• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402111713009
  • خبرنگار : 71038

کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که حملات آمریکا و انگلیس به یمن در راستای توقف اقدامات جریان مقاومت در این کشور جهت جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر رژیم صهیونیستی بی‌فایده بوده و آن‌ها نتوانسته‌اند در این عرصه به دستاوردی دست یابند.

به گزارش ایسنا، پس از عملیات طوفان الاقصی و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، جریان مقاومت در یمن (انصارالله) در راستای حمایت از مردم غزه و تاکید بر تسهیل ارسال  کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این منطقه، مانع حرکت کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، شده است و در همین راستا تاکید کرده تا زمانی که ارسال غذا و دارو به مردم غزه تسهیل نشود به عملیات خود در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

از حدود یک ماه پیش دو کشور آمریکا و انگلیس به این بهانه که نیروی مقاومت یمن، امنیت دریانوردی در دریای سرخ را به خطر انداخته است، در چندین نوبت اقدام به حمله به مناطقی در یمن کرده‌ و برخی از مراکز نظامی و تسلیحاتی این کشور را مورد هدف قرار داده‌اند.

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

در طول این مدت علیرغم این تجاوزارت، جریان مقاومت در یمن همچنان تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

 علیرغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن، اما  از دیگر سو بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کارشناسان نظامی معتقدند که اگر آمریکا و انگلیس تمام ادوات نظامی یمن را تخریب کنند و سلاح‌های این کشور از بین ببرند باز هم یمنی‌ها می‌توانند در حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر رژیم صهیونیستی با کمترین امکانات ممانعت ایجاد کنند، اظهار کرد: در واقع این اقدامات آمریکا و انگلیس نمی‌تواند باعث ایجاد خلل در هدف یمنی‌ها در حمایت از فلسطین شود با توجه به اینکه یمنی‌ها تأکید دارند که به امنیت آبراه‌های بین‌المللی توجه دارند و فقط مانع حرکت کشتی‌هایی می‌شوند که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

وی با بیان اینکه انصارالله یمن تأکید کرده است تا زمانی که غذا و دارو به دست مردم فلسطین و غزه نرسد مانع حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر رژیم صهیونیستی می‌شوند، گفت: اقدام آمریکا و انگلیس در حمله به یمن به ضرر آن‌ها تمام شده است و در بین افکار عمومی این به ذهن می‌رسد که آمریکا و انگلیس موافق رسیدن غذا و دارو به مردم غزه نیستند؛ چرا که اهداف اعلام شده از سوی جریان مقاومت در یمن در ایجاد ممانعت از حرکت کشتی‌ها اهداف مقدس و دوستانه‌ای است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکا و انگلیس دو هدف عمده را در جریان این حملات دنبال می‌کنند. هدف اول آن‌ها این است که توان یمنی‌ها را در عرصه‌های نظامی و اقتصادی به عنوان یکی از بال‌های جریان مقاومت تضعیف کنند؛ چرا که به طور کلی تضعیف جریان مقاومت در دستور کار آن‌ها قرار دارد، حتی اگر به اهداف نظامی خود در ارتباط با موضع یمن دست پیدا نکنند.

حملات آمریکا و انگلیس به یمن؛ تلاشی بی‌فایده در برابر توان انصارالله

وی با بیان اینکه درواقع این حملات ادامه جنگ هشت ساله قبلی علیه مردم یمن است، ادامه داد: از دیگر سو به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها هزینه‌های این عملیات را برای عربستان فاکتور می‌کنند و از عربستان می‌خواهند که هزینه‌های این عملیات را بپردازد. چنانکه گفته می‌شود یکی از اهداف سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عربستان نیز همین موضوع بوده است.

قنادباشی ابراز عقیده کرد: باید به این موضوع توجه داشت که عربستان از این موضوع خرسند است که نیروهای یمنی توسط آمریکایی‌ها تضیعف شود و بر همین اساس حاضر است هزینه این عملیات را نیز بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha