• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402111611811
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

تدوین قوانین مترقی محیط زیستی پس از انقلاب اسلامی

تدوین قوانین مترقی محیط زیستی پس از انقلاب اسلامی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهمترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده، قانون حفاظت از خاک است.

به گزارش ایسنا لادن رضی کردمحله درباره خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهم‌ترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، «قانون حفاظت از خاک» است.

وی افزود: این قانون که در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده دارای ۲۶ ماده است و به موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری پایدار خاک کشور می‌پردازد. در این قانون دو چالش اصلی آلودگی و تخریب خاک مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای حقوقی – قضایی و فنی و تخصصی در پایش، کنترل و بازسازی خاک‌های آلوده و تخریب شده ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: از مهم‌ترین موضوعاتی که در قانون حفاظت از خاک برای نخستین بار در کشور طرح شد،  خوداظهاری واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیر بنایی و معدنی است و از مهمترین اقدامات شاخص سازمان در جهت هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای قانون حفاظت از خاک و رصد و نظارت آلودگی واحدهای مذکور از طریق پایش و خوداظهاری خاک در سامانه جامع محیط زیست کشور می‌توان اشاره کرد.

رضی کردمحله در ادامه گفت: پس از ابلاغ قانون حفاظت از خاک، در دولت سیزدهم مقررات آن تدوین و ابلاغ شد تا با حفاظت از خاک، تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه تضمین شود. این مقررات ابلاغی شامل آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۲ می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین جها خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری پایدار خاک کشور و مقررات تعیین واحدهای بزرگ و مقاطع زمانی و ضوابط اندازه گیری آلایندگی و نحوه خوداظهاری پایش محیط زیست موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، رضی کردمحله در پایان خاطرنشان کرد: امید  می‌رود با تحقق بهنگام و بهینه این قانون، بتوان خاک که یک سرمایه ملی برای نسل فعلی و آتی  است را حفظ کنیم. در آیین و شریعت اسلام نیز بر این موضوع تاکید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha