• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111209171
  • خبرنگار : 50548

سرپرست دبیرخانه شورای تولیدات دانش‌بنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اعطای تخفیف مالیاتی به صنعت؛ دو هدف قانون جهش تولید دانش‌بنیان

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اعطای تخفیف مالیاتی به صنعت؛ دو هدف قانون جهش تولید دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست دبیرخانه شورای تولیدات دانش‌بنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: هدف از قانون جهش تولید دانش‌بنیان این است که هم بخش صنعت شامل اعتبار یا تخفیف مالیاتی شود و هم دولت از تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور سود ببرد.

مهدی کرامتی در نشست پیش‌رویداد فبین‌فود که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تدوین قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها در سال ۱۳۸۹، اظهار کرد: در این قانون تمام آمال و آرزوهای ما ارتباط صنعت و دانشگاه و نگه داشتن نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان بود و نتیجه ۱۰ سال تلاش ما این شد که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان ثبت و ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار شدند و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات و خدمات داشتند.

وی در خصوص الزامات اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان به جز شرکت‌های دانش‌بنیان اضلاع دیگری مانند دولت‌های محلی، نهادهای حکومتی، وزارتخانه‌ها و ... دارد که همه این‌ها باید با هم درگیر شوند تا اقتصاد دانش‌بنیان شناخته شود.

سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نتیجه توجه به اقتصاد دانش بنیان تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ بود، خاطرنشان کرد: در این قانون برای بخش‌های مختلفی مانند صنعت، استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها وظایفی تعیین شده است. ۲۰ ماده این قانون تبدیل به ۱۴ آیین‌نامه اجرایی و تعداد زیادی دستورالعمل و بخشنامه اجرایی شده است و دستگاه‌های مختلف را ملزم به اجرا می‌کند.

کرامتی با اشاره به یکی از بندهای این قانون که در آن معادل هزینه انجام‌شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می شود، بیان کرد: در واقع هدف از قانون جهش تولید دانش‌بنیان این است که هم بخش صنعت شامل اعتبار یا تخفیف مالیاتی شود و هم دولت از تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور سود ببرد.

وی در خصوص بند «ت» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌­بنیان، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی ­شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می­‌شود، گفت: طبق قانون شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس و شرکت‌هایی که سرمایه ثبتی آنان یک سی‌ام آخرین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی شود، اجرای این قانون شامل حالشان می‌شود.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اعطای تخفیف مالیاتی به صنعت؛ دو هدف قانون جهش تولید دانش‌بنیان

فبین‌فود نشان دهنده یک سرفصل جامانده از همکاری بخش خصوصی و دانشگاهی است

همچنین علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این جلسه اظهار کرد: رویداد فبین‌فود نشان‌دهنده یک سرفصل جامانده از همکاری بخش خصوصی و بخش دانشگاهی است؛ چراکه در کشور ما بسیاری از محصولات و حوزه‌ها به خصوص بخش کشاورزی دارای مزیت رقابتی بوده و دیر زمانی نمی‌گذرد که خراسان رضوی قطب اصلی صنایع غذایی شناخته شده است.

وی از محصول زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک کشور نام برد و گفت: توجه به بحث علمی در حوزه زعفران موجب شد تا میزان صادارت این محصول در دهه ۷۰ تا ۸۰ ، به میزان ۱۵ برابر افزایش یابد که این رشد صادرات مرهون کار علمی و همکاری بین دانشگاه و بخش خصوصی است.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به همرسانی نیازها و ایده‌های فناورانه در رویداد فبین‌فود عنوان کرد: این مدل بر اساس نیازهایی طراحی شده که صنایع زودتر از دولت‌ها و دانشگاه‌ها به آن‌ها پی می‌برند. صنایع به این درک رسیده‌اند که برای حرکت به سمت جلو باید در خودشان تغییر ایجاد کنند.

شریعتی مقدم اضافه کرد: خراسان رضوی یکی از قطب‌های اصلی مواد غذایی در کشور است و فرصت‌های بسیاری را برای صادرات ایجاد می‌کند. کمیسیون توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال این رویدادها را فرصت‌های مغتنمی می‌داند تا از طرف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و از طریق فرصت‌ها و نیازسنجی‌هایی که در این رویداد با بخش خصوصی صورت می‌گیرد، صادرات و تولیداتمان با ارزش افزوده بالاتر بتواند رقم بیشتری را در صادرات شکل دهد. 

وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد در مشهد را به فال نیک می‌گیریم، افزود: بسیاری از دوستان ما از بخش‌های مختلف معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاددانشگاهی با علاقه و دلسوزی خاص به سمت بخش خصوصی آمده‌اند که می‌توان آن را نقطه عطفی در این عرصه تلقی کرد.

تلاش برای همسویی دستاوردهای مراکز تحقیقاتی با نیازهای صنعت

همچنین شادی بلوریان، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دبیر رویداد فبین‌فود نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی از فعالان و نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری صنعت غذای کشور ما هستند. واقعیت این است که معمولاً فعالیت‌هایی را که در این بخش‌ها آغاز می‌شود از سطوح مختلف فناوری است. معمولا تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به حاکمیت یا مستقل انجام می‌شوند، پروژه‌های بنیادی هستند که در سطوح ۳ و ۴ صورت می‌گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آنچه مورد نیاز صنعت ماست، فناوری‌های با سطح آمادگی بالاتری است. چالشی که امروزه با آن مواجه هستیم، این است که خروجی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ما با نیاز صنعت‌مان مطابق نیست و خیلی اهمیت دارد نیازهای صنعت و دستاوردهای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با همدیگر هم‌سو و همراه شود. لذا نیاز به همرسانی، همگرایی و هم‌افزایی ایده‌ها و نیازها میان بازیگران این عرصه داریم.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اعطای تخفیف مالیاتی به صنعت؛ دو هدف قانون جهش تولید دانش‌بنیان

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد:مدل آزمایشگاه‌های ساخت سریع از جمله ساختارهایی است که می‌تواند در این همرسانی و هم‌افزایی تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با توجه به اینکه خراسان رضوی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری قصد داریم این مدل را تبیین کنیم تا این همرسانی اتفاق بیفتد.

بلوریان درباره مزایا و اهدافی که در آزمایشگاه‌های ساخت سریع دنبال می‌شود، گفت: سه دسته اهداف در این آزمایشگاه دنبال می‌شود. نخست توسعه توانمندی‌های فناورانه است که نیازمند آن است که قابلیت‌های فناورانه موجود در بخش‌های مختلف خوشه‌های صنعتی، احصا و تقویت شود. در این راستا ضروری است ایده‌های تحول‌آفرین و نوآورانه را از سمت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داشته باشیم که در نهایت منجر به ارتقای تاب‌آوری ملی شود. هدف دیگری که در این مدل دنبال می‌شود، افزایش رقابت‌پذیری منطقه‌ای و بین‌المللی است که در نهایت منجر به توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان می‌شود.

بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنایع

وی ادامه داد: در تاب‌آوری دو هدف دنبال می‌شود، نخست شناخت و بهره‌برداری و دیگری بومی‌سازی است. چنانکه می‌دانیم مهندسین فناوری و مدیران تولید ما در صنایع بسیار به خارج از کشور وابسته بوده‌اند. بنابراین در این زیست‌بوم باید تلاش کنیم به این سمت برویم که فناوری‌های مورد نیاز صنایع را در داخل کشور بومی‌سازی کنیم و در نهایت مانع از خروج ارز فراوان بابت خرید این فناوری‌ها از کشورمان شویم.

دبیر رویداد فبین‌فود با بیان اینکه در آزمایشگاه‌های ساخت سریع نوآوری با این هدف است که در چرخه ایده، نوآوری و فناوری، در نهایت فناوری ما در قالب یک محصول و بازار جدید مورد استفاده صنعت و جامعه قرار ‌گیرد، گفت: در این تعریف نوآوری، تکرار پذیری فناوری اهمیت دارد.

بلوریان با بیان اینکه رویداد ملی فبین‌فود را با هدف اصلی همرسانی نیازهای فناورانه و ایده‌های نوآورانه در آزمایشگاه‌های ساخت سریع صنایع غذایی آغاز کردیم، افزود: مواد اولیه مورد استفاده در صنعت غذا، فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی، ضایعات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی چهار محور اصلی ما در این رویداد هستند. ایده‌ها و طرح‌های منتخب در رویداد ملی فبین‌فود ارائه و مورد حمایت آزمایشگاه ساخت سریع ما قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha