• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402110704638
  • خبرنگار : 71290

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل/ آمریکا پشتیبانی نکند، جنگ متوقف می‌شود

رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل/ آمریکا پشتیبانی نکند، جنگ متوقف می‌شود

حقوقدان بین‌الملل با بیان اینکه رای دادگاه لاهه اهرم فشاری سیاسی و دیپلماتیک بر رژیم صهیونیستی است، گفت: اگر آمریکا پشتیبانی نکند و کمک مالی و تسلیحاتی را قطع کند عملیات و میدان جنگ متوقف می‌شود.

به گزارش ایسنا، دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه شده و نیز دفاعیات نماینده تل‌آویو پرداختند.
«جوآن داناهیو»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با قرائت حکم اولیه این دادگاه گفت: این دادگاه از فاجعه کنونی در غزه اطلاع دارد و قتل مستمر در آنجا را محکوم می‌کند.

رئیس دادگاه بین‌المللی دادگستری همچنین تصریح کرد: ما گزارش آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین) در ۱۳ ژانویه را در دستمان داریم که در آن تأکید شده از این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگی تعداد زیادی از ساکنان شده است. بیش از ۲ میلیون نفر آسیب دیده‌اند. از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اند و کودکان در رعب و وحشت به سر می‌برند. سازمان جهانی بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام کرد ۹۳ درصد ساکنان غزه با سطح بی سابقه‌ای از گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

رئیس دیوان همچنین تأکید کرد: شروط برای اتخاذ تدابیر موقت فراهم است. اسرائیل باید اقدامات لازم را برای ممانعت از قتل یک مجموعه از انسان‌ها یا آسیب رساندن شدید به آن‌ها اتخاذ کند. اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند. اسرائیل باید فورا تدابیری را برای ممانعت از ویرانی و تخریب در غزه اتخاذ کرده و گزارشی را به دادگاه درباره تمام تدابیر موقت ظرف یک ماه ارائه کند.

رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل/ آمریکا پشتیبانی نکند، جنگ متوقف می‌شود



در حکم دادگاه آمده است: اسرائیل باید تضمین کند که نیروهایش مرتکب کشتار جمعی نشوند. همچنین باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در غزه اتخاذ کند. غیرنظامیان در غزه با وضعیت بسیار دشواری مواجه هستند. اقدامات اسرائیل برای از بین بردن خطرات ناشی از اجحاف در حق فلسطینی‌ها کافی نیست.

«یوسف مولایی» کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار داشت: رأیی که دیوان لاهه صادر کرده دستور موقت است رای نهایی نیست، دیوان ابتدا از طرفین درخواست دارد تا وضعیت را تشدید نکنند و تا جایی که امکان دارد از اقداماتی که منجر به بحرانی تر شدن وضعیت شود خودداری نمایند.


این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: دیوان لاهه از اسرائیل درخواست کرده تا نسل کشی و اقداماتی که مصداق آن از جمله کشتار غیر نظامیان و کودکان باشد را انجام ندهد، تا دادگاه بتواند در فضایی آرام تر تصمیم نهایی را بگیرد البته تصمیم و رای نهایی دیوان لاهه ۳ - ۴ سال طول می کشد. در حال حاضر تنها به کلیات پرداخته و اصول را متذکر شده است.

مولایی افزود: دستور موقت ضمانت اجرایی ندارد و رژیم صهیونیستی باید خودش همکاری کند که این مساله هم در دستور کار اسرائیل نیست و زمانی هم که اسرائیل همکاری نکند دادگاه از شورای امنیت سازمان ملل کمک می‌خواهد که طبیعتا در آنجا با وتو آمریکا و متحدانش مواجه خواهد شد.

این در حالی است که پس از رای دیوان لاهه، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این حکم در ارتباط با پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به خاطر نسل‌کشی در غزه ادعا کرد اتهام نسل‌کشی علیه این رژیم «بی پایه و اساس» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «آمریکا نقش حیاتی دیوان دادگستری بین‌المللی در حل وفصل صلح آمیز مناقشه ها را تایید می‌کند و دولت آمریکا به طور دائم تصریح کرده که اسرائیل باید تمامی گام‌های ممکن را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان، افزایش جریان کمک بشردوستانه و رفع حرف‌هایی که انسانیت زدایی می‌کنند اتخاذ کند».

رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل/ آمریکا پشتیبانی نکند، جنگ متوقف می‌شود

این سخنگو در بیانیه‌ای در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و با نادیده گرفتن جنایات گسترده این رژیم علیه مردم غزه ادعا کرد: «ما همچنان معتقدیم که اتهامات نسل کشی بی‌پایه و اساس هستند و متذکر می‌شویم که دادگاه در حکمش یافته‌ای درباره نسل‌کشی نداشته یا درخواست آتش‌بس نکرده است و اینکه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) در اختیار حماس شده است».

همچنین در پی صدور این حکم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی تزلزل ناپذیر است! اما تعهد ما برای ادامه دفاع از مردم خود نیز به همان اندازه تزلزل ناپذیر است.

 نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود اظهار داشت که جنگ ما در حال انجام است. اما علیه حماس، نه علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین!

وی هم‌چنین در ادامه توجیهات افزوده است: اسرائیل به ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه خواهد داد و هر کاری که ممکن است برای نجات جان غیرنظامیان انجام می‌دهد!

یوسف مولایی همچنین خاطرنشان کرد: اقدام آفریقای جنوبی و همچنین رای دادگاه لاهه به عنوان فشار روانی، سیاسی و دیپلماتیک بر اسرائیل است و یک نوع اهرم فشار محسوب می شود.

این حقوقدان همچنین بیان کرد: طی سه ماه اخیر از جنگ غزه اکثر کشورها، اتحادیه اروپا، کشورهای عرب و مسلمان و ... بارها علیه اسرائیل اعتراض کرده و خواستار توقف جنگ شده اند، اما متاسفانه به دلیل خلاءهای موجود در جامعه بین‌الملل اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی متوقف نشده است.

وی به نقش آمریکا در این اتفاقات اشاره کرد و گفت: نقش آمریکا از مسیر دیپلماتیک و سیاسی خیلی مهم است و اگر آمریکا پشتیبانی نکند و کمک‌های مالی و تسلیحاتی را قطع کند این عملیات و جنگ متوقف می‌شود در غیر این صورت این جنگ تا تاریخ نامعین ادامه دارد.

آفریقای جنوبی با این اتهام که رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی‌خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، در روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان دادگستری ‌بین‌المللی مطرح کرد.

رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل/ آمریکا پشتیبانی نکند، جنگ متوقف می‌شود

این دیوان مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اخیرا تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه شده و نیز دفاعیات نماینده تل‌آویو پرداختند. سپس دیوان لاهه دستور موقت خود مبنی بر جلوگیری از اقداماتی که مصداق نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی است را صادر کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha