• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402111813369
  • خبرنگار : 50622

بدن فقط روزانه ۵ گرم نمک نیاز دارد

بدن فقط روزانه ۵ گرم نمک نیاز دارد

ایسنا/البرز یک کارشناس تغذیه اظهار کرد: ید موجود در نمک‌های تصفیه شده عامل موثری برای پیشگیری از گواتر و عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی است اما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی زمانی افزایش می‌یابد که مصرف سدیم موجود در نمک از پنج گرم(نصف قاشق مرباخوری) در روز بیشتر شود.

لادن خیابانی در گفت و گو با ایسنا، گفت: انجمن قلب آمریکا میزان نمک مصرفی را برای افراد عادی روزانه ۵.۸ گرم مجاز می‌داند. این درحالی است که میزان نمک مصرفی در کشور ایران حدود ۹.۵۲ گرم در روز است. زیاده‌ روی در مصرف هر نوع نمک منجر به فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی زمانی افزایش می‌یابد که مصرف سدیم از پنج گرم در روز بیشتر شود.

وی افزود: ید موجود در نمک یک عنصر اساسی برای تولید هورمون‌های تیروئید و رشد و نمو مغز انسان بوده و یکی از مهمترین عناصر در پیشگیری از آسیب مغزی است. کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بروز عوارض مختلفی می‌شود که به مجموعه آنها اختلال‌های ناشی از کمبود ید می‌گویند. این اختلال‌ها ممکن است از بزرگی غده تیروئید یا گواتر تا عقب ماندگی جسمی و ذهنی یا کرتنیسم را شامل شوند. شناخت بشر از گواتر به هزاران سال قبل و از کرتنیسم به صدها سال قبل بر می‌گردد.

وی افزود: قدیمی‌ترین، کم هزینه‌ترین و موثرترین روش جهت پیشگیری از اختلال‌های ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک ید دار است. مزیت استفاده نمک ید دار این است که صرف نظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمام اقشار جامعه و در تمام سال تقریبا به یک نسبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف منظم نمک ید دار می‌تواند نسل حال و آینده را در برابر عوارض ناشی از کمبود ید حفاظت کند.

خیابانی در مورد شایعه‌های موجود در فضای مجازی درباره ید گفت: تبلیغات سوء دیگر علیه ید موجود در نمک‌های تصفیه شده است، اینکه تصور می‌شود نمک‌های تصفیه شده و حاوی ید باعث ایجاد سرطان و یا سقط جنین می‌شود در حالیکه ید عنصر اصلی سنتز هورمون‌های تیروئیدی در بدن است. این هورمون‌ها برای تنظیم سوخت و ساز، رشد فیزیکی و تکامل سیستم عصبی مورد نیاز هستند. کمبود ید مانع سنتز کافی هورمون‌های تیروئیدی می‌شود و بسته به اینکه کمبود ید در چه زمان و با چه شدتی رخ دهد منجر به عوارض متفاوتی از جمله عقب ماندگی ذهنی، گواتر و کم کاری تیروئید خواهد شد.

وی افزود: نمک ترکیبی از کلر و سدیم است که به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل با دانه‌های بسیار ریز و یا سنگ‌های درشت‌تر در طبیعت وجود دارد. نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتاً از کلرور سدیم تشکیل شده است. مقدار مورد نیاز نمک برای بدن حدود ۵.۳ گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) است. یک قاشق چای خوری نمک حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha