• دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110906144
  • خبرنگار : 71516

توجیه مقام صهیونیست درباره سالم ماندن ۸۰ درصد تونل‌های غزه

توجیه مقام صهیونیست درباره سالم ماندن ۸۰ درصد تونل‌های غزه

رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تأکید کرد نابودی تونل‌های غیراستراتژیک غزه جزو اهداف جنگ کنونی نیست.

به گزارش ایسنا، تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مقابل کمیته خارجه و امنیت در کنست (پارلمان این رژیم) گفت: مأموریت نابودی تونل‌های غزه به عهده طرفی خواهد بود که بعد از جنگ اداره نوار غزه را برعهده خواهد داشت.

به نقل از خبرگزاری سما، هانگبی در واکنش به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال درباره اینکه هنوز ۸۰ درصد تونل‌های غزه سالم هستند، گفت: اسرائیل در این مرحله از عملیات با تونل‌های غیراستراتژیک حماس تعامل نخواهد کرد. تصمیم درباره این تونل‌ها تنها بعد از جنگ گرفته خواهد شد و نابودی آن به دست کسانی است که اداره غزه را برعهده خواهند داشت.

وی افزود: ارتش تونل‌هایی که استراتژیک بوده‌اند را از بین برده است.

به گزارش رسانه‌های عبری، اعضای کمیته خارجه و امنیت کنست از اظهارات هانگبی ابراز ناخرسندی و تأکید کردند که هنوز مشخص نیست طرفی که اداره غزه را در دست خواهد داشت انگیزه و تمایل به تعامل با موضوع تونل‌ها داشته باشد.

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست نوشت، ۸۰ درصد از شبکه تونل‌های حماس پس از گذشت تقریبا چهار ماه از جنگ و حملات گسترده ارتش صهیونیستی دست نخورده باقی مانده است.

مقامات صهیونیست مدعی هستند که خنثی کردن توانایی حماس برای استفاده از تونل‌ها، دلیل اصلی تلاش این رژیم برای دستگیری رهبران ارشد حماس و نجات اسیران اسرائیلی است. تمامی بهانه‌های ارتش صهیونیستی برای حمله به بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های مدنی و تخریب نوار غزه، این تونل‌ها بوده است. غیرفعال کردن تونل‌ها که بیش از ۳۰۰ مایل زیر نوار غزه جریان دارد - تقریبا به اندازه نیمی از سیستم متروی شهر نیویورک - حماس را برای ذخیره‌سازی نسبتا ایمن سلاح و مهمات، مخفی کردن مبارزان و مراکز فرماندهی و کنترل تامین می‌کند.

مقامات ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در ارزیابی دقیق میزان تخریب تونل‌ها مشکل داشته‌اند، تا حدی که نمی‌توانند به طور قطعی بگویند چند مایل تونل وجود دارد.

مقامات آمریکایی گفتند که مقامات هر دو طرف تخمین می‌زنند که ۲۰ تا ۴۰ درصد تونل‌ها آسیب دیده یا غیرفعال شده‌اند که بیشتر آن در شمال غزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha