• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111007419
  • خبرنگار : 50107

١٣ درصد آلودگی هوا مربوط به کامیون‌هاست

١٣ درصد آلودگی هوا مربوط به کامیون‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم بهره‌برداری از اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین گفت: براساس مطالعات سیاهه انتشار ، ۶۵ درصد آلودگی هوای این کلانشهر از منابع متحرک تولید می‌شود که ١٣ درصد آلودگی هوا از کامیون‌ها و بیش از ١٧ درصد از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سایر ناوگان دیزلی است.

ایمان فرهمندی امروز، ۱۰ بهمن‌ماه، در مراسم بهره‌برداری از اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل ما در شهر مشهد، موضوع آلودگی هواست. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار، ۶۵ درصد آلودگی هوای این کلانشهر از منابع متحرک تولید می‌شود. 

وی با بیان اینکه ١٣ درصد آلودگی هوا از کامیون‌ها و بیش از ١٧ درصد از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سایر ناوگان دیزلی است، عنوان کرد: یک‌پنجم آلودگی هوای شهر متعلق به دیزل‌سوزی است که باید برای حل این مسئله ورود جدی داشته باشیم.

فرهمندی با اشاره به راهکاری مختلف در جهت کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: نوسازی ناوگان از راهکارهای اساسی است و ارتقاء کیفیت سوخت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برقی‌سازی ناوگان مسئله جدی است که باید به آن پرداخته شود، البته این موضوع در اختیار مجموعه مدیریت شهری نیست اما کارهای دیگری مانند محدودیت‌های زمانی و مکانی در اختیار شهرداری‌ بوده که در حال انجام است.   

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: موضوع مهم دیگر در کاهش آلودگی هوا معاینه فنی خودروهاست که امروز با بهره‌برداری این مرکز و معاینه دقیق و به موقع، کیفیت سوخت را ارتقا و آلودگی هوا را کاهش می‌دهیم. در راستای هدف کلان تعریف شده و بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که در چندین دوره انجام شد، دوره ششم مدیریت شهری موفق به بهره‌برداری این مرکز شد.

وی ضمن تشکر از افرادی که در این فرایند نقش داشتند، گفت: امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد. البته باید بگوییم برای خط دو نیز همکاران باید تلاش کنند و محدودیت قانونی که در این راستا وجود دارد را به سرعت حل کنند. اگر این رخ دهد، پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم از سهم ١٨ درصدی آلودگی هوا، حداقل ٣ تا ۴ درصد را کاهش دهیم.

فرهمندی ادامه داد: منابع آلودگی دیگری نیز وجود دارد همچون نیروگاه‌ها که بیش از ١٩ درصد آلودگی هوا از این منابع است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. اگر  مسیرهای کاهش آلودگی هوا را طی کنیم می‌توانیم حدود ٢٠ درصد از  آلودگی هوا را مدیریت کنیم. امیدواریم با این حرکت جمعی که شکل گرفته به هدف نهایی برسیم.

در ادامه جعفر شمس، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری مشهد اظهار کرد: مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در بلوار هاشمی رفسنجانی دارای  مساحت ٧۵٠٠ متری و شامل دو خط است که خط یک آن افتتاح شده و خط دو نیز در سال‌های آتی به چرخه خدمت‌رسانی اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما با توجه به وظیفه ذاتی خود در زمینه هوای پاک، افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین را در دستور کار قرار دادیم. این مرکز از ۵ شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده و امروز شاهد افتتاحیه آن هستیم. ارائه خدمات سرویسی و خدمات مربوط به ناوگان سنگین را در ادامه این پروژه خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha