• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402110704542
  • خبرنگار : 50649

هفت برم؛ تفرجگاه آبی در غرب شیراز

هفت برم؛ تفرجگاه آبی در غرب شیراز

ایسنا/فارس یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان فارس مجموعه تالاب‌های هفت برم است که در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان قرار دارد.

در ادامه معرفی اماکن تاریخی و طبیعی استان فارس امروز به سراغ معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این استان می‌رویم که در طول سال به خصوص ۶ ماه نخست سال میزبان حجم گسترده‌ای از گردشگران است.

مجموعه تالاب‌های هفت برم در موقعیت جغرافیایی ʹ۴۹.֯۲۹ طول شرقی و ʹ۲.֯۵۲ عرض شمالی در استان فارس واقع است. این تالاب‌ها در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده‌اند و ۲۱۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

تالاب هفت برم در حوزه شهرستان شیراز، بخش ارژن و دهستان قره چمن واقع شده است. از نظر زمین‌شناسی در فارس داخلی (زاگرس چین خورده) و روی سازند گچساران و حاشیه غربی گسل کره بس قرار دارد.

تالاب‌های هفت‌برم یکی از اکوسیستم‌های آب شیرین استان فارس است که شامل ۳ آبگیر دائمی و ۴ آبگیر فصلی است. مساحت پهنه‌های آبی آبگیرهای دائمی در سال‌های پرآبی بیش از ۷۰ هکتار است.

مجموعه تالاب‌های هفت‌برم به‌دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.  آب تالاب‌های هفت برم از ریزش‌های جوی تأمین می‌شود. ارتباط دریاچه‌ها با آبخوان‌های سازنده‌های مجاور بسیار کم است.

تالاب هفت برم ارزش اقتصادی، اکولوژیک و اکوتوریسم فراوان دارد. این تالاب زیبا زیستگاه حائز اهمیتی برای گونه اردک مرمری و اردک سرسفید است.

یکی از تفریحات رایج گردشگران در این مجموعه تالاب‌ها ماهی‌گیری است که در این تالاب‌ها ماهی‌های کپور و سوف به وفور وجود دارند ضمن اینکه افرادی هم برای صید لابستر و خرچنگ به این منطقه می‌آیند.

در اطراف هر کدام از تالاب‌های این منطقه پوشش گیاهی متنوعی از جمله علف حصیری، کارا، نیزارها، علف هفت بند، جگن، لویی و … وجود دارد. به طور کل در این منطقه به دلیل وجود آب شیرین، طبیعت اطراف آن و پوشش گیاهی متنوع، محیط زیست پویایی به وجود آمده است.

دسترسی به این گردشگاه طبیعی از طریق جاده‌ای که تا جاده اصلی شیراز ـ کازرون ۱۲ کیلومتر فاصله دارد، صورت می‌گیرد. این مجموعه تالاب‌ها در غرب شیراز و پس از خان زنیان قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی است که از سمت خان زنیان به طرف دشت ارژن حرکت کرد که بعد از آن با یک دو راهی مواجه خواهید شد و اگر از دوراهی سمت راست به سمت شمال بروید، شما را به منطقه هفت برم خواهد برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۸ ۱۱:۳۳

درود فروان هفت برم متاسفانه فاقد مدیریت میباشد اگر مسولین استان درهفت برم برنامه گردشگری داشته‌ باشند یکی از بهترین نقاط گردشگری استان خواهد بود. از تمام هم وطنان عزیزم دعوت میکنم حتما یه سری به هفت برم تشریف بیاورند مخصوصا اردیبهشت که واقعا بهشت گم شده میباشد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۸ ۱۴:۲۸

سلام واقعا قشنگ ترین جایی شیراز هست از لحاظ طبیعت .ولی حیف جاده خیلی خطرناکی داره .و هیچ رسیدگی بهش ندارند .

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۸ ۲۲:۳۶

هفت برم جز شهرستان نورآباد ممسنی می باشد و در مسیر شیراز به نورآباد از جاده دشمن زیاری قرار دارد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۹ ۰۰:۳۵

حیف این همه زیبایی که باید توجه ویژه بهش بشه