• جمعه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402111309645
  • خبرنگار : 50590

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان:

در دوران پهلوی با کدام یک از فسادها مبارزه شد؟

در دوران پهلوی با کدام یک از فسادها مبارزه شد؟

ایسنا/همدان نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: در حال حاضر هم فساد وجود دارد اما در طول ۴۵ سال‌ گذشته نظام اسلامی با هر کجا که فساد بوده، برخورد قاطع داشته اما در دوران پهلوی با کدام یک از فسادها مبارزه شده است؟

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی جمعه، ۱۳ بهمن در خطبه‌های نمازجمعه همدان، با تأکید بر اینکه مردم یک زندگی عزتمندانه را حق خود می‌دانند، اظهار کرد: حفظ عزت اقتصادی، اصلاح مشکلات معیشتی و از بین بردن تبعیض‌ها حق طبیعی مردم و جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به وجود فساد در گذشته ‌و حتی حال حاضر تصریح کرد: ممکن است گفته شود در حال حاضر هم فساد وجود دارد اما در طول ۴۵ سال‌ گذشته نظام اسلامی با هر کجا که فساد بوده، برخورد قاطع داشته اما در دوران پهلوی با کدام یک از فسادها مبارزه شده است؟ کسانی‌ بودند که فسادهای عجیب مالی قبل از انقلاب داشتند و هیچ یک از آنها محاکمه نشده و پول‌های بیت‌المال هیچ‌گاه به ملت و جامعه بازگشت.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه رژیم پهلوی به دنبال حذف دین بود، توضیح داد: در دوران پهلوی معنویت واقعی نبود، حتی در زندگی فردی، مردم نسبت به معنویت هم احساس خطر کرده و جریان‌های ضدینی را تقویت می‌کردند، فسادهای اخلاقی آن دوره قابل بیان نیست و افرادی که دیده‌اند می‌گویند فساد اظهر من الشمس بود و مردم جرأت نداشتند فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه سیاسی هم استبداد محض وجود داشت که همه اینها در تاریخ به صورت مستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: کسانی که گاهی درباره رژیم پهلوی صحبت می‌کنند، جواب بدهند که آیا شرایط در بسترهای مختلف و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، دینی و معنوی مناسب بود؟ چرا یک ملت قاطع، ملتی که تمدن داشت و عاقل بود، حاضر شد کشته شود و شکنجه‌ها را تحمل کند اما مردم مسیر درست را تشخیص دهند؟ در نهایت انقلاب کردند و این ملت رشید این مسیر را ادامه خواهند داد تا این پرچم را به دست صاحب اصلی آن برسانند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه عدالتی که مردم می‌خواهند همان چیزی است که برای آن انقلاب کردند، اضافه کرد: یکی از عوامل موفقیت نهضت اسلامی ارتباط اعتقادی بین امام و مردم بود، پیوندی که با متولیان سیاسی ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: نظریه سیاسی اسلام مبتنی بر حکومتی است که نامش ولایت است. البته با جمهوریت هم سازگار است، در واقع حکومت، حاکمیت و حکمرانی از جانب مسئولان باید مبتنی بر محبت بر مردم و از طرف مردم مبتنی بر اعتقاد و اعتماد مردم بر مسئولان باشد.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه ولایت آن جایی محقق می‌شود که مسأله محبت به مردم در لایه‌های جامعه باشد، تصریح کرد: مسئول در جامعه اسلامی باید به مردم محبت بورزد و حاکم باید محب نسبت به مردم باشد وگرنه به مقام ولایت در عرصه مؤمنین دست پیدا نمی‌کند. هیچ مسئولی در حکومت اسلامی نمی‌تواند محب نباشد به طوریکه اگر دلسوز نسبت به مردم نباشد نمی‌تواند در نظام اسلامی مسئولیت بپذیرد و مسئولی که محبت دارد، خادم مردم می‌شود و تلاش می‌کند مشکلات مردم را برطرف کند.

وی با بیان اینکه وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود باید پیگیری شود، خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: مردم مطالبات به حقی دارند، بنابراین تا آنجایی که قانون اجازه می‌دهد و می‌شود تلاش کنید چراکه این مردم بهترین هستند و دولت در عرصه کلی هم برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند؛ نمونه‌ای از این محبت‌ورزی‌های نظام، سفر رئیس جمهور به هرمزگان و بهربرداری از ۱۰۳۲ طرح است که در آینده می‌تواند در مسائل اقتصادی کشور تأثیرات فراوان بگذارد و باید گفت عشق به مردم موجب رشد معنوی خود مسئولان و تولید سرمایه اجتماعی می‌شود. 

خطیب نمازجمعه همدان بیان کرد: امام خمینی(ره) مرد بسیار بزرگی در عرصه‌های علمی، فقه، عرفان و فلسفه و یک نعمت بزرگ الهی برای ملت است. کدام ملت فرد بزرگی مانند ایشان را داشتند؟ کدام مکتب بشری نظریه‌ای مانند ولایت فقیه که مبتنی بر محبت بر مردم است را دارد؟ ایشان شخصیت بزرگیست که در بسیاری از عرصه‌ها ناشناخته است.

وی ادامه داد: بزرگترین خدمت امام(ره) به اسلام مبارزه با طاغوت و دیکتاتوری تاریخی بود و با اعتماد و اعتقادی که مردم داشتند در کنار امام(ره) حضور داشتند و یک نهضت بزرگ اسلامی را رقم زدند. این ایام فرصتی برای تببین فرصت‌ها و بازخوانی نقاط ضعف و تلاش برای اصلاح آن نقاط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha