• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402110704791
  • خبرنگار : 50233

در نشست‌ «مشارکت قوی، ایران قوی» مطرح شد

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

ایسنا/سمنان مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به تحلیل علمی داده‌های به‌دست آمده از روزهای ناسالم در این استان، گفت: علت اصلی آلاینده‌ها در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود ذرات است.

بهرامعلی ظاهری در سلسله نشست‌های خبری «مشارکت قوی، ایران قوی» در دفتر ایسنا سمنان، اظهار کرد: دولت سیزدهم در این بیش از دو سال همواره توجه ویژه‌ای به حوزه محیط زیست داشته است.

وی از نگرش زیست‌محیطی دولت رئیسی به‌عنوان یک مزیت مهم نام برد و افزود: اعتبارات محیط زیست در این دولت رشد خوبی داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره افزایش تعداد روزهای آلوده در برخی شهرهای این استان، گفت: بیشتر روزهای سال، شاخص آلایندگی در استان سمنان وضعیت تقریباً مناسبی داشته است و بیشتر روزها هوای سالم و قابل قبول در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ناسالم هوا برای تمام گروه‌ها دغدغه است، اظهار کرد: تعداد روزهای ناسالم برای تمام گروه‌ها در این استان، به تعداد انگشت‌های دو دست در طول سال نمی‌رسد.

۶ تا ۸ روز هوای ناسالم در سمنان و گرمسار

وی اظهار کرد: امسال در شهر گرمسار در مجموع دو تا سه روز و در شهر سمنان نیز در مجموع چهار تا پنج روز هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم بود و در بقیه روزهای سال عمدتاً وضعیت هوا تقریباً خوب بوده است. البته در تعدادی از روزهای سالم نیز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان ادامه داد: امسال برخلاف سال قبل که سه روز هوای بسیار ناسالم در استان ثبت شد، در هیچ روزی هوا در استان بسیار ناسالم نبود. در مجموع، امسال شاخص آلایندگی در شهرهای این استان هیچ‌وقت از ۱۷۰ بالاتر نرفته است و هیچ روزی هوای بسیار ناسالم نداشته‌ایم.

ذرات، عامل هوای ناسالم در شهرهای استان سمنان

ظاهری از وجود سه ایستگاه سنجش هوا در این استان خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها در سه شهر گرمسار، سمنان و شاهرود یعنی یک ایستگاه در غربی‌ترین نقطه، یک ایستگاه در مرکز و یک ایستگاه نیز در شرق استان هستند و به‌طور مداوم شاخص کیفی و میزان ذرات را در هوا سنجش می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان به تحلیل و بررسی دلایل موثر در تغییر هوا در استان از وضعیت سالم به ناسالم پرداخت و اظهار کرد: بررسی دیتاهای گردآوری‌شده در سال‌های اخیر در استان نشان می‌دهد علت اصلی ایجاد هوای ناسالم در برخی روزها در این استان نه به‌دلیل وجود گازها، بلکه به دلیل وجود ذرات بوده است.

وی از انجام یک مطالعه ملی درباره کانون‌های گرد و غبار در کشور خبر داد و افزود: براساس داده‌های این مطالعه ملی، میزان کانون‌های گردو غبار، چه کانون‌های گردوغبار ناشی از عوامل طبیعی و چه ناشی از دیگر عوامل، در کشور افزایش قابل توجهی داشته است. بروز این پدیده عمدتاً به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، استفاده بیش از حد از پوشش گیاهی مناطق مختلف، کاهش محسوس نزولات جوی و رعایت نشدن حقابه طبیعت و ... بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان ادامه داد: در سال‌های اخیر، کانون‌های مستعد فرسایش چه در سطح کشور و چه در سطح استان، افزایش تقریباً دو برابری داشته، کانون‌های مستعد فرسایش استان سمنان نیز از ۱۲ کانون به ۲۱ کانون افزایش یافته است.

ظاهری بیان کرد: تحلیل علمی داده‌ها نشان می دهد علت اصلی آلاینده‌ها در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود ذرات است و این تحلیل با وضعیت ناشی از افزایش قابل توجه کانون‌های بحرانی فرسایش و کانون‌های گردو غبار در استان تطابق دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط پایداری هوا باید آنچه را که به تشدید آلودگی‌های در استان می‌انجامد، کنترل و مدیریت کرد، گفت: باید در هر صورت این مجموعه عوامل را چه ناشی از ذرات معلق در هوا و چه ناشی از وجود گازها باشد، مدیریت کنیم.

او به اقدامات کارگروه شرایط اضطرارآلودگی در استان پرداخت و اظهار کرد: این کارگروه اقدامات متعددی در طول سال انجام داده و همین اقدامات در کنار مدیریت عوامل موثر در آلودگی‌ها سبب شده است، تعداد روزهای آلاینده در استان کاهش یابد. ضمن اینکه ما هیچگاه دو روز متوالی آلاینده در استان نداشتیم. به تعبیری با اقدامات انجام‌شده و مدیریت عوامل، روزهای آلاینده در حد همان یک روز مانده و هوا در روزهای بعد از آن به‌دلیل اقدامات کارگروه شرایط اضطرار به حالت عادی بازگشته است.

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

ظاهری با بیان اینکه ما تنها کشوری هستیم که در قانون اساسی به محیط زیست به‌عنوان وظیفه‌ای همگانی پرداخته و صراحتاً در اصل ۵۰ به محیط زیست پرداخته شده است، اظهار کرد: در قانون اساسی ما حفظ محیط‌ زیست، یک وظیفه عمومی عنوان شده است.

وی توسعه درختکاری را با هدف جلوگیری از روند افزایشی کانون‌های بحرانی و ترمیم طبیعت دانست و افزود: توسعه فضای سبز یک اصل بسیار مهم برای بهبود محیط‌ زیست است و انتظار می‌رود همه مردم، دولت و حاکمیت را در این راستا کمک کنند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اثرهای آلودگی‌های پایتخت بر هوای استان سمنان، گفت: این استان بین دو کلان‌شهر تهران از یک سو و مشهد از سوی دیگر قرار دارد. بار آلاینده‌ها در این کلان‌شهرها بالاست. به‌تازگی بار آلایندگی و شاخص کیفی در کلان‌شهر مشهد به ۵۰۰ نیز رسید یا برخی شهرهای همجوار ما چند روز متوالی درگیر هوای خطرناک بودند. بنابراین بی‌شک همجواری استان سمنان با این کانون‌ها، در افزایش تعداد روزهای آلوده در استان موثر است.

وی ادامه داد: شاخص کیفی هوا در سمنان روند خوبی داشته است. مردم و دستگاه‌های اجرایی و بخش صنعت استان همکاری خوبی با اداره کل محیط زیست استان داشتند و کیفیت شاخص‌های هوا در استان روند خوبی داشته است.

سلامت مردم خط قرمز محیط‌ زیست استان

ظاهری با اشاره به اینکه همه صنایع در کنار منافع خود، تخریب‌هایی به همراه دارند، گفت: راه رفتن عادی انسان در طبیعت نیز می‌تواند تخریب به همراه داشته باشد. بر همین اساس است که قانونگذار «حد استاندارد» تعریف کرده و همه واحدهای صنعتی موظف به رعایت این حد استاندارد هستند.

وی از حفظ سلامت سه حوزه آب، خاک و هوا به‌عنوان وظیفه اصلی سازمان محیط‌ زیست نام برد و اظهار کرد: اداره کل محیط زیست استان به پایش مستمر و لحظه‌ای واحدها می‌پردازد و با توجه به اهمیت محیط زیست و سلامت مردم با هیچ کسی در این بخش مماشات ندارد.

او از حفظ سلامت مردم به‌عنوان خط قرمز محیط‌ زیست نام برد و بیان کرد: با هر نوع آلایندگی که سلامت مردم و محیط زیست را به مخاطره بیاندازد، برابر مقررات برخورد می‌کنیم.

ظاهری با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی همکاری خوبی با محیط زیست استان دارند، گفت: به‌تازگی یکی از واحدهای بزرگ استان که  فرار لحظه‌ای غبار داشت با صرف هزینه بسیار بالایی ۷۰ درصد فرار دود این واحد را کنترل کرد.

ظاهری با بیان اینکه هزینه در حوزه محیط زیست، نه هزینه بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری‌ است، ادامه داد: در این چند سال، واحدهای صنعتی همراهی خوبی با محیط زیست استان داشتند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از یوزپلنگ آسیایی به‌عنوان یکی از مهمترین نمادهای محیط زیست در کشور و نماد محیط زیست در این استان نام برد و گفت: زیستگاه توران زیباترین زیستگاه این گونه با ارزش، در استان سمنان واقع شده است.

ایجاد محدوده امن برای یوزپلنگ آسیایی

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت طرح ایمن‌سازی کریدور عبوری یوزها در شرق استان سمنان، گفت: چند کار همزمان در حال انجام است، از جمله روشنایی محور، کنترل سرعت از طریق نصب دوربین‌های نظارتی و الزام رانندگان به کاهش سرعت و فنس‌کشی بخشی از مسیر در دستور کار سازمان محیط زیست است.

او با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد و نقش آن در کاهش تلفات یوز در این نقطه حادثه‌خیز، اظهار کرد: نصب تابلوهای هشدار، نصب دوربین‌های نظارتی کنترل سرعت، و کاهش حداکثر سرعت مجاز در این محدوده به ۹۰  کیلومتر از اقدامات انجام‌شده در این بخش است. دوربین‌ها نصب‌ شده و قرار است که به‌زودی با گرفتن مجوز رسمی از پلیس راه، نظارت‌ها در این بخش بیشتر شود.

وی از تلاش برای ایجاد روشنایی در حدود ۱۰ کیلومتر از این محور که بیشترین تصادف‌های یوز در آن گزارش شده است، خبر داد و گفت: در فاز نخست، روشنایی در سه کیلومتر این مسیر انجام شد. ایجاد زیرساخت در هفت کیلومتر باقی‌مانده در حال پیگیری است.

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره فنس‌کشی بخشی از این محور، گفت: هنوز بودجه این طرح تخصیص داده نشده است. به محض تخصیص اعتبار، فنس‌کشی آغاز خواهد شد.

ظاهری از نصب تابلوهای آموزشی در این زمینه خبر داد و افزود: علاوه بر تابلوهایی که قبلا نصب شده بود، ۳۶ تابلو جدید آموزشی دیگر با همکاری راه و ترابری استان نصب شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به ممنوعیت تعلیف دام در پارک ملی توران به‌عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۹۷ گفت: با اقداماتی که در این بخش انجام شده، یک محدوده امن که با محدوده‌های اطراف بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار است، در منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یک محدوده بیش از ۲۰۰ هزار هکتاری بلامعارض در این منطقه وجود دارد، ادامه داد: در سال‌های اخیر ورود دام به این منطقه ممنوع و یک زمینه مساعد برای زیست این گونه با ارزش ایجاد شده است.

پارک توران و زیستگاه‌های اطراف، منطقه‌ای امن برای مهمترین گربه‌سان ایران

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از وجود یک جمعیت خوب از یوزپلنگ آسیایی در این گستره جغرافیایی در شرق استان خبر داد و گفت: همکاران ما در طول سال جدا از تصویربرداری‌های متعدد، مشاهده‌های خوبی از اینگونه با ارزش گزارش کرده‌اند.

ظاهری با اشاره به اینکه برخی خانواده‌های یوز به مرور و بارها در مناطق مختلف این زیستگاه دیده شده‌اند، اظهار کرد: این مشاهده‌های مکرر گویای مساعد بودن زیستگاه برای یوزپلنگ ایرانی است. مثلاً یوزپلنگ تلخاب که مادر سه نسل از یوزهای این منطقه است تاکنون بارها دیده شده که آخرین‌بار همین اواخر دی ماه با چهار توله‌اش دیده شد. این یوز مادر پیش از این، یک سه قلو و یک دو قلو را در زایمان‌های قبلی به دنیا آورده است که برخی از آنها نیز بارها تصویربرداری شده‌اند.

وی مشاهده‌های متعدد و مکرر خانواده‌های یوز را گویای وجود امنیت بالا در این محدوده دانست و بیان کرد: پارک ملی توران و زیستگاه‌های اطراف آن منطقه‌ای امن برای زیست این گربه‌سان زیبا و مهم است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره احتمال اجرای دوباره طرح تکثیر در اسارت یوز، گفت: طرح تکثیر در اسارت طرحی بود که سازمان محیط زیست به اجبار وارد آن شد. یوزهایی که در این طرح بودند، یوزپلنگ‌هایی بودند که از متخلفان حیات وحش به‌دست آمده بودند.

او با اشاره به یوزهای سایت در اسارت محیط زیست استان سمنان، گفت: در این سایت، پنج قلاده یوز شامل یوز مادر «ایران»، یوز نر «فیروز»، یوز مادر «دلبر» که هیچ‌گاه نتوانسته است زایمانی داشته باشد و دو توله یوز «آذر» و «توران» یوزهای سایت تکثیر در اسارت استان سمنان هستند.

لزوم وارد کردن جمعیت علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

وی از مستند شدن سند تولد و رشد توله یوزها به‌عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای محیط زیست در جریان طرح تکثیر در اسارت نام برد و افزود: این سند در اختیار محیط زیست است و چنانچه طرح مشابهی برای اجرا داشته باشیم، یک سند علمی در اختیار داریم که می‌تواند به ما کمک کند.

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

او با اشاره به زیرساخت‌های این سایت، گفت: امیدوارم امسال طرح فرآیند تولید مثل در اسارت را در سایت در اسارت یوزپلنگ آسیایی دنبال شود.

مدیرکل محیط زیست استان از آهو، قوچ و میش به‌عنوان مهمترین طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی نام برد و بیان کرد: باید در مناطقی که جمعیت علفخوارها و از جمله این طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی کاهش یافته است، برای افزایش جمعیت طعمه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی مکان‌های این زیستگاه جمعیت علفخواران کاهش یافته است، افزود: ما در محیط زیست استان در کنار ایجاد امنیت برای یوزپلنگ آسیایی و ارتقای سطح آگاهی‌های مردمی، از اهمیت حیات وحش، به پایداری جمعیت طعمه‌ها و علفخوران توجه کردیم.

او از برنامه‌ریزی برای انتقال تعداد محدودی از جمعیت حیات وحش طعمه به زیستگاه توران خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است در مناطق همجوار مانند زیستگاه تپال که جمعیت بالایی از علفخوران وجود دارند و با انفجار جمعیت قوچ و میش روبه‌رو است صرفاً تعداد بسیار محدودی به زیستگاه توران منتقل شود.

انتقال با هدف پایداری تنوع‌ زیستی

وی با بیان اینکه زیستگاه تپال یک زیستگاه غنی‌ است، گفت: امسال بدون در نظر گرفتن جمعیت کل و بز این زیستگاه فقط ۱۲۰۰ راس قوچ و میش در این زیستگاه سرشماری شده است. ما برنامه‌ریزی کردیم حدوداً ۵۰ راس میش و قوچ را از این زیستگاه که شرایط اقلیمی و آب و هوایی یکسانی با توران دارد، به منطقه انتقال دهیم.

او ادامه داد: قرار است تعداد محدودی آهو را از استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی به این زیستگاه منتقل کنیم. این انتقال طعمه با این هدف که پایداری جمعیت سریع‌تری در زیستگاه توران به وجود آید، انجام می‌شود. ضمن اینکه تعداد بسیار محدودی آن هم از مناطقی که با انفجار جمعیت در برخی گونه‌ها روبه‌رو بودند، به زیستگاه منتقل می‌شود.

وی افزود: کم شدن ۵۰ قوچ و میش از جمعیت بالای این گونه‌ در تپال، آسیبی به جمعیت آنها در این زیستگاه وارد نخواهد کرد.

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

پایداری تنوع‌ زیستی با تزریق علفخواران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی/ «ذرات» عامل هوای ناسالم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha