• جمعه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402111309562
  • خبرنگار : 50636

وقتی مدیریت شهری نگران تبعات اجتماعی است؛

دلخوشی کوچک گاری‌های کبابی و چالش مدیریت شهری

دلخوشی کوچک گاری‌های کبابی و چالش مدیریت شهری

ایسنا/گیلان از سال ۱۳۹۴ که رشت به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست، هر روز بر تعداد ون کافه‌ها و گاری کبابی‌ها، افزوده می‌شود. اغذیه فروشی‌های سیار باید از مدیریت شهری مجوز بگیرند ولی رشد بیش از حد ون کافه‌های بدون مجوز موجب شده فرماندار رشت برای ساماندهی آن‌ها ورود کند.

نام رسمی‌اش گاری کبابی است اما اگر از رشتوندان بپرسید، می‌گویند «کباب کثیف». با این حال همین گاری کبابی‌ها طرفداران زیادی دارند و هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود. ساعت ۲۳ برای رشتوندان تازه اول شب است و اگر یک رشتوند دلش بخواهد نصف شب هم کباب ارزان قیمت بخورد، حتما به خیابان شیک، لب آب، شمسی پور و... سری می‌زند.

هوا که تاریک می‌شود، تازه بساط اغذیه فروشی‌های سیار رشت گسترده می‌شود. اگر تا چند سال پیش تنها خیابان شیک مأمن گاری کبابی‌ها بود، اکنون همه جای رشت پر از گاری کبابی، ون کافه و دیگر خودروهای سیار فروش مواد خوراکی گرم شده است. و همین‌ها بر پویایی شهر زنده‌ای مانند رشت می‌افزاید و این شادی‌های شبانه را هم به گردشگران منتقل می‌کند.

شهر رشت از سال ۱۳۹۴، به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و از وقتی عنوان «شهر خلاق خوراک» به رشت اعطا شد، هر روز بر تعداد ون کافه‌ها و گاری کبابی‌ها، افزوده می‌شود.

رشد روزافزون اینگونه مشاغل، بستگی به فرهنگ مردم گیلان دارد که دل خوشی‌های ولو مقطعی را هم از دست نمی‌دهند. زندگی در حوضچه اکنون موجب می‌شود، رشتوندان در هر پایگاه اجتماعی هم که باشند، از ون کافه‌ها خرید کنند.

رشد اینگونه مشاغل به وضعیت اقتصادی هم وابسته است البته قیمت پایین خوراکی‌های خیابانی به نسبت رستوران‌ها، موجب استقبال روزافزون شهروندان شده است. با این حال در سال‌های اخیر شهرداری رشت نیز تلاش کرده است که برای اینگونه مشاغل مجوز فعالیت صادر کند.

اگر تا چند سال پیش مدیریت شهری به ازای هر خیابان، تنها به یک ون اجازه کسب و کار می‌داد، اکنون شاهد افزایش بی‌حد و مرز خودروهایی هستیم که عملا در تمام خیابان‌های رشت تا پاسی از شب دود زغال، عطر کباب و قهوه را در فضای شهر متصاعد می‌کنند. بیشتر صاحبان این ون کافه‌ها، جوانانی هستند که با ایده‌های جدید، خودروهای خود را تبدیل به ون کافه کرده‌اند.

بودجه پیشنهادی شهرداری رشت برای سال ۱۴۰۳، تقدیم شورای شهر شده و این روزها این بودجه در کمیسیون‌های تخصصی شورا در حال بررسی است. تعرفه عوارض ون کافه‌ها و ساماندهی آنها در هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا درحال بررسی است.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری رشت، تعرفه عوارض گاری کبابی‌ها و ون کافه‌ها را در لایحه بودجه سال آتی۵۰ درصد نسبت به سال جاری افزایش داده است. ردیفی که کلیات آن را اعضای کمیسیون بهداشت تصویب کرده‌اند.

در این لایحه «ون کافه‌ها از خودروهای درجه یک مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، از خودروهای درجه دو مبلغ ۱۲۰ هزار تومان و از خودروهای درجه سه مبلغ ۹۰ هزار تومان به ازای هر روز دریافت خواهد شد که نسبت به سال جاری ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

مجید عزیزی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت شورا، مخالف صدور مجوز برای فعالیت ون کافه‌هاست و می‌گوید: «مدیریت شهری حق ندارد شارع عام را به افراد خاص واگذار کند.» وی خواهان ساماندهی ون کافه‌هاست و نسبت به ون‌هایی که بدون مجوز فعالیت دارند، معترض است و پیرامون جمع‌آوری آنها می‌گوید: «ترس ما از این است که موضوع از کنترل خارج شود. آیا می‌توانید صف تعریف کنید و روی یک عدد خاصی این کار متوقف شود؟ از سوی دیگر یک عده مجوز گرفته‌اند و پول پرداخت می‌کنند و یک عده که مجوز ندارند پولی پرداخت نمی‌کنند. این موارد باید در نظر گرفته شود.»

موضوع ساماندهی اغذیه فروشی‌های سیار در جلسات متعدد شورای شهر و با حضور مدیران شهرداری در حال بررسی است. مدیریت شهری نمی‌خواهد با برخورد قهری با این سبک از مشاغل، شاهد تبعات اجتماعی آن باشد و عقیده دارد اگر قرار است سر و سامانی به ون کافه‌ها داده شود، باید نهادهای فرادست از جمله نیروی انتظامی و نماینده دادستان ورود کنند. بر همین اساس خروجی جلسات کمیسیون بهداشت شورا این شد که کارگروهی به ریاست فرماندار رشت تشکیل شود.

دوم بهمن ماه و در نخستین جلسه کارگروه ساماندهی دستفروشان به ریاست فرماندار رشت، کیاعاشوری بر ساماندهی گاری کبابی‌ها و دستفروشان تاکید دارد و می‌گوید:«گاری کبابی‌های رشت باید از آرایش منظم برخوردار و شناسنامه‌دار شوند، شروع و پایان کار قانونی داشته باشند زیرا این بهم ریختگی و نبود نظم زیبنده شهر نیست.

ساماندهی گاری کبابی‌ها و دستفروشان رشت از مطالبات مسئولین استان است. با توجه به اینکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک ثبت یونسکو شده، ما با کسب و کار و معیشت این عزیزان مشکل نداریم ولی باید فعالیت این گروه شغلی قانونمند شود.

بر کسی پوشیده نیست که در اماکن عمومی شهر، دستفروشان و گاری کبابی‌ها و چای‌پزها حضور دارند و باید از نظر بهداشتی مجوز فعالیت داشته باشند و همچنین مرکز بهداشت و دامپزشکی و سایر نهادهای ناظر باید نظارت مستمر بر فعالیت آن‌ها داشته باشند و در کنار آن موضوعات اجتماعی هم مد نظر قرار گیرد.»

دلخوشی کوچک گاری‌های کبابی و چالش مدیریت شهری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha