• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402111007421
  • خبرنگار : 50204

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی خبر داد

بهره برداری از ۶۹ پروژه بخش کشاورزی استان مرکزی در دهه فجر

بهره برداری از ۶۹ پروژه بخش کشاورزی استان مرکزی در دهه فجر

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در دهه مبارک فجر در استان ۶۹ پروژه در بخش های مختلف کشاورزی بهره برداری می شود.

علی صفری سه شنبه ۱۰ بهمن ماه در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه بیشتر این پروژه ها در بخش آب و خاک است، افزود: ۵۴ پروژه از این تعداد در بخش آب و خاک، ۱۰ پروژه در حوزه صنایع تبدیلی، دو پروژه در حوزه باغبانی، یک پروژه در حوزه شیلات و دو پروژه در حوزه عشایر است.

صفری بیان کرد: با افتتاح این پروژه ها برای ۸۷۷ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۷۸ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ در شرایط آبسالی، تولید گندم استان مرکزی ۸۷ هزار تن در سال بوده که اکنون در این شرایط خشکسالی این تولید به ۳۰۰ هزار تن رسیده است که حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن آن مازاد تولید است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: در سال ۵۷ تولید گوشت قرمز استان ۲۰ هزار تن بوده و اکنون به ۵۷ هزار تن رسیده که ۳۶ هزار تن آن مازاد تولید است. تولید شیر خام نیز از ۱۲۵ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

صفری تولید تخم مرغ در سال ۵۷ را معادل ۱۷ هزار تن عنوان کرد و گفت: این رقم اکنون به ۴۷ هزار تن رسیده است، همچنین تولید مرغ نیز از ۱۹ هزار تن در سال ۵۷ به ۷۰ هزار تن در حال حاضر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید آبزیان خوراکی در سال ۵۷ تقریبا صفر بود ولی اکنون به ۶ هزار و ۸۰۰ تن تولید آبزیان خوراکی رسیده ایم که بخش اعظم آن در استخرهای دو منظوره تولید می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه تولید محصولات زراعی در سال ۵۷ بالغ بر ۴۸۰ هزار تن بوده و اکنون به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده گفت: همچنین تولید محصولات باغی از ۴۵ هزار تن به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

صفری ادامه داد: اکنون ۷۶ هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شده که ۸۵ درصد هزینه آن را دولت به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان گذاشته است.

وی اضافه کرد: کشت قراردادی بعد از انقلاب انجام شده و اکنون ۴۰ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شده است، سال گذشته برای اولین بار الگوی کشت استان مرکزی عملیاتی شده است.

صفری افزود: صدور اسناد کشاورزی که یکی از اولویت های نظام است در قبل از انقلاب تقریبا صفر بوده همچنین در ابتدای دولت سیزدهم نیز تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سند داشتند که اکنون به ۵۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی در حال حاضر رفع تداخل شده که سبب کاهش بسیاری از اختلافات شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ هزار تن گندم خریداری شد که اکنون به ۲۵۶ هزار تن رسیده است.

صفری ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون که نشان دهنده صنعتی شدن بخش کشاورزی است، از ۱.۸ به ۲.۱۱ صدم تغییر یافته است.

وی با اشاره به اینکه مرغ یک کالای اساسی است، افزود: در ۳ ماه اخیر تقریبا رکورد جوجه ریزی زده شد و در دی ماه بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha