• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402111107896
  • خبرنگار : 71402

رسانه‌های غربی:‌ زلنسکی به اخراج ژنرال ارشد اوکراینی تهدید کرده است

رسانه‌های غربی:‌ زلنسکی به اخراج ژنرال ارشد اوکراینی تهدید کرده است

نشریات فایننشال‌تایمز و اکونومیست به نقل از منابع متعدد آشنا با بحث‌های بین رقبای سیاسی احتمالی گزارش دادند، والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش اوکراین، «پیشنهاد» ولودیمیر زلنسکی برای استعفا و پذیرش ریاست امنیت ملی این کشور را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، دو منبع ناشناس به روزنامه فایننشال‌تایمز گفتند، ظاهرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به زالوژنی گفته بدون توجه به اینکه آیا نقش جدیدی را بپذیرد یا نه، از سمت فعلی خود برکنار خواهد شد.

نشریه اکونومیست «تایید» کرد که در جلسه روز دوشنبه، به زالوژنی پیشنهاد شد رهبری شورای امنیت ملی و دفاع این کشور را بر عهده بگیرد، اما او این پیشنهاد را رد کرد.

روز دوشنبه، بسیاری از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی اوکراین به نقل از منابع مختلف سیاسی و نظامی گزارش دادند که زالوژنی در آستانه از دست دادن سمت خود است. در واکنش به این اخبار، وزارت دفاع اوکراین در پیامی مبهم در تلگرام نوشت: «روزنامه‌نگاران عزیز، ما یکباره به همه شما پاسخ می‌دهیم؛ نه، این (اخبار) درست نیست.» همچنین سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی زلنسکی گفت که رئیس جمهور «فرمانده کل را اخراج نکرده است.» در ادامه، سازمان سانسور دولتی اوکراین CSCIS شایعات استعفای زالوژنی را «بی‌ثبات کننده» و «تخریب‌کننده روحیه» خواند.

رسانه‌های غربی:‌ زلنسکی به اخراج ژنرال ارشد اوکراینی تهدید کرده است

زالوژنی

در حالی که گزارش‌ها درباره برکناری قریب‌الوقوع ژنرال ارشد اوکراین بسیار سریع پخش می‌شود، دو منبع دیگر به فایننشال‌تایمز گفتند که گرچه ظاهرا سرنوشت او قطعی شده است، زلنسکی ممکن است به زالوژنی اجازه دهد تا برای مدتی شغل خود را حفظ کند تا از رسوایی گسترده‌تری جلوگیری کند.

با توجه به محبوبیت زالوژنی در میان رای‌دهندگان اوکراینی، این فرمانده کل قوا به عنوان رقیب سیاسی بالقوه زلنسکی در نظر گرفته می‌شود. نتایج نظرسنجی موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف (KIIS) که در ماه دسامبر منتشر شد، نشان داد در حالی که اعتماد عمومی به زلنسکی از ۸۴ درصد در سال گذشته به ۶۲ درصد کاهش یافته، زالوژنی مورد اعتماد ۸۸ درصد از اوکراینی‌ها شد.

زلنسکی و زالوژنی بر سر تداخل بالقوه وظایفشان در حوزه کاری یکدیگر با هم درگیر شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، تنش بین این دو در ماه نوامبر، زمانی که ژنرال زالوژنی وضعیت در میدان جنگ با روسیه را «بن‌بست» توصیف کرد، پررنگ شد. اوایل همین ماه بلومبرگ گزارش داد که اصلی‌ترین حامی کی‌یف –آمریکا– نگران است اختلافات میان زلنسکی و زالوژنی «تلاش‌ها برای محقق کردن یک استراتژی جدید» بعد از ضد حمله ناکام اوکراین در سال گذشته را که نتایج خاصی به دنبال نداشت، مختل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha