• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402111410081
  • خبرنگار : 50214

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد:

۹۰۰ میلیارد تومان شهرک‌سازی در دولت سیزدهم/یزد رتبه اول کشور در اراضی صنعتی در اختیار شهرک‌ها

۹۰۰ میلیارد تومان شهرک‌سازی در دولت سیزدهم/یزد رتبه اول کشور در اراضی صنعتی در اختیار شهرک‌ها

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد از اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان جهت شهرک سازی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در استان خبر داد و گفت: در این مدت ۲۶۳ واحد در شهرکهای استان با اشتغال سه هزار و ۴۲۷ نفر مورد بهره‌برداری رسیده است.

«مسلم فلاح زاده» امروز شنبه چهاردهم بهمن ماه به مناسبت ایام الله دهه فجر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاسیس و راه‌اندازی شرکت شهرکهای صنعتی در کشورمان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در استان یزد از سال ۱۳۶۴ در جهت ایجاد زیرساخت در شهرکهای صنعتی شکل گرفته و فعالیت دارد.

وی از جمله ماموریت‌های شرکت‌ شهرک‌های صنعتی را علاوه بر تامین زیرساختهای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها، شامل مکان‌یابی، تملک و ایجاد شهرک‌ها، تعامل با بازارهای بین المللی، توسعه خوشه‌های کسب و کار، ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه کسب و کار و نیز برگزاری تورهای صنعتی، ذکر کرد.

فلاح زاده با بیان این که در حال حاضر استان یزد دارای ۳۵ ناحیه و شهرک صنعتی مصوب است، گفت: ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی از این تعداد در حال بهره‌برداری هستند که دو مورد از آنها جزو مناطق ویژه اقتصادی هستند.

وی در ادامه یزد را با حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی در اختیار استان دارای رتبه اول کشور اعلام کرد و گفت: پنج هزار و ۶۹۲ هکتار از این زمین‌های در اختیاز تاکنون وارد فاز عملیاتی شده و بیش از سه هزار و ۸۰۰ هکتار نیز صنعتی شده است.

وی از فعالیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شش شهرک صنعتی استان خبر داد و گفت: امیدواریم با شروع بکار مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی یزد و افزایش ظرفیت این بخش به حدود ۹ هزار مترمکعب،  بزرگترین ظرفیت تصفیه‌خانه‌ای کشور را به یزد اختصاص دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان با اشاره به انعقاد ۵۹۲ قرارداد اتصال واحدهای مستقر در شهرک‌ها به تصفیه‌خانه، اظهار کرد: هم اکنون در مجموع شهرکهای استان ۲۰۸ هکتار فضای سبز وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون چهار هزار و ۷۰۰ قرارداد برای استقرار واحدهای صنعتی در استان منعقد و در قالب آن سه هزار و ۲۵ هکتار زمین واگذار شده است.

به گفته وی، تاکنون یک هزار و ۶۸۵ واحد در شهرکها بهره‌برداری و برطبق آمارها تاکنون ۳۳ هزار و ۱۷۲ فرصت شغلی در شهرک‌های استان ایجاد شده است.

فلاح زاده از عمده مشکلات موجود در شهرک‌ها را موضوع تامین آب مورد نیاز صنایع خواند و افزود: معمولاً این آب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود ولی بر طبق قانون باید به سمت آب‌های نامتعارف برویم.

وی گفت: تاکنون ۴۵۷ لیتر آب از منابع آب زیرزمینی، ۴۱۳ مگاوات برق و ۳۷۴ هزار مترمکعب گاز در شهرک‌های صنعتی استان تامین شده و ۲۳ شهرک نیز از زیرساخت‌های تلفن ثابت برخوردار هستند.

وی با بیان این که از ابتدا تاکنون جمعاً  ۱۶ همت(هزار میلیارد تومان) جهت تامین زیرساختها در شهرک‌های استان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: البته برای آماده سازی سایر شهرک‌های استان به ۱۸ همت اعتبار نیاز است.

فلاح زاده در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تاکنون شش خوشه صنعتی شامل خوشه‌های کاشی و سرامیک، محصولات کنجدی، زیلو، سنگ، طلا و نساجی توسط شرکت شهرکهای استان شکل گرفته و دو خوشه دیگر شامل خوشه گردشگری و خوشه نایلون و پلاستیک نیز در حال پیگیری جهت شکل‌گیری هستند.

وی از برگزاری حدود ۱۹۰۰ دوره آموزشی برای بخشهای مختلف تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت از برگزاری ۲۳۲ تور صنعتی جهت پنج هزار و ۳۷۰ صنعتگر حمایت شده است.

وی با بیان این که شهرک شهرکهای صنعتی تحقق چند محور سند تحولی یزد نوین را برعهده دارد، متذکر شد: ایجاد شهرک فناوری و نواوری استان در مرحله مقدماتی است و امیدواریم با راه اندازی آن شاهد استقرا صنایع نوآور و فناور در این پردیس باشیم.

وی همچنین دیگر محور سند «یزد نوین» در این حوزه را مربوط به قطعه سازی و نیز محور انرژی خورشیدی بیان کرد و افزود: در محور انرژی خورشیدی تاکنون ایجاد چهار شهرک مصوب شده که اقدامات مقدماتی آن انجام شده و در مرحله جذب سرمایه‌گذار است.

فلاح زاده با بیان این که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۹۵۵ قرارداد واگذاری زمین شامل ۵۹۶ هکتار با واحدهای صنعتی منعقد شده است، گفت: در این مدت ۲۶۳ واحد با اشتغال سه هزار و ۴۲۷ نفر نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم ۹۰۰ میلیارد تومان جهت شهرک سازی هزینه شده و ۱۶۲ قرارداد واگذاری زمین با وسعت ۸۲ هکتار به دلیل راکد بودن، خلع ید شده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان در مورد ایمنی شهرکهای صنعتی استان گفت: در چهار شهرک صنعتی استان دارای ایستگاه آتش نشانی هستیم و بعضاً در قالب مشارکت با شهرداری فعالیت داریم ولی برخی شهرکها نیز حادثه‌خیز و فاقد امکانات آتش نشانی هستند لذا تلاش داریم تمام شرکت‌های پرخطر را براساس سامانه‌ی طراحی شده، ملزم به انجام یکسری اقدامات ایمنی و بازدارنده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha