• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402111511493
  • خبرنگار : 50649

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

انجام ۳ هزار عمل پیوند اعضا در فارس

انجام ۳ هزار عمل پیوند اعضا در فارس

ایسنا/فارس معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: طی ۳۰ ماه اخیر، نزدیک به ۳ هزار عمل پیوند پیچیده کبد، روده، پانکراس و مغز استخوان در بیمارستان‌های استان به ویژه در بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینا شیراز انجام شده است.

مهرداد شریفی امروز، ۱۵ بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به انتشار کتابچه شاخص‌های کمی و کیفی حوزه درمان کشور با پرداختن به شاخص کارآیی و در درسترس بودن مراکز درمانی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها، امکانات و تجهیزات درمانی برای ارائه خدمات به مردم، کارایی داشته و در دسترس آنان است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های دسترسی مجموعه سلامت فارس در سراسر استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، به طوری که متوسط این شاخص در کشور، یک و ۸۸ صدم بوده و این شاخص در استان فارس در وضعیت مطلوب یک و ۹۶ صدم است، افزود: شاخص درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه درمانی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در کشور نیز ۲۰ و دو دهم است و این شاخص در فارس ۲۰ و چهار دهم است که نشان می‌دهد تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه در فارس، بیش از میانگین کشوری است.

شریفی با اشاره به اینکه شاخص تخت‌های روانپزشکی بیمارستان‌ها در کشور ۱۲ و دو دهم و در فارس، ۱۲ و هفت دهم است، گفت: با افتتاح بیمارستان روانپزشکی صدرا در آینده نزدیک، ظرفیت تخت‌های روانپزشکی استان از میانگین کشوری فراتر خواهد رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه شاخص کارآیی مراکز درمانی و ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌ها در کشور ۶۸ و ۹ دهم است، گفت: این شاخص در بیمارستان‌های فارس، ۶۹ و ۴ دهم که نشان از بیمارپذیری بالای مراکز درمانی استان نسبت به میانگین کشوری است.

وی با تصریح اینکه ارائه خدمات درمانی بهنگام و استاندارد در بیمارستان‌های استان موجب شده تا شاخص متوسط  اقامت بیمار در مراکز درمانی فارس نسبت به میانگین کشوری کاهش یابد، ادامه داد: شاخص متوسط اقامت بیمار در بیمارستان‌های کشور نیز ۳ و ۲ دهم و در فارس برابر با ۳ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گردشگری سلامت پرداخت و گفت: با تلاش مسئولان دانشگاه، توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات درمانی، همکاری مشترک در حوزه‌های پژوهشی و درمانی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کشورهای تاجیکستان، عراق و عمان صورت گرفته است.

وی همچنین با معرفی سامانه خودکشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان اقدامی ابتکاری در سطح کشور گفت: با راه‌اندازی این سامانه و ارائه خدمات تخصصی سلامت روان از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مردم، ۴۷ درصد مرگ درون بیمارستانی حاصل از خودکشی و ۲۳ درصد مرگ و میر حاصل از خودکشی نسبت به سال گذشته در فارس کاهش پیدا کرده است.

شریفی همچنین در این نشست به مقایسه دستاوردهای حوزه درمان فارس در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، جراحی پیوند اعضا در هیچ کجای کشور انجام نمی‌شد، اما در حال حاضر، در بخش‌های پیوند مراکز درمانی استان فارس، بیش از ۲۳ هزار پیوند در ارگان‌های مختلف بدن انجام شده است.

وی افزود: طی ۳۰ ماه اخیر، نزدیک به ۳ هزار عمل پیوند پیچیده کبد، روده، پانکراس و مغز استخوان در بیمارستان‌های استان به ویژه در بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینا شیراز انجام شده که به برکت نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای پیشرفت خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمانی نیز اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی، تنها ۶ تخت مراقبت ویژه در بیمارستان شهید دکتر فقیهی فعال بوده که این آمار در حال حاضر به هزار و ۱۳۵ تخت مراقبت‌های ویژه، CCU، NICU و ICU در سراسر استان فارس افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی، بسیاری از کودکان به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی در گوش، دچار ناشنوایی و کر و لال می‌شدند، افزود: در دو سال اخیر، ۲۸۸ عمل کاشت حلزون شنوایی در فارس انجام شده و در حال حاضر هیچ کودک زیر ۱۸ ماه در استان فارس، در نوبت این عمل درمانی قرار ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha