• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111209090
  • خبرنگار : 50642

یک فعال سیاسی:

تحقق عدالت اقتصادی از مهمترین ویژگی‌های نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه است

تحقق عدالت اقتصادی از مهمترین ویژگی‌های نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه است

ایسنا/خراسان رضوی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مزیت‌های حکومت مبتنی بر ولایت فقیه نسبت به سایر نظام‌های موجود در دنیا بسیار زیاد است، گفت: توجه به اقشار ضعیف جامعه، از مزیت‌های حکومت ولایی است که در معدود نظام‌هایی مشاهده می‌شود و در سایر نظام‌ها تحقق عدالت اقتصادی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهمترین مزیت‌های نظام مبتنی بر ولایت فقیه نسبت به سایر نظامات سیاسی، اظهار کرد: ملت ایران که در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به همت حضرت امام خمینی(ره) قیام و از ایشان حمایت کردند، می‌دانستند که امام به دنبال استقرار نظامی است که مبتنی بر اسلام باشد. لذا بر این اساس امام از سال ۱۳۴۲ شاکله این نظام را تبیین کردند و در سال ۱۳۵۸ این شاکله سیاسی را به رای مردم گذاشتند و با ۹۸.۲ درصد، نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دادند. در نظام مبتنی بر ولایت فقیه به زندگی دنیایی و اخروی انسان‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود و این باعث آبادی دنیا و آخرت است. بنابراین مزیت‌های حکومت مبتنی بر ولایت فقیه نسبت به سایر نظام‌های موجود در دنیا بسیار زیاد است.

وی افزود: اولین مزیت نظام ولایی این است که از دیدگاه شیعه این نظام مردمی‌ترین نظام محسوب می‌شود، زیرا نقش و جایگاه مردم در آن بیشترین و تاثیرگذارترین نقش در انتخاب مدیریت اجرایی و ولی جامعه است. همچنین نقش مردم در اعمال حق حاکمیت از طریق نمایندگانی که برای قانون‌گذاری انتخاب کرده و شوراهایی که خود مردم اعضای آن را در انتخابات تعیین می‌کنند، نقشی پررنگ محسوب می‌شود.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: دومین مزیت نظام ولایی، ضد استبدادی‌ بودن آن است، یعنی اجازه هیچگونه استبداد رای و حکومت فردی در جامعه وجود ندارد. در کشور ما این امر در تمامی قوای سه‌گانه و حتی رهبری مشاهده می‌شود؛ زیرا ولایت فقیه، حکومت فقیه نیست و حکومت فقه محسوب می‌شود. یعنی این حکومت در حقیقت ولایت خداوند است که در فقه تبلور پیدا کرده و موجود شده است. سومین مورد عادل بودن رهبری جامعه است که در هیچ حکومت و نظامی جز نظام ولایی وجود ندارد. در کشورهایی که نظام سیاسی ولایی ندارند، تمامی حاکمان اصلی بر اساس عدل عمل نمی‌کنند و عادل نیستند. همچنین در حکومت ولایی، اگر رهبر و حاکم جامعه عادل نباشد، حکومت از او سلب می‌شود و این امر فقط در حکومت ولایی وجود دارد.

ترقی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های نظام ولایی، برابری تمامی مردم در مقابل قانون است و هیچ گونه برتری در میان اقشار مختلف جامعه در برابر قوانین جامعه اسلامی وجود ندارد. همچنین نقطه عطف دیگر در نظام ولایی این است که قانون‌های جامعه منطبق بر خالق هستی و فطرت انسان‌ها وضع شده است، اما در کشورهای دیگر قوانین هیچ نسبتی با فطرت انسان‌ها نداشته و به نظر خالق هستی توجه خاصی نمی‌شود. کشورهایی که دارای نظام منطبق بر ولایت و اسلام هستند، قوانین‌شان کاملا منطبق بر فطرت اسلام است. 

عضو شورای مرکزی شانا بیان کرد: در نظام ولایی تمامی تحرکات قانونی، اجرایی و سیاست‌هایی که در عرصه‌های مختلف اعمال می‌شود، منطبق بر ایدئولوژی و عقیده مردم است که مزیت مهمی در بین نظام‌های دیگر محسوب می‌شود. همکاری، همراهی و همسازی قوانین کشور با مبانی اعتقادی آحاد جامعه موجب همراهی اعتقادی مردم با ولایت می‌شود. این در حالی است که در برخی از کشورها به دلیل اهدافی خاص، سیاست‌هایی که در عرصه‌های مختلف دولت‌ها اعمال می‌کنند، نسبتی با اعتقادات مردم ندارد، لذا آنها ناچار هستند که دین خود را از سیاست جدا کرده و بین این دو حوزه تفکیک‌سازی انجام دهند.

وی افزود: همچنین توجه به اقشار ضعیف جامعه، محرومین و نیازمندان ویژگی دیگری از مزیت‌های حکومت ولایی است که در معدود نظام‌هایی مشاهده می‌شود و در سایر نظام‌ها تحقق عدالت اقتصادی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha