• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110704656
  • خبرنگار : 71496

آفریقای‌جنوبی: حکم لاهه علیه اسرائیل، گامی در مسیر عدالت است

آفریقای‌جنوبی: حکم لاهه علیه اسرائیل، گامی در مسیر عدالت است

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی ضمن استقبال از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حکم این دادگاه در مسیر عدالت بوده و این رژیم باید به اجرای حکم صادر شده پایبند باشد.

به گزارش ایسنا، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی ضمن تقدیر از حکمی که دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمله علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر اعمال تدابیر فوق‌العاده علیه آن به دلیل جنگ در غزه صادر کرد، آن را گامی در مسیر عدالت خواند و گفت: از اسرائیل انتظار می‌رود که به اجرای این حکم متعهد باشد.

این دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور داد تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری از ارتکاب کشتارهای جمعی توسط نیروهایش و نیز ممانعت از تحمیل اقداماتی تنبیهی علیه اقدامات تحریک‌آمیز و نیز در پیش گرفتن تدابیری برای بهبود وضعیت انسانی در غزه را در پیش بگیرد.

اما در حکم دادگاه لاهه درخواست برای برقراری آتش‌بس مطرح نشده و درباره کشتار جمعی در غزه که محور شکایت مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی بود، حکمی صادر نکرد. احتمالا صدور چنین حکمی سال‌ها زمان می‌برد.

رامافوسا در ادامه خطاب به مردم با اشاره به نقض‌هایی که در رژیم آپارتاید در حق سیاه‌پوست‌ها در این کشور انجام شد، گفت: ما در آفریقای جنوبی هرگز تماشاچی منفعلی نخواهیم بود که نظاره‌گر جنایاتی باشیم که علیه ما در دیگر نقاط انجام می‌شوند.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد که «ما از اسرائیل انتظار داریم به عنوان طرفی که خود را دموکرات می‌خواند و مدعی است که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد، به این اقدامات پایبند باشد.»

طرح چنین شکایتی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌الملل به منزله پیروزی بزرگی برای کشور آفریقای جنوبی است که همواره از مساله فلسطین حمایت کرده و رنج و مشکلات فلسطینی‌ها را شبیه به مشکلات مردم خودش در دوره حاکمیت آپارتاید می‌داند، مقایسه‌ای که رژیم صهیونیستی به شدت با آن مخالفت می‌کند.

رامافوسا در حالی که چفیه‌ای فلسطینی را بر دوش انداخته بود، همراه با چند تن از اعضای حزب کنگره ملی آفریقا، به تماشای پخش زنده قرائت حکم دیوان پرداخت. آنها پس از قرائت حکم، فریاد شادی سر دادند.

آنها در نشست دیگری در شهر «کیپ‌تاون» نیز خوشحالی خود را از این حکم ابراز کردند.

جاستین دی اللند، یکی از مسوولان حزب کنگره ملی آفریقا در نشست کیپ‌تاون گفت: ما گام اول را برای توقف خشونت در حق مردم بی‌گناه فلسطین برداشتیم، ما امروز از حکم صادر شده بسیار خرسند هستیم.

رونالد لامولا، وزیر دادگستری آفریقای جنوبی نیز درباره حکم صادر شده در حاشیه نشست حزب کنگره ملی آفریقا گفت که نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی بعد از اینکه دیوان دادگستری بین‌المللی دستور اعمال اقداماتی فوق‌العاده علیه اسرائیل را به دلیل جنگش علیه غزه بدهد، روح ماندلا شاد خواهد شد.

لامولا اظهار کرد: فکر می‌کنم روح نلسون ماندلا به عنوان یکی از مدافعان توافقنامه ممنوعیت کشتار جمعی شاد خواهد شد.

حزب کنگره ملی آفریقا اقدامات رژیم صهیونیستی را به سیاست آپارتایدی که این حزب در آفریقای جنوبی با آن روبه‌رو بود، تشبیه کرد. وزیر دادگستری آفریقای جنوبی افزود: شکایت آفریقای جنوبی در لاهه اقدامی شجاعانه با انگیزه دفاع از ساختار جمعی متکی به اصول بود.

او ادامه داد: این پیروزی برای قوانین بین‌المللی است که هیچ استثنایی برای هیچ بخشی از جهان وجود ندارد و اسرائیل نمی‌تواند از عمل به تعهدات بین‌المللی‌ خود مستثنی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha