• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402111712760
  • خبرنگار : 50034

مدیر کل امور مالیاتی استان همدان اعلام کرد:

رسیدگی به ۱۵۰۰ فرار مالیاتی در همدان

رسیدگی به ۱۵۰۰ فرار مالیاتی در همدان

ایسنا/همدان مدیر کل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه ۹۶ درصد درآمدهای استان از محل مالیات بوده است، گفت: در طی ۱۰ ماهه امسال درآمدکل استان همدان ۳۰۴۰ میلیارد تومان بوده که  ۲۹۰۹ میلیارد تومان آن از محل مالیات بوده است.

وجیه اله ذکوری سه شنبه ۱۷ بهمن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در طی۱۰ ماهه امسال ۲۹۰۰ میلیارد تومان باید مالیات دریافت می‌شد که تا کنون ۲۸۴۶ میلیارد تومان وصول شده به طوریکه معادل ۹۸ درصد از درآمد های مصوب مالیاتی تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مالیات‌های استان از سه بخش مالیات بر شرکتها، ارزش افزوده، مشاغل و کارکنان وصول می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای امسال۱۳۱  هزار اظهار نامه از صاحبان مشاغل دریافت شده که  ۱۰۳ هزار مورد تبصره ۱۰۰ بوده است به طوریکه ۵۵  درصد معادل ۵۷ هزار اظهار نامه با عدد صفر مورد قبول قرار گرفته است و تنها چهار درصد بیش از ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کردند.

 ذکوری با تأکید براینکه ۷۸ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی مورد قبول قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۲۷ هزار و ۷۰۰ مودی معادل ۲۲ درصد مودیان اظهار نامه داده اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث فرارهای مالیاتی تمرکز و سیاست دولت و سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از دانه درشتها و واسطه گران و دلالان است، بیان کرد: در بخش مبارزه با فرار مالیاتی سامانه سوت زنی راه‌اندازی شده و همه مردم می‌توانند اطلاعات فرار مالیاتی را از این سامانه گزارش کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اظهارکرد: در طی دولت سیزدهم بیش از ۱۵۰۰ گزارش فرارمالیاتی مورد رسیدگی قرار گرفت و حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات از محل فرار مالیاتی مطالبه شده که بخشی وصول شده و بخشی در فرایند دادرسی است.

ذکوری با اشاره به اینکه یکی از سیاستهای اساسی دولت اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی است که در سال ۹۸ تصویب و  فرآیند اجرایی آن آغاز شده است، تصریح کرد: براساس این قانون از ابتدا مهرماه سال جاری شرکت‎ها و اشخاص حقوقی مشمول عضویت در این سامانه هستند و از اول دی ماه اشخاص حقیقی نیز مشمول شدند به‌طوریکه مشاغلی مانند طلافروشان، پزشکان و صنوف درمانی، افرادی که بالای ۱۸ میلیارد تومان فروش دارند باید سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه هیچ مالیاتی از موجودی طلای کسی دریافت نمی‌شود و مالیاتی که اخذ می‌شود ناشی از فعالیت اقتصادی است، خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های مردم و کسبه اجرای همین قانون بوده که با اجرای آن توانمندی در کشور ایجاد خواهیم کرد که از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی که سالم کار می‌کنند حمایت خواهد شد.

وی با اشاره  به اینکه ۲۵ درصد مؤدیان حقوقی در سامانه مودیان عضو شدند و صورتحساب را ارسال کردند، افزود: در بخش صاحبان مشاغل و کسبه فرآیندهای ساده‌تری برای اجرای قانون پیش‌بینی کرده ایم و به طور اختصاصی برای صنف طلا و جواهر نرم افزار اندرویدی طراحی شده که می‌توانند استفاده کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه دریافت کد ملی از خریدار الزامی نیست، تأکید کرد: اصل طلا و جواهراز پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف است و اجرت ساخت و سود فروشنده مشمول مالیات برارزش افزوده است.

وی درباره خودروهای لوکس، اظهارکرد: تا سال ۱۴۰۱ ، ۱۰۹۳ خودروی لوکس در همدان شناسایی شده و در سال‌جاری شناسایی ۸۸۴ فقره خودروی لوکس با ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مالیات شناسایی شده که هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وصول شده است.

این مقام مسئول درباره مالیات بر خانه‌های خالی نیز یادآور شد: فعلا ۳۹۹۱ ملک در استان همدان شناسایی شده است و برای ۶۰۱ پرونده برگه پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مالیات صادر شده است.

ذکوری با بیان اینکه مالیات واحدهای نوساز تا سه سال بعد از پایان کار مشمول مالیات می‌شود، درباره مالیات مسکن ملی نیز تصریح کرد: مالیات بر مسکن ملی از سازنده گرفته می‌شود که نهایتاً ۳۰۰ هزار تومان است و از خریدار گرفته نمی‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تأکید براینکه تمام مالیات های وصولی در استان هزینه می‌شود، بیان کرد: ۹۶ درصد درآمد استان از محل مالیات است که در کشور هم نرم همین است؛ اساساً اداره کشور با مالیات است و در تمام الگوهای دنیا اداره کشور باید با مالیات است.

ذکوری با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ پزشک کارتخوان درست استفاده نمی‌کردند، اظهارکرد: در مرحله اول به این افراد اخطار داده می‌شود و در صورت عدم رعایت قانون در مرحله بعدی اجازه توافق تبصره ۱۰۰ در خرداد ماه، معافیت‌ها و مشوق های مالیاتی برای کسانی که پایانه فروشگاهی ندارند داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند از طریق ۱۵۲۶ و سامانه سوت‌زنی رفتار غیر منطقی درباره مالیات را گزارش دهند، تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی ابزارهایی دارد که می‌تواند درآمدهای صنوف مختلف را شناسایی کند به طوریکه تمام کسانی که در سازمان پزشکی پرونده دارند و کسانی که دستگاه پز دارند به سامانه امور مالیاتی لینک می‌شود.

 این مقام مسئول با بیان اینکه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عوارض ناشی از آلایندگی وصول شده است، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ ماه گذشته ۴۰۱ میلیارد تومان عوارض به شهرداری و دهیاری‌ها پرداخت شده که ۱۳۲ میلیارد تومان سهم شهرداری همدان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha