• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1402111108260
  • خبرنگار : 71533

هرمزگان در آستانه دومین سفر رئیسی

بهره‌برداری از پالایشگاهی ۱۰۰ درصد ایرانی با محصولاتی ۱۰۰ درصد صادراتی

بهره‌برداری از پالایشگاهی ۱۰۰ درصد ایرانی با محصولاتی ۱۰۰ درصد صادراتی

فاز جدید پالایشگاه نفت آفتاب در ۱۴ ماه و با طراحی، اجرا و تجهیزاتی کاملاً ایرانی و صرف ۶ هزار میلیارد تومان هزینه در حالی به مرحله بهره‌برداری رسیده است که مدیرانش از تداوم توسعه آن با اجرای طرح‎های دیگری همچون واحدهای روغن‌سازی، واحدهای کت کراکر و افزایش اکتان در سالهای آتی خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در آستانه برگزاری دومین دور سفر استانی سیدابراهیم رئیسی به هرمزگان، روند توسعه و تکمیل دومین پالایشگاه «شرکت پالایش نفت آفتاب» به نقطه‌ای رسیده است که علیرضا امین مدیر ارشد منطقه‌ای این شرکت از توان تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه در این پالایشگاه که به گفته وی امکان ارتقاء تا ۴۰ هزار بشکه را هم داراست خبر می‌دهد. پالایشگاهی که تمام مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از آن به کمک متخصصان ایرانی در زمانی کمتر از یک سال و نیم ساخته شده است.

خوراک این پالایشگاه میعانات گازی است که در حال حاضر از عسلویه تأمین می‌شود و پس از سولفورزدایی، محصولاتی همچون نفت‌های سبک و سنگین، حلّال و گازوئیل را تولید می‌کند که به گفته محمدعلی پیشاهنگ از مسئولان این پالایشگاه، همگی صادراتی هستند. او با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود خوراک، ظرفیت تولید این پالایشگاه پایین آمده و به ۲۵ هزار بشکه رسیده است، یادآور می‌شود: «هرچند هنوز نمی‌توان از میزان ارزآوری این پالایشگاه که به‌تازگی در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته، آمار دقیقی ارائه کرد اما اطمینان داریم این پالایشگاه برای اقتصاد کشور سودآور است.»

هزینه ساخت این پالایشگاه تاکنون به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده و تجهیزات داخلی آن نیز کاملاً ایرانی است و به ایجاد اشتغال برای نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر منجر شده است.

بهره‌برداری از پالایشگاهی ۱۰۰ درصد ایرانی با محصولاتی ۱۰۰ درصد صادراتی

سیدابراهیم رئیسی در نخستین سفر استانی به هرمزگان در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم جلوگیری از خام‌فروشی منابع و مواد معدنی کشور است، تاکید کرده بود: «هدف از احداث پالایشگاه‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است که منافع آن نصیب ملت ایران شود.»

رئیس دولت سیزدهم، پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ بهمن برای بهره‌برداری از ۱۰۳۲ پروژه به ارزش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به استان هرمزگان سفر می‌کند.  از جمله ۲۲ بسته آماده شده برای افتتاح می‌توان به بسته دریایی اشاره کرد که شامل بهره‌برداری از بندر بوموسی، بندر سیریک، اسکله شماره ۲ پارسیان همچنین توسعه جاسک و بندرگوگسر و برق‌رسانی به بیش از ۶۱۰۰ هکتار مزارع میگو است. توسعه ریلی استان هرمزگان به‌ویژه در پس‌کرانه بندرشهید رجایی، اصلاح فرآیندهای تجاری و تکمیل مطالعات اقتصادی جزایر از اولویت‌های استان در سفر رئیس‌جمهوری است. در این سفر بخش قابل‌توجهی از منابع در دو حوزه آبرسانی و راه تامین می‌شود و آبرسانی به بیش از ۱۰۰ روستا برای سال ۱۴۰۳ در اولویت قرار می‌گیرد. همچنین منابع قابل‌توجهی برای حل مشکل آب قشم تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha