حضور پررنگ استان‌ها در این جشنواره، ارسال بیش از ١٣٠٠ اثر به دبیرخانه و شناخته شدن بیش از ٣٠٠ اثر حائز شرایط ارزیابی در پنج بخش، از دیگر موارد ذکر شده بود.

در قسمت اول اعلام برگزیدگان بخش مد و صنعت اسامی نامزدهای بخش رقابتی جشنواره مد و لباس فجر اعلام شد. 

سپس اعلام کردند که در بخش مد و صنعت در دسته بهترین ویژندها طاووس زرین بهترین مجموعه به غزاله الیاسی از رما تعلق گرفت. 

طاووس زرین بهترین طراحی پارچه به ام کا ابراهیم همتی اهدا شد.

طاووس زرین بهترین الگو به ویژند زیما پگاه خسروی اهدا شد.

طاووس زرین بهترین دوخت به ویژند چومس مهدی اسماعیلی اهدا شد. 

در بخش بهترین طراحی سبک به هیچ اثری جایزه تعلق نگرفت و یک اثر شایسته تقدیر بود که از برند ویس (علی معین) تقدیر شد.

در بخش مردانه تعداد آثار به حد نصاب نرسیده و رقابت شکل نگرفت. یک اثر شایسته تقدیر بود که به ایران پاکو (رضا باقری) اهدا شد.

در بخش بهترین نگاه به موضوع نیز هیچ اثری شایسته تقدیر شناخته نشد.

در این بخش از مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه حاضر شد. سپس نامزدهای بخش رقابتی بهترین تیم های طراحی نیز اعلام شدند.

در همین زمینه طاووس سیمین بهترین تیم های طراحی به مجموعه صمد کاویانی تعلق گرفت. طاووس سیمین بهترین نگاه به موضوع در بخش مد و صنعت به سحر کاری تعلق گرفت.

طاووس سیمین بهترین طرح هم به زهره شاطری اهدا شد.

طاووس سیمین بهترین طراحی پارچه در این بخش به مطهره بزرا تعلق گرفت.

طاووس سیمین بهترین دوخت در این بخش به مریم واحدی اهدا شد.

در بخش بهترین طراحی سبک و طراحی الگو نیز هیچ اثری شایسته تقدیر نشده بود.

سپس نامزدهای بهترین طراحان مستقل در بخش مد و صنعت نیز اعلام شدند؛ بر همین اساس طاووس بلورین بهترین نگاه به موضوع به زهرا علی نقیان، طاووس بلورین بهترین طرح به فاطمه منتظری، طاووس بلورین بهترین طراحی پارچه به الناز احمدی، طاووس بلورین بهترین طراحی الگو به فرشته مرادی و طاووس بلورین بهترین طراحی دوخت به سحر محمدپور اهدا شد.

در ادامه از ٢٩ ویژند در ارتباط با نشان «ساخت ایران» تقدیر شد. 

پس از آن محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد. او گفت: توفیق داشتم از محل جشنواره بازدید کردم. همکاران خوبم در کارگروه مد و لباس و مجموعه‌های متفاوت زحمات زیادی متحمل شده بودند. وزارتخانه‌های همکار و شهرداری تهران و ... با یکدیگر برای انجام این کار مهم همدلی کردند. مهمترین بخش متعلق به اصناف و گروه‌های مردمی و ویژندهای عزیز ما بود. این کار اساسا مردمی است. جشنواره فجر این را برگزار می کنیم چرا که در مردمی‌ترین شکل خود اتفاق افتاد. دولت نهایتا نظارتگر و تسهیل‌گر است. موضوع مهم پوشش در اختیار خود گروه‌های باتجربه و شاخص است. ویژندهای مهمی را در این عرصه داریم که برخی دهه‌ها است در این زمینه در حال درخشش هستند. ما تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم و خرده فرهنگ هایی که هست در همه بخش ها قابل احترام است. همانطور که به زبان و آداب و رسوم با تمام میل و افتخار نگاه می‌کنیم در موضوع پوشش نیز به همین نحو است. این اصل اول است. 

وزیر ارشاد سپس اظهار کرد: اصل دوم تاکید بر زیبایی است. زیبایی را به عنوان مسئله‌ای فطری پاس می داریم. انسان این جایگاه ممتاز را در خلقت دارد. خداوند زیبایی را دوست دارد. گاه در آداب مربوط به امام جماعت برای آن خصایصی را برمی‌شمارند که اگر تساوی برقرار بود می‌گویند آنکه زیباتر بود جلو بایستد. بر همین اساس کارگروه مد و لباس داریم چرا که باید این تنوع را به زیباترین شکل در اختیار نسل امروز قرار دهیم.

اسماعیلی ادامه داد: ما باید این زیبایی را ترویج کنیم. مسئله سوم حفظ معیارهای قانونی و بومی در حوزه لباس است. مردم ایران اصیل چندهزار ساله هستند. در نگارگری‌های تاریخی و آثار مهم باستانی هیچ زن و مردی با پوشش غیرمتعارف دیده نشدند. این خاصیت فرهنگ ایرانی است. اگر غرب جدید و تمدن دوره اخیر مادی‌گرای اومانیست لذت‌گرای غربی به سمت برهنگی تمایل دارد میل فرهنگ چند هزار ساله ما به سوی پوشش است. 

وزیر ارشاد گفت: در حوزه هنرهای تجسمی دیدید در موزه‌های مهم غربی و در میادین شهرهای غربی مجسمه‌هایی هستند که حداقل پوشش را هم ندارند. تمام تلاشش این است که این را به جوامع دیگر نیز تحمیل کند. بر همین اساس در حوزه پوشش نگاه تمدنی چند هزار ساله داریم و معتقدیم باید از این میراث گرانقدر که با معارف دینی نیز گره خورده صیانت کنیم.

او ادامه داد: ما برای صیانت و پاسداشت از نهاد خانواده ایستاده‌ایم. به خانواده‌های ایرانی می‌بالیم. هیچ‌کس به دنبال تحمیل یک نگاه و سلیقه به جامعه ایرانی نیست. تنوع زیبایی و قانون سه‌گانه‌ای است که مطابق با ریشه‌های بومی سنتی دینی و اخلاقی است.

وزیر ارشاد سپس در آیین اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر چنین خاطرنشان کرد: سیاه‌نمایی بسیاری در معرفی امروز جامعه ایرانی می‌بینیم؛ گسست نسلی، از دست رفت خانواده و ...؛ بنده به عنوان کارشناس عرض می‌کنم که علیرغم همه مشکلات، جامعه ایرانی جامعه‌ای قوی و مستحکم است. در بخش‌هایی دچار آسیب هستیم و باید مراقبت کنیم که از جمله اسباب مراقبت همین جشنواره‌ها است.

اسماعیلی با تاکید بر شعار محوری عدالت فرهنگی در جشنواره دوازدهم، یادآور شد: در همین تقدیرها گروه‌های دانشجویی را از کاشان، شاهرود، گرگان و ... داشتیم که مهمترین کار همکاران من اتصال هنرمندان کم نام و نشان به ویژندهای اصیل و قوی جامعه است. این بخش اتصال میان طراحان با ویژندهای مهم و تأثیرگذار را باید شاهد باشیم. در همین دوره اخیر تعداد زیادی از این اتصالات برقرار شده است.

او با اشاره به رویکرد ایجاد سکوهای مهم و دایمی در اماکن اصلی شهرها برای عرضه لباس، اظهار کرد: قصد داریم زحمت این کار را به اصناف بدهیم. با چند مجموعه زنجیره‌ای فروشگاه‌ها صحبت‌هایی صورت گرفته و حتما باید مناطق مهم شهر از این نوع سکوها میزبانی کنند. 

او افزود: دکتر مخبر دیروز پیگیر مکان اصلی بود که قرار است در اختیار عرضه‌کنندگان البسه عفیفانه و طراحان عزیز باشیم که امکان عرضه گسترده کار آنان فراهم شود. با نهادهای مختلف در حال رایزنی هستیم. کار ما در این عرصه زیاد است و احساس می‌کنم که عقب‌ماندگی ما بیشتر از دستاورد ماست که باید آن را حل کنیم. با این ترکیب جدید که دوستان ما می آیند و زحمت می کشند و بخش مهمی را به این عرصه اختصاص می دهد امیدواریم این کار مهم دنبال شود. باید همه افرادی که دلشان برای هویت ملی می‌تپد مجال و عرصه برای ارایه مطلوب پیدا کنند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: ما وقتی موفق خواهیم بود که کف میدان خانم‌های ما و آقایان از من وزیر و شما گله نکنند که البسه مناسب در اختیار ما نیست. کار وقتی مورد قبولی قرار می‌گیرد که در میدان عمل شاهد آن باشیم.

در ادامه مراسم اختتامیه، برگزیدگان بخش لباس تراز اجتماعی بانوان معرفی شدند.

در همین راستا طاووس زرین بهترین مجموعه به کیمیای سحر (سحر طالقانی) تعلق گرفت.
طاووس زرین نگاه به موضوع به ویژند ای بن (آرزو صافی) تعلق گرفت.

طاووس زرین بهترین طرح به جریان (میلاد افشین منش) اهدا شد.

طاووس زرین بهترین طراحی پارچه هم به ویژند کیمیای سحر (سحر طالقانی) تعلق گرفت.

طاووس زرین بهترین دوخت به برند ایرانا حجاب اهدا شد.

داوران در زمینه بهترین طراحی سبک هیچ اثری را شایسته دریافت طاووس زرین انتخاب نکردند اما ویژند نورا از مریم تاج گردون شایسته تقدیر شناخته شد.

در ادامه برگزیدگان بخش صنعت تبلیغات و سبک پوشش در ایران نیز اعلام شدند.

در بخش عکس آزاد مفهومی طاووس سیمین به حسین کریمی تعلق گرفت.

در بخش تیزر تبلیغاتی و فشن فیلم هیات داوران دو اثر را شایسته تقدیر دانستند و از آنا حجاب (زینب زیدی) و کیمیای سحر (سحر طالقانی) تقدیر شد.

در بخش صنعت تبلیغات و سبک پوشش در ایران از میان آثار کاتالوگ، پوستر و لباس فیلم و سریال هیچ یک از آثار شایسته تقدیر شناخته نشدند.

در بخش اهدای جایزه مد و مقاومت که باعنوان جایزه مداومت ویژه امسال است نیز از محمد حسین خرم تقدیر شد.  

در بخش جایزه مد و محیط زیست در این بخش هیات داوران یک اثر را از سهیلا جبری شایسته تقدیر دانستند.

در این بخش از اختتامیه خزعلی معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری نیز در مراسم حاضر شد.
در پایان حدیث پازوکی به عنوان مدیرعامل جدید مؤسسه بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی اظهار کرد: بنیاد ملی مد و لباس تصمیم گرفته از هنرمندان مهجور به دنیا آمده بعد از انقلاب اسلامی حمایت کند. تمام تلاش ما این است که یک اتحاد بین هنرمندان ایجاد کنیم. هر کسی که فارسی حرف می‌زند و دستی در هنر مدل و لباس دارد از ماست. اگر حسنی بوده از شما و اگر نقصی بوده از ماست.

بر اساس این گزارش ایسنا، دیدار وزیر فرهنگ با نگار خدایی، فعال معلول زمینه مد و لباس در حاشیه اختتامیه جشنوار مد و لباس فجر اتفاق افتاد.

اسماعیلی در بخشی از این دیدار خطاب به هنرمند دارای معلولیت گفت: باید زمانی از نزدیک آثار هنری شما را ببینم.

اجرای قطعه غرورآفرین توسط محمد معتمدی بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر بود.

بر اساس این گزارش ایسنا، دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر از ۲۸ دی ماه با حضور طراحان برگزیده در محل مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا روز چهارشنبه (چهارم بهمن ماه) در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آماده بازدید عموم بود.

نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با نمایش ۱۸۰ اثر برتر از هزار و ۳۸۰ اثر ارسال شده برپا شده بود.
۲۰ ویژند در بخش مد و صنعت، ۲۳ ویژند در بخش مد تراز و آثاری با محور لباس اجتماع، مجلسی، نوجوان و ... در این نمایشگاه عرضه شده بودند.

انتهای پیام

* این گزارش از ابتدای برگزاری مراسم به روزرسانی شد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۶ ۱۳:۰۳

کلاً 4 روز بود، دو روزشم تعطیل شد. سر جم هفده نفر از نمایشگاه بازدید کردن که دو نفرشون هم اومده بودن دیدن نقاشی های موزه. دیگه چه افتتاحیه و اختتامیه ای؟!