• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402111410643
  • خبرنگار : 71628

وال‌استریت‌ژورنال: آتش‌بس در غزه باعث کاهش تنش می‌شود نه حملات آمریکا

وال‌استریت‌ژورنال: آتش‌بس در غزه باعث کاهش تنش می‌شود نه حملات آمریکا

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که طبق نظر تحلیلگران و کارشناسان امنیتی، حملات اخیر ارتش آمریکا علیه نیروهای مقاومت منطقه در عراق و سوریه که با هدف ادعایی واشنگتن مبنی بر جلوگیری از گسترش تنش‌ها انجام شده است، به اندازه آتش‌بس در جنگ غزه برای تنش‌زدایی در منطقه موثر نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، در پی حملات شب گذشته ارتش آمریکا به اهدافی در عراق و سوریه در پاسخ به حملات گروه‌های مقاومت علیه مواضع و نظامیان این کشور در منطقه در تلافی حمایت‌های تمام‌عیار آن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در گزارشی که در یک رسانه آمریکایی منتشر شده،‌ اشاره شد بمباران اهداف مرتبط با محور مقاومت نسبت به توافقی برای آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی، تاثیر کمتری در تنش‌زدایی دارد.

با وجود آن که ایران ادعاهای غرب درباره حمایت نظامی و مالی از گروه‌های مقاومت منطقه را رد کرده و گفته است تصمیمات آن‌ها به طور مستقل و طبق صلاحدید خودشان اتخاذ می‌شود،‌ در گزارشی که در روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در این باره منتشر شده، آمده است: حملات متقابل شبانه آمریکا علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه و عراق بخشی از تلاش‌ها برای متوقف کردن حملات علیه نظامیان آمریکا در خاورمیانه، بدون کشاندن ایران به یک درگیری مستقیم است. اما تحلیلگران معتقدند که بدون آتش‌بس در غزه، این حملات ادامه خواهد داشت.

در بخش دیگری از این حملات با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه در پی در گرفتن جنگ غزه و اقدامات تلافی‌جویانه نیروهای مقاومت منطقه در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی و متحدان آن، درباره حملات اخیر آمریکا مطرح شد: تحلیلگران امنیتی می‌گویند، به نظر می‌رسد که مقیاس، گستره و محل حملات به منظور جلوگیری از درگیری مستقیم با ایران و جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر به دقت سنجیده شده بود. اهداف مورد حمله به جای این که محل‌هایی در داخل قلمرو ایران باشد، شامل پایگاه‌های دوردست مرتبط با شبه‌نظامیان در عراق و سوریه بود و آمریکا به ایران به اندازه کافی اخطار داده بود تا پرسنل نظامی خود را از معرض حملات دور کند.

ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، بامداد امروز، با تایید حملات هوایی در عراق و سوریه اعلام کرد چندین مکان مورد حمله قرار گرفته است.

ارتش آمریکا مدعی شده در این حملات ۸۵ هدف از جمله پست‌های فرماندهی و اطلاعات، انبارهای مهمات، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات لجستیکی گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته‌اند. پیش از این، گروه‌های مقامت عراق یک پایگاه نظامی آمریکا در اردن را هدف قرار داده بودند که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح شدن بیش از سی نفر از آن‌ها شد.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره اخطار آمریکا به ایران پیش از انجام شدن این حملات در حالی مطرح می‌شود که یک منبع امنیتی ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری یونیوز ادعاها درباره مرتبط بودن اهداف مورد حمله قرار گرفته با ایران را رد کرده و گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس هیچ‌گونه مرکز، پایگاه، پادگان و یا تاسیسات در عراق و سوریه ندارند. ادعاهای آمریکا دروغین و گمراه کننده بود و این امر برای همه آشکار است.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است که «جوست هیلترمن» مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران درباره این حملات می‌گوید «تاثیر واقعی حداقلی بود.»

این مطلب می‌افزاید: افزایش درگیری‌ها با شبکه شبه‌نظامیان متحد ایران به دولت بایدن فشار می‌آورد که به هدف سیاسی جداگانه‌ای در منطقه دست پیدا کند، یعنی آتش‌بسی در غزه که منجر به آزادی اسرای اسراییلی در نزد حماس شود. مقامات و تحلیلگران منطقه‌ای می‌گویند دست یافتن به این هدف برای کاهش تنش‌ها در منطقه موثرتر خواهد بود. در طی آتش‌بس یک‌هفته‌ای در غزه در ماه نوامبر، شبه‌نظامیان متحد ایران،‌ از جمله حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و گروه‌های عراقی نیز حملاتشان را عیله اسراییل و نیروهای آمریکایی متوقف کردند.

«محمد مرندی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره حملات آمریکا گفت که «آمریکا در هیچ کجا به اهداف ایرانی حمله نکرده است، در واقع، آن‌ها به پایگاه‌های نظامی که بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند حمله کرده‌اند که اعتراض دولت عراق را نیز به همراه داشت.»

در بخش پایانی این گزارش آمده است: این حملات در عراق، احتمالا موجب افزایش مخالفت‌ها با حضور نظامی آمریکا در این کشور خواهد شد. ماه گذشته، نخست‌وزیر عراق نیز خواستار مذاکره درباره خروج نظامیان آمریکایی شده بود. اگرچه، آمریکا می‌گوید برنامه‌ای برای خارج کردن نظامیان خود از عراق ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha