• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110805211
  • خبرنگار : 50640

چرا از صحبت کردن در جمع می‌ترسیم؟

چرا از صحبت کردن در جمع می‌ترسیم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس بالینی گفت: ترس از صحبت کردن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل ترس از بی‌توجهی، طرد شدن، مسخره شدن و قضاوت شدن از صحبت کردن در جمع ها خودداری می کنند، این افراد مشکل کلامی ندارد بلکه اعتماد به نفس پایینی دارند.

سجاد تاجور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فوبیای اجتماعی، اظهار کرد: ترس از صحبت کردن در جمع یا مکان‌های عمومی یک نوع اضطراب است. بسیاری از افراد مبتلا به این ترس به طور کلی از موقعیت‌های سخنرانی در جمع خودداری می‌کنند و از این شرایط رنج می‌برند یا زمانی که در جمعی مشغول صحبت کردن هستند، دست و صدای‌شان می‌لرزد به این حالت فوبیا گفته می‌شود و فرد از صحبت کردن در جمع ترس دارد.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه اگر ترس از صحبت کردن در جمع به صورت مزمن باشد نیازمند درمان است، گفت: در صورتی که بیماری فرد درحد مزمن باشد و با روش‌های مختلف درمانی مشکل برطرف نشد باید دارودرمانی و روان درمانی همزمان انجام شود.

تاجور تصریح کرد: برخی از افراد که از صحبت کردن در جمع فراری هستند، کمتر با جامعه و با دیگر افراد ارتباط برقرار می‌کنند در صورتی که حضور در جمع‌های مختلف و ارتباط با دیگران باعث می‌شود تا فرد تجربه بیشتری در صحبت کردن پیدا کند و بتواند بهتر با دیگران ارتباط بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در صورتی که  فرد فوبیای اجتماعی نداشته باشد بلکه اعتماد به نفس آن پایین باشد، نیاز به روان درمانی و دارو درمانی نیست. این افراد باید با خود تمرین صحبت کردن کنند به طور مثال در مقابل آینه قرار بگیرد و صحبت کند و یا از خودشان فیلم یا صدا ضبط کنند و سپس از آن گوش کنند و ببیند واقعا توانایی صحبت کردن دارند اما اعتماد به نفس پایینی دارند.

تاجور بیان کرد: افرادی که ترس از صحبت کردن در جمع دارند، ابتدا باید صحبت کردن را از جمع خانواده شروع کنند و در مراحل بعدی در جمع‌های بزرگتر و غریبه‎‌تر حرف زدن را تمرین کنند که این تمرین امکان دارد مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد اما می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و زمانی که فرد در یک مرحله تثبیت شد وارد مرحله بعدی شود.

وی با اشاره به اینکه خانواده نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط این افراد دارد، عنوان کرد: خانواده به جای بیان نقاط منفی فرد نقاط  مثبتشان را برجسته کنند و با دادن مسئولیت به آن‌ها اعتماد به نفس فرد را افزایش دهند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: افرادی که توانایی ابراز وجود در جمع را ندارد، در مسائل خانوادگی، تحصیلی و شغلی با مشکل روبرو خواهند شد که باید برای درمان این افراد تلاش کرد و خانواده نقش بزرگی در این تحول دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha