• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402111712863
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها در شهرستان سرخس آغاز شد

عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها در شهرستان سرخس آغاز شد

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: بعد از دو سال برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه ها، همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها و کانون‌های داخلی گردوغبار در شهرستان سرخس آغاز شد.

به گزارش ایسنا، علی محمد طهماسبی در خصوص لزوم تشکیل جلسات ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار در سفرهای استانی، اظهارکرد: لازم است دستگاه‌ها به‌صورت ملموس و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم مناطقی که با این پدیده درگیر هستند، قرار بگیرند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح در شهرستان سرخس بعد از دو سال پیگیری و برنامه‌ریزی همچنین هماهنگی با دستگاه‌ها، افزود: در این جهت سعی شد تا معاونان وزرا عرصه‌ها را از نزدیک ببینند و با مشکلات آن مناطق آشنا شوند و تاکنون سفرهایی به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی داشتیم.

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: تجربه برگزاری جلسات این ستاد در استان سیستان و بلوچستان و مشاهده مشقت‌هایی که وجود گرد و غبار برای مردم ایجاد کرده است، نشان داد که این مساله در اتخاذ تصمیمات بهتر برای حل مشکلات مردم موثر بوده است.

طهماسبی افزود: ما در سرخس از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون در حال پیگیری مساله هستیم و اکنون بعد از دو سال اعتبار مناسبی برای حل معضل گردو غبار توسط دستگاه‌ها اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در منطقه سرخس دو معضل عمده داریم که یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزهای ایران است اما اکنون بر حل معضل داخلی متمرکز هستیم. اراضی در این منطقه عمدتا دیم، مرتع و آبی هستند. اراضی دیم عمدتا شخم زده می‌شوند اما محصولی در آن کاشته نمی‌شود. اراضی مرتعی نیز غالبا با چرای بی رویه روبه رو است. بخش بزرگی از زمین‌های این منطقه مربوط به آستان قدس رضوی است و در دو سال گذشته بیشترین همکاری را با ما در این زمینه داشته است.

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار جلوگیری از آسیب به تاسیسات نفتی، جاده و راه آهن را از دیگر اهداف ستاد ملی دانست و افزود: بودجه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی را با این هدف همچنین کاهش آلام مردم به این امر اختصاص دادیم و برای این امر نوع برنامه‌ها را از تمامی سازمان‌ها دریافت کرده‌ایم.

طهماسبی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مورد چگونگی انجام کارها و اقدامات در این خصوص توسط ستاد صورت می‌گیرد اما اجرای آن بر عهده دستگاه‌ها است که سازمان منابع طبیعی وظیفه غرق اراضی مرتعی، نهالکاری و بوته کاری، بادشکن غیرزنده همچنین سازمان امور عشایر وظیفه کنترل مراتع و جمعیت های عشایر وارد شده به منطقه و سازمان هواشناسی وظیفه پیش‌بینی وقوع بارش‌ها را برعهده گرفتند که امیدواریم با انجام این اقدامات طی یک بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی به وظایف سازمان محیط زیست در این خصوص اشاره کرد و گفت: این منطقه منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری متنوعی دارد و وظیفه حفظ و نگهداری از آن‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است همچنین تجهیز مراکز بهداشتی این منطقه و انجام برخی اقدامات پایه‌ای توسط وزارت بهداشت و سازمان زمین شناسی در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار در پایان اظهارکرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته امیدواریم مساله کانون‌های داخلی گرد و غبار در منطقه سرخس با انجام این پروژه‌ها در میان مدت به‌صورت محسوس و در بلندمدت به صورت قابل توجهی کاهش یابد که ان‌شاءالله در کنار پیگیری مدیریت کانون های خارجی، این مساله در سال‌های آینده به
‌صورت کامل حل شود.

اصلی ترین قرارگاه عملیاتی کشور باید برای موضوع تغییر اقلیم باشد

 علی محمد طهماسبی - دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار کشور در حاشیه جلسه ستاد مقابله با گرد و غبار - اظهارکرد: تغییر اقلیم موضوع جدی و یک واقعیت غیر قابل انکاری است به همین دلیل اصلی‌ترین قرارگاه عملیاتی کشور باید برای موضوع تغییر اقلیم باشد.

وی افزود: تغییر اقلیم موجب نابودی منابع، تجهیزات و زیرساخت‌ها می‌شود و می‌طلبد همه مدیران کشور به آن توجه جدی داشته باشند.

طهماسبی در ادامه گفت: سازمان فضایی کشور با استفاده از ماهواره داخلی که در مدار جو قرار گرفته است، با دقت یک متر مربع از منطقه سرخس و کانون های گرد و غبار تصویر تهیه و به ما ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه به توان کشورمان که به واسطه آن امکان مطالعات و برنامه‌ریزی مقابله با پدیده گرد و غبار به وجود آمده است، افتخار می کنیم، افزود: این طرح مقابله باید یکپارچه باشد و در این خصوص ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای شروع پروژه مقابله و حذف کانون های گرد و غبار سرخس اختصاص داده شده است و سعی می‌کنیم تا ۲ همت نیز از بودجه سفر استانی رییس جمهوری به استان تخصیص داده شود.

طهاماسبی با تاکید بر اینکه در طرح‌های منابع طبیعی پروژه پنج ساله اضطرار تعریف می شود، ادامه داد: ریز وظایف دستگاه، بودجه و زمانبندی دقیق ارایه شده و ستاد به دقت به این مساله نظارت می‌کند و در این زمینه اولویت اول شمال جاده مشهد سرخس است که باید با دقت انجام شود.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار کشور با اشاره به اینکه ما به هیچ عنوان مالچ نفتی را تایید نمی‌کنیم، تصریح کرد: دو نوع خاکپوش طبیعی در فراخوان سازمان مورد تایید قرار گرفت و حتما در این پروژه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طهماسبی تاکید کرد: گزارش علمی و تحقیقاتی مشاور طرح طی هفته آینده کاملا با حضور اعضا دوباره بازبینی می‌شود تا هیچ نقطه ابهام علمی در آن وجود نداشته باشد و در این خصوص باید حتما تا حصول نتیجه مطلوب معیشت جایگزین مردم بررسی و اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha