• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402111511107
  • خبرنگار : 71496

پیشنهاد ایاد علاوی برای ممانعت از نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا

پیشنهاد ایاد علاوی برای ممانعت از نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا

رئیس ائتلاف الوطنیه عراق در پی حملات اخیر آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی در استان الانبار، پیشنهادهایی را برای جلوگیری از تکرار نقض حاکمیت این کشور از سوی آمریکا ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف الوطنیه این کشور در پی حملات اخیر آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی در استان الانبار، امروز یکشنبه در پلتفرم «ایکس» نوشت: با توجه به تبادل و تکرار حملات و تداوم نقض حاکمیت ملی، بر این باوریم که قرارداد استراتژیک با آمریکا صرفا صحبت‌هایی است که به سطح اجرا نرسید، ما بازنگری در این قرارداد و تعیین قوانین جدید برخورد را که به عراق حاکمیت ببخشد، خواستار هستیم.

به گزارش خبرگزاری شفق نیوز عراق، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق در ادامه نوشت: شرایط فعلی نیازمند تشکیل فرماندهی کلی برای نیروهای مسلح شامل تمامی تشکل‌های مبارز از ارتش گرفته تا پلیس، حشد شعبی و پیشمرگ‌ها است و لازم است که این نیروها تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح باشند که معاونش هم وزیر دفاع باشد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا صبح شنبه در بیانیه‌ای حملات هوایی نیروهایش علیه عراق و سوریه را اعلام کرد.

در بیانیه این فرماندهی اعلام شد که «نظامیان آمریکایی همراه با جنگنده‌ها از جمله بمب‌افکن‌هایی که از آمریکا برخاسته بودند، بیش از ۸۵ هدف را مورد حمله قرار دادند».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز شنبه اعلام کرد که پیش از این حملات هوایی به دولت عراق اطلاع داده شده بود.

اما باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق وجود هماهنگی از قبل میان بغداد و واشنگتن درباره حملات به پایگاه‌های امنیتی در استان الانبار را تکذیب واعلام کرد در این حملات ۱۶ تن جان خود را از دست داده و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

وزارت خارجه عراق نیز شنبه در اعتراض به این حمله، کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha