• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111712500
  • خبرنگار : 50107

یک مسئول در شورای اسلامی شهر مشهد:

نماهای کامپوزیت عمدتا غیر استاندارد هستند/ شناسایی ۵۰ ساختمان با نمای غیراستاندارد در مشهد

نماهای کامپوزیت عمدتا غیر استاندارد هستند/ شناسایی ۵۰ ساختمان با نمای غیراستاندارد در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نماهای کامپوزیت عمدتا غیر استاندارد هستند؛ یعنی از موادی مانند پلی‌اتیلن و الاستیک در برخی از آن‌ها استفاده شده، در نتیجه به سرعت شعله را منتقل کرده و مشتعل می‌شود.

حمید ضمیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان‌ها اظهار کرد: نماهای کامپوزیت مزایایی نسبت به سایر نماها دارند که موجب شده جای خود را در بازار ساخت‌وساز ایران باز کنند. از جمله این مزایا سبک بودن آن‌ها است که نسبت به نماهای سنگی و سیمانی سبک‌تر هستند.

وی افزود: سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری، عایق صوتی بودن، تنوع رنگ، امکان آب‌بندی نما نسبت به نفوذ آب و از همه مهم‌تر سرعت اجرای آن از مزایای دیگر نمای کامپوزیت است که موجب شده سازندگان نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به سمت استفاده از این نماها گرایش پیدا کنند.

ضمیری با بیان اینکه نمای کامپوزیت باید دارای استاندارد لازم باشد، عنوان کرد: نمای کامپوزیت باید در برابر شعله مقاوم باشد. در قانون مقررات ملی ساختمان نیز این موضوع را داریم که در مصالح نما، کامپوزیت باید نسبت به پیشروی شعله آتش مقاوم و خطر ریزش آن‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض یک منبع حرارتی بیرونی پایین باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: نماهای کامپوزیت عمدتا غیر استاندارد هستند؛ یعنی از موادی مانند پلی‌اتیلن و الاستیک در برخی از آن‌ها استفاده شده، در نتیجه به سرعت شعله را منتقل کرده و مشتعل می‌شود اما نماهای کامپوزیتی که از اداره استاندارد و مرکز تحقیقات اداره کل وزارتخانه راه و شهرسازی استاندارد دریافت می‌کنند، در برابر حرارت مقاوم هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر این نماها استاندارد داشته باشند، شهرداری و آتش‌نشانی اجازه می‌دهند که به صورت محدود استفاده شود اما اگر استاندارد نداشته باشند شهرداری اجازه نمی‌دهد و در صورتی که در مرحله پایان کار مالک به صورت غیر مجاز از نمای کامپوزیت استفاده کند، شهرداری پایان کار بهره‌برداری را صادر نمی‌کند.

ضمیری گفت: در سال ۱۳۸۷ شورای عالی شهرسازی و معماری برابر یکی از بندهای مصوبه این سال استفاده از نماهایی که در آن‌ها آلومینیوم، شیشه و کامپوزیت به کار رفته را در جداره‌های بیرونی برای ساختمان‌های عمومی و دولتی ممنوع کرده است، بنابراین ما نباید در این ساختمان‌ها شاهد استفاده از این مصالح باشیم. در ساختمان‌های خصوصی نیز تا ۱۰ درصد اجازه استفاده از کامپوزیت دارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در این قانون سه سال به این دستگاه‌های دولتی و عمومی مهلت داده شده که مصالح جایگزین برای نماهای خود ایجاد کنند. متولی این موضوع نیز اداره کل راه و شهرسازی بوده و باید نظارت کنند تا دستگاه‌ها این نماها را تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در زمینه نماهای کامپوزیت رخ داده، آتش‌نشانی حساس‌تر شد و شورا نیز بر این موضوع تاکید کرد. اخیرا ۵۰ ساختمان را شناسایی کردند که دارای نمای غیر استاندارد است، اخطارها داده شده که نسبت به تغییر نمای خود اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha