• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۵:۱۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402111612288
  • خبرنگار : 30057

ارائه خدمات عادلانه در ۱۳۰ بحران طبیعی کشور با سامانه دانش‌بنیان ایرانی

ارائه خدمات عادلانه در ۱۳۰ بحران طبیعی کشور با سامانه دانش‌بنیان ایرانی

فناوران حوزه فناوری اطلاعات، سامانه دانش‌بنیان مدیریت بحران را راه‌اندازی کردند که به مسؤولان در توزیع عادلانه خدمات به آسیب‌دیدگان کمک می‌کند و به گفته آنها این سامانه تاکنون در ۱۳۰ مخاطره در کشور بهره‌برداری شده است.

احمد رضائیان، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای این شرکت طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت حوادث کل کشور است که از سال ۹۱ این سامانه دانش‌بنیان را آماده کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون این سامانه در ۱۳۰ مخاطره طبیعی همچون زلزله، سیل و رانش در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: یکی از بزرگترین خدمت‌رسانی این سامانه، در زلزله کرمانشاه بوده که به ۱۲۵ هزار نفر خدماتی را ارائه کرده است.

رضائیان بهره‌برداری از این سامانه در مدیریت سیل سال ۹۸ را از دیگر خدمات این سامانه دانش‌بنیان دانست و ادامه داد: برای بازسازی مناطق سیل‌زده این سامانه برای ۳۰۰ هزار نفر در ۲۵ استان کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه برای مدیریت بحران، گفت: از لحظه ارزیابی میزان خسارت و مدیریت حادثه‌دیدگان تا ارائه خدمات چون تسهیلات بانکی، وام‌های بلاعوض، کمک هزینه معیشتی، اسکان موقت و توزیع چادر و کانکس و یا خدمات مرتبط با ساخت از آواربرداری تا احداث و تعمیر از طریق این سامانه قابل استفاده است و برای این منظور ارزیاب‌هایی در منطقه حضور دارند که اطلاعات متقاضیان را در لحظه حادثه ارزیابی و در سامانه بارگذاری می‌کنند.

وی یادآور شد: دولت بر اساس داده‌های این سامانه، اعتبارات بانکی را به این سامانه تزریق می‌کند و از طریق گزارش‌های ثبت شده در این پایگاه، ستادهای مدیریت بحران مستقر در شهرها و استان‌های آسیب دیده بر اساس گزارش‌هایی که از میزان خسارات دریافت می‌کنند، اقدام به ارائه خدمت‌رسانی می‌کنند.

رضائیان توزیع عادلانه تجهیزات و خدمات به آسیب‌دیدگان را از مزایای بهره‌گیری از خدمات سامانه دانش‌بنیان مدیریت بحران دانست و خاطر نشان کرد: در زلزله‌های بم و ورزقان از آنجایی که خدمت رسانی سیستماتیک برای مدیریت بحران نبود، یک نفر چندین بار خدمت دریافت کرد و افرادی بودند که اصلا هیچ خدماتی را دریافت نکرده بودند، ولی اکنون این سامانه به مدیران کشور کمک می‌کند تا به صورت عادلانه، خدمات خود را ارائه دهند.

وی اولین خدمت رسانی این سامانه را مربوط به سال ۹۱ با بارش برف استان مازندران عنوان کرد و یادآور شد: از آنجایی که معمولا در زمان وقوع بحران، موازی کاری در مدیریت بحران صورت می‌گیرد، این سامانه ارگان‌ها را در توزیع عادلانه خدمات یاری می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha