• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402111611736
  • منبع : بازار

سیستم اطفا حریق co2 چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم اطفا حریق co2 چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم اطفا حریق co۲ روشی مؤثر جهت اطفاء حریق است. در این روش با توجه به این موضوع که اکسیژن یکی از ۳ ضلع مثلث حریق می باشد، با افزایش دی اکسید کربن سعی بر کاهش میزان اکسیژن محیط شده و در نهایت اطفاء حریق انجام می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت ایمن داتیس آسیا، دی اکسید کربن یا CO۲ گازی بی رنگ، بی بو و غیر رسانا است که هیچ اثری از خود به جای نمی گذارد. این بدان معناست که ابزار و تجهیزات حساسی که در معرض سیستم های اطفای حریق CO۲  قرار دارند در معرض خطر نیستند و این موضوع نشان می دهد که استفاده از سیستم های اطفاء حریق CO۲ کمتر باعث آسیب می شود و خطری تهدیدشان نمی‌کند.

استفاده از تجهیزات سیستم‌های اطفاء حریق مختلف، به دلیل تفاوت در اتاق های محل وقوع آتش سوزی است. به عنوان مثال، اتاقی که افراد در آن حضور دارند به نوع متفاوتی از حفاظت در برابر آتش نسبت به اتاقی پر از وسایل الکترونیکی، رایانه و سرورهای اطلاعاتی نیاز دارد. فضاهایی وجود دارد که استفاده از آب برای کنترل آتش یک آسیب و نقص خاص در نظر گرفته می شود، بنابراین از سیستم های اطفاء حریق بدون آب، از جمله سیستم های اطفاء حریق گاز CO۲ برای این فضاها استفاده می شود (مانند کتابخانه ها، مراکز داده و غیره).

.

شرکت ایمن داتیس آسیا طراح و تامین کننده انواع سیستم های اطفا حریق گازی، آبی و فوم می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از سایت ما بازدید نموده و یا با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن: ۴۴۰۹۶۱۱۰-۰۲۱ یا ۴۴۰۳۱۷۸۶-۰۲۱

سیستم اطفا حریق co2 چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم اطفاء حریق گازهای نجیب

انواع مختلفی از سیستم های اطفاء حریق با استفاده از گازهای نجیب یا گازهای بی اثر وجود دارد. هر کدام بسته به نوع آن از ترکیب متفاوتی از گاز های بی اثر از قبیل آرگون، دی اکسید کربن و نیتروژن تشکیل شده است. گازهای بی اثر فضای زیادی را اشغال می کنند و به همین دلیل سیلندر های نگهدارنده آن ها دارای ابعاد بزرگتری می باشد. یکی دیگر از ویژگی های این گروه از گازها زمان فعال شدن طولانی آنهاست.

انواع سیستم های اطفاء حریق گاز نجیب

سیستم اطفای حریق گاز :IG۰۱ متشکل از گاز آرگون تشکیل شده و مکانیسم عمل آن کاهش اکسیژن است.

سیستم اطفای حریق گاز :IG۵۵ از ترکیب مساوی آرگون و نیتروژن تشکیل شده است و مکانیسم اثر آن کاهش اکسیژن است.

سیستم اطفای حریق گاز :IG۱۰۰ حاوی نیتروژن است و با حذف اکسیژن آتش را خاموش می کند. وجه تمایز اطفاء حریق IG۱۰۰ این است که در صورت استفاده زیاد باعث خفگی می شود.

سیستم اطفاء گاز (INERGEN) IG۵۴۱: حاوی ترکیبی از نیتروژن، آرگون و دی اکسید کربن، با بیشترین نسبت گاز نیتروژن و کمترین نسبت گاز دی اکسید کربن.

سیستم اطفای حریق fm۲۰۰ چیست؟

روش اصلی عملکرد سیستم اطفای حریق گاز fm۲۰۰  مانند گاز آیروسل ها، تجزیه ساختاری ناشی از گرما و جذب حرارت ناشی از آن است که یکی از عوامل ایجاد آتش سوزی محسوب می شود. بنابراین، در مورد آتش سوزی، عامل اصلی که منجر به گسترش آتش می شود، ترکیب آتش و مولکول های اکسیژن است. به عبارت دیگر سیستم اطفای حریق fm۲۰۰ با جذب گرمای محیط در حال سوختن و تجزیه شیمیایی عامل اصلی آتش سوزی که حرارت و شعله است را از بین می برد.

سیلندرهای گازهای FM۲۰۰ به جای کاهش سطح اکسیژن در محیط، بر روی مولکول هایی که میل ترکیبی بالایی با اکسیژن دارند، عمل کرده و از ترکیب شدن آن با اکسیژن محیط و گسترش آتش که عمدتاً اکسیژن است، جلوگیری می کند. در واقع سطح اکسیژن محیط کاهش نیافته و انسان میتواند به نفس کشیدن ادامه می دهد، در محیطی که گاز آزاد شده حتی یک کبریت هم نمی گیرد، نمی تواند با آتش به زندگی خود ادامه دهد. در نتیجه آتش خاموش شده و پس از تخلیه دوباره ظاهر نمی شود.

سیستم اطفا حریق co2 چیست و چه کاربردی دارد؟

این گاز ها از نظر زیست محیطی نسبت به گاز هالون کمتر در جو لایه اوزون باقی می‌مانده اما طراحی و محاسبه مقدار گاز   FM ۲۰۰ بسیار حائز اهمیت است و بر اساس استانداردها، غلظت های محیط و اجزای مختلف در دیتاسنتر ها، غلظت یا Concentration عددی بین ۷ تا ۹ بر اساس دمای کاری در نظر گرفته می‌شود و بر اساس ارتفاع از سطح دریا در شهر محل قرارگیری اتاق سرور متغیر است. اگر ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد، بر اساس فشار هوا به گاز بیشتری نیاز است که در صورت محاسبه اشتباه یا آتش را خاموش نمی کند.

متخصصین شرکت مهندسی ایمن داتیس آسیا با تکیه بر دانش روز و بر اساس استانداردهای بین المللی و همچنین ضوابط سازمان آتش نشانی طراحی انواع سیستم های اعلام و اطفای حریق گازی، سیستم اطفا حریق آبی یا تر و همچنین سیستم های اطفای حریق فوم در اماکن مختلف نظیر ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی، درمانی، ورزشی و همچنین صنایع مختلف نظیر کارخانجات و پتروشیمی ها با دقت بالا و در سریع ترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت فنی و مهندسی ایمن داتیس آسیا از طریق  شماره های زیر در ارتباط باشید.

تلفن: ۴۴۰۹۶۱۱۰-۰۲۱ یا ۴۴۰۳۱۷۸۶-۰۲۱

انتهای رپرتاژ آگهی

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha