• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402111611702
  • خبرنگار : 71516

رهبری غزه درعین آمادگی برای مقاومت طولانی توقف فراگیر جنگ را شرط کرده‌ است

رهبری غزه درعین آمادگی برای مقاومت طولانی توقف فراگیر جنگ را شرط کرده‌ است

میانجیگران مصری و قطری منتظر دریافت پاسخ قریب الوقوع جنبش حماس به توافق کلی حاصل شده در نشست اخیر پاریس برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و آتش‌بس در غزه هستند.

به گزارش ایسنا، اخیرا نشستی در پاریس با حضور نمایندگان مصر، قطر، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی و آتش‌بس در غزه برگزار و توافق کلی در این نشست حاصل شد. اکنون میانجیگران مصری و قطری منتظر دریافت پاسخ جنبش حماس به توافق کلی هستند که در این نشست حاصل شد.

به نظر می‌رسد که فضای مذاکرات واشنگتن را وادار کرده تا به درخواست مصر و قطر، رژیم صهیونیستی را به ارائه امتیازهای اضافی از جمله طولانی کردن دوره آتش‌بس برای تضمین موافقت حماس و بقیه گروه‌های مقاومت با این معامله قانع کند.

منابع فلسطینی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کردند: هیئتی از رهبری حماس آماده رفتن به قاهره است. احتمالا قبل از تحویل پاسخ مکتوب به مصر هیئتی از گروه‌های فلسطینی نیز به آنها ملحق شوند. رهبران جنبش حماس در خارج دور اول مذاکرات خود را به پایان رساندند. این مذاکرات شامل تماس‌ها و نشست‌هایی با رهبری جنبش جهاد اسلامی و گروه‌های فلسطینی دیگر بود. حماس، حزب‌الله لبنان را نیز در جریان جزئیات تماس‌های کنونی قرار داده است.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: رهبری حماس قطر را در جریان چارچوب کلی پاسخ خود گذاشت و بر لزوم تضمین توقف فراگیر جنگ در نوار غزه و فراهم کردن ضمانت‌هایی برای پایبندی اشغالگران به توقف جنگ در پایان هرگونه عملیاتی برای تبادل اسرا تأکید کرده است.

منابع اعلام کردند: مذاکرات در داخل رهبری حماس بر لزوم نبود مواضع منفی که دشمن یا آمریکا برای اعمال فشار بیشتر از آن سوء استفاده کنند، متمرکز بود. جنبش حماس در موضع خود به واقعیت میدانی استناد و تأکید کرد که تنها مشکلاتی که مقاومت با آن مواجه است فاجعه انسانی است و این فاجعه ناشی از جنگ است و در نتیجه برای پایان دادن به آن جنگ باید متوقف شود. همچنین باید ضمانت‌های درباره لغو محاصره غزه و بازسازی فوری آن داده شود.

بر اساس گزارش الاخبار فرماندهی سیاسی و نظامی حماس در غزه به رهبری این جنبش در دوحه اطلاع داد که هیچ نگرانی درباره سرنوشت اسرا ندارد و دشمن نتوانسته به آنها دست یابد و هرگز نیز نمی‌تواند این کار را بکند. مقاومت قدرت و ابزارهای لازم را برای حفظ اسرا در اختیار دارد.

رهبری حماس در غزه تاکید کرد: رهبران نظامی خود را با واقعیت جدید میدانی در غزه سازگار کرده‌اند و پایداری اعضای مقاومت طی چهار ماه بزرگترین دلیل بر قدرت آنها برای پایداری در دوره‌های طولانی است. مقاومت می‌خواهد اکنون جنگ پایان یابد، اما با هیچ‌گونه فشار میدانی که مقاومت را وادار به امتیاز دهی کند، مواجه نیست.

جهاد اسلامی با حماس هم‌عقیده است

در این راستا، یکی از رهبران برجسته جنبش جهاد اسلامی وجود هرگونه اختلاف نظر با حماس در مورد پیشنهاد ارائه شده به مقاومت را رد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ اختلافی وجود ندارد و هرکسی که این امر را ترویج می‌کند، اهداف سوء دارد، افزود: موضوع صرفا مشورت، تبادل نظر و گفت‌وگوی بیشتر بین ما با توجه به وحدت مقاومت در غزه در میدان و سطح سیاسی است و هرکس نظر خود را بیان می‌کند و دلایل آن را نیز می‌گوید.

وی گفت: در جریان گفت‌وگوهای جاری با برادران حماس، ما بر اصل توقف جنگ تأکید کردیم که همان دیدگاهی است که آنها دارند. توافقی وجود دارد مبنی بر اینکه باید بهای گزافی از سوی اشغالگران به خاطر فداکاری‌های مردم غزه پرداخت شود که تنها در پایان دادن به تجاوز محدود نمی‌شود، بلکه شامل شکستن محاصره‌ای است که در طول ۱۷ سال گذشته بر نوار غزه تحمیل شده‌ است. این اتفاق پس از خروج کامل اشغالگران از غزه، تسهیل روند بازسازی و رفع مشکل آوارگان انجام خواهد شد.

این رهبر جهاد اسلامی گفت: می‌بینیم که ضمانت‌های پیشنهادی ممکن است قبل از موافقت با پیشنهاد ارائه شده به مقاومت در غزه ناکافی باشد و این امکان وجود دارد که جنبش مذاکره یا توقف عملیات نظامی را بپذیرد، مشروط بر اینکه این امر در نهایت منجر به یک توافق آتش‌بس دائمی و همه جانبه و همچنین وجود ضمانت‌هایی واضح شود که میانجی‌گران و دولت آمریکا به آن پایبند باشند.

وی گفت: امروز در دستان ما چیزی(اسرای صهیونیست) است که گردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را زیر پای مقاومت قرار می‌دهد و وی، دولت او و آمریکا را مشتاق می‌کند تا برای توافق با آتش‌بس و معامله تبادل اسرا به دنبال مذاکره با مقاومت باشند به ویژه اینکه جنگ وارد چهارمین ماه خود شده بدون اینکه آن‌ها به اهدافی که اعلام کردند، دست یابند.

یکی از رهبران حماس نیز با تاکید بر اینکه «هیچ تغییری در موضع این جنبش وجود ندارد»، بر پایبندی حماس به ضرورت پایان کامل تجاوز تاکید کرد.

این رهبر جنبش حماس گفت: تصمیمی مانند انعقاد معامله با دشمن باید با توافق کامل بین گروه‌های مقاومت اتخاذ شود چرا که آنها هم شریک هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در هر پیشنهادی از لحظه اول توافقی برای آتش‌بس دائمی وجود نداشته باشد، باید ضمانت‌های مربوط به آن روشن باشد و این همان چیزی است که بین گروه‌ها درباره آن توافق می‌شود. در مورد این اصل هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و آنچه در حال حاضر در حال انجام است گفت‌وگوی بیشتر برای ارائه پاسخ مناسب، اعم از قبول یا رد پیشنهاد ارائه شده است.

وی احتمال داد هیئتی به رهبری اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تا چند روز دیگر برای مذاکره درباره پیشنهاد ارائه شده قبل از اعلام موضع رسمی وارد قاهره شود.

به گفته وی این سفر در هفته جاری انجام خواهد شد.

همچنین محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: نشست پاریس برای یافتن راهی جهت خروج از جنگ برای اسرائیل برگزار شد. در این مذاکرات به زبانی پیچیده و مبهم درباره آتش‌بس بشردوستانه که منجر به توقف جنگ شود، صحبت شد، اما درباره توقف کامل جنگ و پایان اشغال صحبت نکردند. نتانیاهو به دنبال گرفتن برگ برنده اسرای اسرائیلی از دستان مقاومت است تا اسرائیل به تجاوزات خود به نوار غزه ادامه دهد.

جنبش حماس پیشتر از رایزنی‌هایی بین اسماعیل هنیه و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و جمیل مزهر، معاون دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین خبر داده بود که طی آن طرح‌های ارائه شده برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس بیانیه این جنبش، رایزنی‌ها در خصوص طرح‌ها برای پایان دادن به تجاوز به غزه و بررسی پیشنهاد جدید برای آتش‌بس بود و تأکید شد که هرگونه مذاکره باید منجر به پایان کامل جنگ غزه، عقب نشینی ارتش اشغالگر از نوار غزه، رفع محاصره و بازسازی و ارائه کمک‌های لازم برای مردم و تکمیل یک معامله تبادل اسرا باشد.

یک دیپلمات عالی رتبه عرب نیز از مقاومت در غزه خواست تا قبل از پاسخ به پیشنهاد ارائه شده، به بررسی دقیق بپردازند چراکه سرنوشت مساله فلسطین و نه فقط سرنوشت غزه به این تصمیم بستگی دارد.
این دیپلمات گفت: ضمانت‌ها باید واضح باشد و میانجی‌ها نیز باید به وضوح تعهد خود را برای اجرای آن اعلام کنند. مقاومت در غزه ضمانت‌های خاص خود را دارد که شامل توان نظامی و پایداری ۱۲۰ روزه آن در جنگ است. تونل‌ها نیز منبع قدرت مقاومت و ضمانت مهمی است، زیرا ۸۰ درصد آنها در جریان نبردها دست نخورده مانده‌اند و این همان چیزی است که ارتش اشغالگر و دولت آمریکا روی آن کار می‌کنند و نقش مهمی در تغییر برنامه‌های دولت جو بایدن داشت.

این دیپلمات عرب با بیان اینکه مقاومت و حماس در سطوح نظامی و سیاسی شکستی راهبردی بر اسرائیل تحمیل کردند، خاطرنشان کرد: دستاوردهای مهمی که برای آرمان فلسطین به دست آمده است باید با توافقی روشن برای پایان دادن به تجاوز و محقق کردن دستاوردهایی تضمین شود که حمایت مردمی از مقاومت را حفظ کند.

منابع فلسطینی نیز اعلام کردند: رهبری حماس در غزه با ریاست دفتر سیاسی به توافق رسیدند که پاسخ مکتوبی که به میانجیگران مصر و قطر تحویل خواهند داد یک پاسخ مثبت باشد، اما از نظر آنها باید شامل نکته اصلی یعنی توقف جنگ باشد.

از سوی دیگر، منابع اعلام کردند: درخواست‌ها در حال حاضر بر اصلاح توافق کلی حاصل شده در نشست پاریس متمرکز است. این خواسته‌ها بر لزوم درج بند آتش‌بس و نه یک وقفه موقت در توافق تاکید دارد. گروه‌های مقاومت معتقدند که پیشنهاد ارائه شده خدمت به رژیم اشغالگر است و هدف آن این است که به موضوع اسرا پایان دهند تا با این کار قدرتی را که حماس از این نظر دارد، از این جنبش بگیرند.

این منابع اعلام کردند: گروه‌های مقاومت با یک آتش‌بس بدون ضمانت برای توقف فراگیر جنگ مخالف هستند. مذاکراتی که طی روزهای گذشته برگزار شد به این نتیجه رسید که نباید تسلیم فشارها علیه گروه‌های مقاومت چه در رسانه‌ها و چه از طریق اظهارات سیاسی شد.

یک سیاستمدار فلسطینی به الاخبار گفت: مقاومت می‌داند چه کار می‌کند و هرگز پیشنهادی را که شامل توقف جنگ و معامله تبادل اسرا و بازسازی و امدادرسانی نباشد، قبول نمی‌کند.

اسامه حمدان، از رهبران حماس شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت: مقاومت با هر طرحی که منجر به توقف این تجاوز وحشیانه علیه ملت فلسطین شود، موافق است. پیشنهادی که ارائه شده شامل توافق کلی است که نیاز به مذاکرات دارد چرا که هیچ‌گونه جزئیاتی در آن وجود ندارد. پاسخ ما به این پیشنهاد برپایه توقف جنگ و عقب نشینی رژیم اشغالگر از غزه و ورود کمک‌ها و رسیدن به یک معامله تبادل اسرای عادلانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha