• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402111410204
  • خبرنگار : 50163

اولین شهید انقلاب در ابهر را بیشتر بشناسیم

اولین شهید انقلاب در ابهر را بیشتر بشناسیم

ایسنا/زنجان شهید فرهادعلی معصومی اولین شهید انقلاب در ابهر است که در راه مبارزه با طاغوت جان خود را فدا کرد.

افراد بسیاری برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تلاش کردند؛ کسانی که حتی از عزیزترین هستی خود گذشتند تا قطار انقلاب با سرعت و قدرت در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کند.

با شنیدن ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام راحل در سراسر کشور، از پیر گرفته تا جوان و حتی نوجوان بیرق عدالت‌خواهی به دست گرفتند و برای رهایی از ظلم و جور زمانه خود به پاخاستند و در راه مبارزه برای رسیدن به آرمان‌های‌شان‌ چنان حماسه‌هایی خلق کردند که هنوز هم جهان در حیرت است.

یکی از اولین افرادی که برای نخستین‌بار به صف مبارزان انقلابی در ابهر پیوست و در این راه به شهادت رسید، شهید فرهادعلی معصومی است؛ شهیدی که در راه مبارزه با رژیم طاغوت تلاش زیادی کرد و در این راه به شهادت رسید و اولین شهید انقلاب ابهر نام گرفت.

شهید معصومی متولد سال ۱۳۱۶ در روستای حصار، از توابع شهرستان ابهر در استان زنجان بود. این شهید پس از کودکی، از تحصیل باز ماند و تا ۱۸ سالگی در روستا به کشاورزی پرداخت. سپس ازدواج و مدتی بعد به شهرستان ابهر مهاجرت کرد. در بازار ناحیه شناط ابهر مشغول به‌ کار شد و حاصل زندگی مشترکش چهار فرزند بود.

سال ۱۳۵۷ وقتی موج اعتراض‌های مردم علیه حکومت پهلوی به زنجان کشیده شد، او با شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات به یاری نهضت برخاست و در پخش و تکثیر نوارها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) فعال بود، یک‌بار نیز برای شرکت در تظاهرات به تهران رفت.

او از اولین کسانی بود که عکس امام (ره) را روی شیشه‌ مغازه‌اش چسباند. صبح روز هفتم محرم بود که صدای تظاهرکنندگان به گوش می‌رسید، گاردی‌ها شیشه مغازه‌اش را شکستند، زیرا عکس امام را روی شیشه چسبانده بود. فرهادعلی به پشت بام خانه می‌رفت تا فرار کند؛ ولی نیروهای گاردی به او شلیک کردند. فرهادعلی براثر اصابت گلوله زخمی شد. او را به بیمارستانی در ابهر و از آنجا به قزوین منتقل کردند. او هنگام انتقال به بیمارستان در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۵۷ به شهادت رسید. پیکر این شهید والامقام را در همان روستا به خاک سپردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha