• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402111813336
  • خبرنگار : 71129

تاکید گزارشگر ویژه سازمان ملل به انگلیس درباره توقف استرداد آسانژ به آمریکا

تاکید گزارشگر ویژه سازمان ملل به انگلیس درباره توقف استرداد آسانژ به آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه به انگلیس تاکید کرد استرداد احتمالی آسانژ به آمریکا را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، «آلیس جیل ادوادرز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه ضمن مطرح کردن وضعیت روانی شکننده و ضعیف جولیان آسانژ، موسس وبگاه ویکی لیکس و نگرانی‌های شدیدی مبنی بر اینکه استرداد او ممکن است باعث شود تا آسانژ با رفتاری معادل شکنجه یا انواع مجازات‌های ظالمانه روبرو شود، به مقام‌های لندن تاکید کرد تا به درخواست درباره استرداد نکردن او به آمریکا توجه کنند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: جولیان آسانژ از یک اختلال افسردگی طولانی مدت و مکرر رنج می‌برد. وی در معرض خطر خودکشی ارزیابی می‌شود. در ایالات متحده، او با اتهامات متعددی از جمله بر اساس قانون جاسوسی ۱۹۱۷ به دلیل انتشار غیرقانونی اسناد و مدارک دیپلماتیک و دیگر اسناد از طریق ویکی لیکس مواجه است.

آسانژ که روند استرداد او توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده، در صورت محکومیت با حبس انفرادی طولانی مدت و حبس بالقوه تا ۱۷۵ سال مواجه است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه همچنین خاطرنشان کرد: خطر قرار گرفتن در سلول انفرادی طولانی‌مدت، علی‌رغم وضعیت نامطمئن سلامت روانی‌ آسانژ و دریافت یک حکم بالقوه نامتناسب، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا استرداد موسس ویکی لیکس به ایالات متحده با تعهدات بین‌المللی حقوق بشر انگلیس سازگار است یا خیر.

وی افزود: من از دولت لندن می‌خواهم که حکم استرداد آسانژ را با دقت بررسی کند تا از رعایت کامل ممنوعیت مطلق و غیرقابل انحراف بازگشت به شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز اطمینان حاصل کند.

تصمیم قریب الوقوع استرداد آسانژ با نزدیک شدن آخرین درخواست تجدیدنظر او در دادگاه عالی لندن در ۲۰ تا ۲۱ فوریه جدی به نظر می‌رسد.

آسانژ، چهره جنجالی ویکی لیکس، به دلیل نقش ادعایی خود در به دست آوردن و افشای غیرقانونی اسناد محرمانه مربوط به دفاع ملی آمریکا از جمله شواهدی که جنایات جنگی ادعایی را افشا می‌کند، با ۱۸ اتهام جنایی در ایالات متحده مواجه است.

وی از سال ۲۰۱۹ در انگلیس بازداشت است و در حال حاضر در زندان بلمارش به سر می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha