• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402110704411
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

گزارش ایسنا از پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

پنجمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، پنجمین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (شنبه) هفتم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس  تشکیل شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در مجلس آغاز شده است و نمایندگان در سه نوبت کاری  به بررسی این لایحه می‌پردازند.

قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه شود.

در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در پنجمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا در سال ۱۴۰۳ نسبت به تامین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو و حداقل ۱۰ هزار مینی بوس و اتوبوس اقدام کند.

*‌با تصویب بندهای ب و پ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها را مکلف کردند تا از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونت‌گاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت زدایی و بهسازی همان مناطق نمایند.

* با تصویب بند ت تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، وزارت راه و شهرسازی موظف به نصب دوربین‌های کنترل سرعت و تشخیص الکترونیکی تخلفات رانندگی شد.

* با تصویب بند الحاقی ۱ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، سازوکاری را برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرحهای حمایتی تأمین مسکن و افزایش تسهیلات‌دهی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن تعیین کردند.

* با تصویب بند پ تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، شهرداری‌های سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر شهری و معابر خارج از شهر را حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت تقاضای کارور ارائه کنند.

* با تصویب بندهای الف و ب تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، مقرر شد که تا ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۲ به خزانه‌داری کل کشور، به‌عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های رفاه دانشجویی اختصاص یابد.

* با تصویب جزء ۱ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، به زوج های زیر ۲۵ سال در سال آینده ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت خواهد شد.

* با تصویب بند ت تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی را موظف به شفاف سازی و مسئولیت پذیری رسانه و فضای مجازی کردند.

* با تصویب جزء ۲ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، نمایندگان تسهیلات فرزندآوری را در سال آینده مشخص کردند.

* با تصویب  اجزای ۸ و ۹  بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، مقرر شد که پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن ها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن تسهیلات ازدواج و فرزند آوری به زوج ها در سال آینده پرداخت خواهد شد.

* با تصویب جزء ۳ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند را ۳۰۰ میلیون تومان تعیین کردند.

* با تصویب جزء ۴ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، وام قرض‎الحسنه مسکن محرومین ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

* با تصویب جزء ۵ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، میزان تسهیلات لازم برای تامین مسکن ایثارگران را تعیین کردند.

* با تصویب اجزای ۶ و  هفت بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه در سال آتی کمتر از ۴۰ هزار نفر باشد.

* با تصویب جزء ۱۰ بند ث تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند که به جانبازان پنجاه درصد و بالاتر مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید.

* با تصویب جزء ۱ بند الحاقی ۱ تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، اعتبارات قوه قضائیه و سازمان های تابعه و وابسته را ۹۸ همت تعیین کردند.

* با تصویب جزء ۲ بند الحاقی ۱ تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، بودجه صدا و سیما را ۲۴ همت تعیین کردند.

* با تصویب بند ب تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، سازوکاری برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد ملی جمعیت، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، اردوهای جهادی، گروه‌ها و مجامع تخصصی مردمی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای تعیین شد.

* با تصویب بند پ تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به حمایت از محصولات سینمایی فاخر و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی و اشاعه فرهنگ مقاومت و ایثار شد.

* با تصویب بندالحاقی ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، دستگاه‌های اجرائی مکلف شدند که امکان دسترسی آنلاین به سامانه ها و بانکهای اطلاعاتی دستگاه را برای سازمان بازرسی کل کشور فراهم کنند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱۴منابعی را در سال ۱۴۰۳ جهت ساخت برنامه های فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جهت کاهش حوادث رانندگی اختصاص دادند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، سازوکاری برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام قوه قضاییه پیش بینی شد.

* با تصویب اجزای ۱، ۲ و ۳ بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، ۳۰۰ میلیارد تومان به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اختصاص پیدا می کند.

* با تصویب جزء ۵ بند الف و بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین پابند الکترونیکی برای تعداد ۱۰۰ هزار زندانی جرایم غیر خشن اختصاص پیدا می کند.

* با تصویب جزء ۱ بند الف تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند.

* با تصویب جزء ۲ بند الف تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، مقرر کردند که در سال آینده حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان ۲۰درصد افزایش یابد.

* با تصویب  جزء ۳ بند الف تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، میزان امتیاب کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد را در در سال ۱۴۰۳ تعیین کردند.

* با تصویب بند ب تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، بنیاد شهید و امور ایثارگران را مکلف کردند تا نسبت به پرداخت کمک معیشت ماهیانه به رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولان شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد اقدام کند.

* با تصویب بند پ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارکنان دولت در سال آینده تعیین شد.

* با تصویب بند ت تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

* با تصویب جزء ۳ بند ث تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، سازوکاری برای نحوه تعیین مالیات بر مجموع درآمد تعیین کردند.

* با تصویب بند ج تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، هرگونه تغییر در تشکیلات و طبقه بندی مشاغل منوط به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری و گرفتن مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه کشور است.

* با تصویب بند چ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاه های اجرائی بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، امکان دسترسی آنلاین سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاعات پرداختی را در بسترهای الکترونیکی فراهم کند.

* با تصویب بند ح تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، کلیه دستگاه های اجرائی را مکلف کردند تا تمام پرداخت های قانونی به کارکنان خود را فقط در یک سند به صورت ماهانه درج کنند.

* با تصویب بند خ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند تا در صورت نیاز، نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش‌یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، از ابتدای سال ۱۴۰۳، سه هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ و معادل ریالی این امتیاز برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ و سایر قوانین و مقررات استخدامی تحت عنوان فوق العاده خاص در احکام کارگزینی و یا قراردادهای آن ها اعمال می شود.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، مقرر شد که مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در سال آینده ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

* با تصویب بند ب تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، نمایندگان منابعی را به منظور اعطای تسهیلات برای سازمان بهزیستی، کمیته امداد و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از اشتغال پیش بینی کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، شرکت‌های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی را مجاز کردند تا متناسب با موجودی ریالی خود در بانک مرکزی تعهدات ارزی خود را تسویه کنند.

* با تصویب بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، دولت مجاز شد تا سقف ۱۰ میلیارد یورو برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کند.

حذفیات

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور،‌ نمایندگان بند ب اصلاحی تبصره ۱۰ از لایحه بودجه را که به اختصاص منابعی از محل عوارض برای محرومیت زدایی و بهسازی همان مناطق باز می‌گشت را حذف کردند.

تذکرات

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح بندی از لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، محمدباقر قالیباف بیان کرد: ما در این پیشنهاد اگر دولت را مکلف کنیم که نسبت به ساخت مسکن اقدام کند ۱۰۰ همت سقف بودجه را بالا می‌بریم. مسکن اولویت اول کشور است و در شورای عالی مسکن نیز رئیس جمهور تاکید کردند که مسکن اولویت کشور می‌باشد. اگر ما اینجا از لفظ مکرر استفاده کنیم سقف بودجه بالا می‌رود و ممکن است دولت آن را نپذیرد و ممکن است با ایراد شورای نگهبان مواجه شود. اگر از کلمه مجاز استفاده کنیم یعنی مسکن در اولویت نمی‌باشد. انتظار داریم که اکنون نماینده دولت اعلام کند که دولت این ۱۰۰ همت را می‌پذیرد یا این‌که نمی‌پذیرد؟ تا بعد شاهد نباشیم که گفته شود که مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ همت به سطح بودجه اضافه کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در توضیحاتی گفت: دولت با این‌که ۱۰۰ همت برای ساخت مسکن به لایحه بودجه سال آتی تحمیل شود مخالف است و از نگاه ما راه‌های مختلفی برای تامین مالی ساخت مسکن وجود دارد که دولت می‌تواند نقش حمایتگر را در آن داشته باشد.

داوود منظور همچنین در جریان بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ توضیج داد که با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده است بودجه صداوسیما و قوه قضائیه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است در حالی که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است.

در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مربوط به تخصیص ۱۰ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی مطرح شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد: دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی کرده است که کاهش آن به ۱۰ میلیارد دلار باعث ایجاد اثرات تورمی می‌شود.

منظور همچنین در جریان بررسی بندهای تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای گفتگفت که مصوبات مجلس در تبصره ۱۵ بار مالی بالغ بر ۲۹۰ همت خواهد داشت؛ منابع این تکالیف برای دولت مشخص شود تا بتوانیم جلوی ناترازی بودجه را بگیریم.

همچنین در تذکری شفاهی سخنگوی کمیسیون اقتصادیبا اشاره به اینکه هفته گذشته بند «ج» تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندیم، افزود: متاسفانه یک تعبیر نادرست از این بند در مورد اخذ مالیات از حساب‌های غیرتجاری در جامعه عنوان شد که اصلا درست نیست. به دنبال این موضوع مجلس شورای اسلامی تحت آماج تهمت و ناسزا قرار گرفت. در حالی که حقیقت اصلا این نبود.

مهدی طغیانی تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس در سال آینده حساب‌های غیرتجاری که واریزی مشکوک دارند مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.

در ادامه این جلسه رئیس مجلس با اشاره به اینکه در نامه ای رسمی به رئیس جمهور تاکید کردم که حتما هشت قلم کالای اساسی به علاوه دارو باید ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کند، اظهار کرد: از نگاه بنده به جای ۲۸ قلم کالای اساسی باید هشت قلم کالای اساسی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کند. حتما باید به کالاهای اساسی مردم ارز اختصاص پیدا کند. هشت قلم کالای اساسی به علاوه دارو حتما باید ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت کند.

بعد از اتمام بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی، قالیباف  گفت که مجلس از فردا وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha