• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402111007181
  • خبرنگار : 71129

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: مشخص است که در سودان جرایمی رخ داده

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: مشخص است که در سودان جرایمی رخ داده

دادستان دیوان کیفری بین‌الملل اعلام کرد، بر این باور است که دو طرف جنگ در سودان جرایمی را مرتکب شده‌اند که ناقض قوانین بین‌الملل در منطقه دارفور است.

به گزارش ایسنا، «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین‌الملل به شورای امنیت سازمان ملل گفت:‌ بر اساس ارزیابی‌ها برای من مشخص شده جرایمی در دارفور توسط دو طرف درگیر در جنگ سودان و توسط نیروهای مسلح سودان، نیروهای واکنش سریع و گروه‌های مرتبط رخ داده است.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی به اسنادی اشاره کرد که در دیوان کیفری بین‌المللی مستند شده و شامل نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و جرم تهاجم می‌شود.

این دادستان در ژوئیه گذشته میلادی اعلام کرد که جرایم جنگی احتمالی در دارفور را در میانه جنگ در سودان مورد بررسی قرار می‌دهد. این درگیری در آوریل ۲۰۲۳ آغاز شده و از آن زمان در سراسر کشور گسترش یافته اما نشانه‌ای از توقف آن وجود ندارد.

دارفور در غرب سودان است و قبلا هم محل درگیری‌های گسترده‌ای بوده که صدها هزار غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و میلیون‌ها نفر را بی خانمان کرده است. علیه «عمر البشیر»، رئیس جمهوری مخلوع سودان در سال ۲۰۰۹ بابت انجام یکسری اقدامات مستبدانه اعلام جرم شده بود.

دادستان دیوان کیفری بین‌الملل همچنین به شورای امنیت هشدار داد سودان در حال نزدیک شدن به یک نقطه شکست است چون درگیری‌ها و خصومت‌ها این کشور را نابود می‌کنند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به طور مقطعی به اجرای قانون ادامه دهیم. وظیفه حفظ قانون توسط منشور سازمان ملل، اساسنامه رم، توسط قطعنامه‌های این نهاد بین‌المللی الزامی است. این روند ما را وادار می‌کند که رویکرد متفاوتی نسبت به مشکل قدیمی دارفور داشته باشیم.

جایزه ۵ میلیون دلاری برای دستگیری متحد عمر البشیر

در این میان، وزارت خارجه آمریکا «احمد محمد هارون»، وزیر سابق کشور سودان را بابت ارتکاب جرایم جنگی در فهرست افرادی قرار داده که برای دستگیریشان جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرده است.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: مشخص است که در سودان جرایمی رخ داده
«احمد محمد هارون»، وزیر سابق کشور سودان

احمد هارون، یکی از افرادی است که دیوان کیفری بین‌المللی نیز او را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ تحت پیگرد قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha