• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1402111208872
  • خبرنگار : 71070

با همکاری انستیتوپاستور ایران صورت گرفت

برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

بنابر اعلام روابط عمومی انستیتوپاستور، به دنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری بین انستیتو پاستور ایران و کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH)، نخستین دوره آموزشی مشترک بین دو موسسه با عنوان «ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر» از ۲۶ آذرماه تا ۷ دیماه در کشور پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این راستا ۲ دوره آموزشی ۳ روزه در هر یک از شهرهای کراچی و اسلام آباد برگزار شد. ۴ نفر از متخصصان انستیتو پاستور ایران به همراه یک نفر مدرس از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران و دو متخصص از دانشگاه کراچی پاکستان تدریس مباحث دوره را بر عهده داشتند.

هدف از این دوره توانمندسازی شرکت‌کنندگان در رشته‌های مرتبط در زمینه مهارت‌های ضروری ارزیابی و کنترل طغیان بیماری‌های عفونی بود و با استقبال گسترده بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از ۱۳ کشور شامل ایران، پاکستان، افغانستان، روسیه، یمن، نیجریه، اوگاندا، اندونزی، مالزی، قزاقستان، آذربایجان، اردن و بنگلادش، که به صورت حضوری و برخط، حضور داشتند، همراه بود.

گروه هدف این کارگاه را پزشکان عمومی، دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، و محققین و اعضای هیات علمی جوان در رشته‌های مرتبط علوم پزشکی تشکیل می‌دادند.

موضوعات کلیدی که در طول دوره پوشش داده شد شامل برنامه‌ریزی و آماده‌سازی پیش از طغیان بیماری‌ها، روش‌های رصد، شناسایی و تثبیت رخداد طغیان‌ها، رویکردهای ارزیابی محیطی، آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک، مدیریت داده، ایمنی و امنیت زیستی، اقدامات کنترلی در طول طغیان، مفاهیم ارزیابی، مدیریت و تعامل خطر و مستندسازی فرآیندها بود.

بنابر گزارش روابط عمومی انستیتوپاستور ایران، در مراسم افتتاحیه دوره دوم در اسلام آباد، سفیر جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر رضا امیری مقدم، ضمن حضور در مراسم و تقدیر از انستیتو پاستور ایران و کامستک جهت برگزاری دوره‌های توانمندسازی، مراتب حمایت خود را از تداوم چنین اقداماتی ابراز و بر تداوم همکاری‌های بین دو کشور در حوزه علم و فناوری تاکید نمود.

برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

در این مراسم همچنین، دکتر محمد اقبال چودهری - دبیر کل کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک)، به بیان اهمیت برگزاری این دوره و برنامه‌های آتی کامستک برای تقویت همکاری‌های مشترک با ایران پرداخت.

در حاشیه برگزاری دو دوره آموزشی، کارگروه اعزامی ایران از تجهیزات و امکانات دانشگاه کراچی و مرکز مدیریت بیماری‌ها و موسسه ملی بهداشت پاکستان (واقع در اسلام آباد) بازدید به عمل آورد که طی آن محققین دو کشور به تبادل تجربیات و موضوعات پژوهشی مورد علاقه مشترک بویژه در حوزه بیماری‌های ویروسی پرداختند.

این دوره با مشارکت انستیتو پاستور ایران، دبیرخانه کامستک و دانشگاه کراچی (مرکز تحقیقات دارویی و پزشکی مولکولی دکتر پنجوانی (PCMD) و مرکز بین المللی مطالعات بیولوژیک و شیمیایی (ICCBS)) پاکستان برگزار شد.

در این راستا، دکتر کیهان آزادمنش، دکتر سنا عیب‌پوش، دکتر آرش آرش‌کیا و دکتر فهیمه باقری امیری از انستیتو پاستور ایران، دکتر بابک عشرتی از دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران و دکتر عطیه تول وهاب و دکتر صبا فاروق از دانشگاه کراچی پاکستان به ارایه سخنرانی پرداختند.

برگزاری دوره دارای بازتاب گسترده در مطبوعات معتبر پاکستان، جهان اسلام و کشور ایران بود.

برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha