• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111813745
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد:

خودکفایی اقتصادی با توسعه کشاورزی محقق می‌شود

خودکفایی اقتصادی با توسعه کشاورزی محقق می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد گفت: خودکفایی اقتصادی با توسعه کشاورزی از اهداف انقلاب اسلامی بود که طی این مدت محقق شده است.

محمود شبان طی گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ضمن تبریک دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مردم اظهار کرد: طی چند سال اخیر یکی از مشکلات کشاورزان منطقه قطعی برق چاه موتورهای آب کشاورزی بود که با تشکیل کارگروه کاهش خسارت قطعی برق چاه‌های کشاورزی، با حضور تمامی دست‌اندرکاران ۱۱ جلسه برای این امر برگزار شد.

وی از توزیع کودهای یارانه‌ای شامل ازته، فسفاته، پتاسه به مقدار۲۵۰۰ تن در بین کشاورزان خبر داد و گفت: برای افزایش ضریب مکانیزاسیون، ۱۵ دستگاه تراکتور با قیمت مصوب به کشاورزان تحویل داده شد.

شبان با اشاره به این‌که در راستای استفاده بهینه از آب، کشت گندم و طالبی با آبیاری تیپ، به مساحت ۴ هکتار انجام گرفت؛ تصریح کرد: ۳۰ تن بذر گندم و جو اصلاح شده نیز برای کاشت در بین کشاورزان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان این‌که مزرعه نمایشی کشت ارقام جدید نخود در ۳ هکتار و اجرای طرح تغذیه مزارع سبزی و صیفی در سطح ۲۰ هکتار انجام گرفت؛ گفت: نصب تله‌های پیش‌آگاهی برای محصول انگور و انار برای ردیابی آفت مگس مدیترانه‌ای در سطح ۱۵۶۰هکتار صورت گرفته است.

کشت نشائی گیاه دارویی انغوزه برای اولین بار

وی از خدمات دیگر به کشاورزان در قالب پایش آفات قرنطینه‌ای خارجی در سطح ۴۴۰ هکتار در خصوص آفت کرم نارنجی و مگس شرقی در محصولات پسته، انگور و انار خبر داد و گفت: ۲۶ ایستگاه بررسی و پیش‌آگاهی خوشه‌خوار انگور در راستای بهترین زمان مبارزه با این آفت و مبارزه با سن مادری غلات در سطح ۳۲ هکتار و مبارزه با ملخ مصری در سطح ۷ هکتار و مبارزه با جوندگان در سطح۳۲۱ هکتار انجام شده است.

شبان با بیان این‌که در راستای زودرس کردن و اجرای گلخانه میوه انگور در سطح دو هزار مترمربع انجام گرفته است؛ گفت: برای اولین‌بار به ‌صورت نشائی کشت گیاه دارویی انغوزه و هم‏چنین در سطح یک هکتار از طریق بذر، کشت گیاهان دارویی هم‏چون آویشن باغی، کینوا و اسطوخودوس در راستای اصلاح الگوی کشت صورت گرفت.

وی با بیان این‌که در راستای استفاده بهینه از آب، اجرای آبیاری بارانی مزارع زعفران در سطح یک هکتار در برنامه این مدیریت قرار گرفت؛ افزود: برای افزایش بهره‏وری در ۳۵ هکتار اجرای سیستم کوردون انجام و طی یک‌سال برای ۱۵واحد گلخانه کوچک‌مقیاس در سطح ۴ هزار مترمربع پروانه صادر گردید؛ همچنین برای اولین‌بار در شهرستان و در راستای اصلاح الگوی کشت، باغ الگویی گردو رقم پکان در سطح یک و نیم هکتار انجام گرفته است.

مساحت گلخانه‌های شهرستان ۹۵ هزار مترمربع

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مساحت مجموع گلخانه‌های شهرستان را ۹۵ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: ۳ واحد گلخانه‌ای شهرستان ۵۴۰۰ مترمربع است.

وی در ادامه از صدور موافقت اولیه برای ۲۷ طرح صنایع تبدیلی و صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای ۱۸ طرح صنایع تبدیلی خبر داد و گفت: در همین زمینه برای رفع موانع و مشکلات  نقدینگی، امتیازات و بازدیدهای دوره‌ای و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی شهرستان ۵۵ جلسه برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به برگزاری روز مزرعه انگور به‌صورت استانی در راستای انتقال تجربیات و دانش فنی انگور گفت: هفت هزار و ۷۱۳ تن نهاده‌های دامی شامل کنسانتره یارانه‏دار ـ سبوس بین دامداران صنعتی و مرغداران توزیع شد.

جوجه‌ریزی  ۳۰۷هزار  قطعه طی یک سال

وی جوجه‌ریزی۱۰ واحد مرغداری گوشتی به مدت یک‌سال را تعداد ۳۰۷هزار قطعه بیان کرد و گفت: رصد، پایش و نظارت بر پولت‌ریزی در دو واحد مرغداری تخم‌گذار به تعداد ۶۴ هزار قطعه در راستای تأمین تخم‌مرغ شهروندان انجام گرفت.

شبان با اشاره به این‌که برای توسعه و توزیع نیمچه مرغ بومی و سایر ماکیان ۷ هزار قطعه در اختیار کشاورزان قرار گرفت؛ گفت: تولید آبزیان به ظرفیت ۱۱هزار قطعه افزایش یافت و برای ۸۵ مورد تمدید و صدور مجوزهای دام و طیور به ظرفیت ۵۴۰۰ رأس انجام گرفت.

وی گفت: ۱۵ مورد بازدید و نظارت بر کارخانجات خوراک دام و نمونه‌گیری خوراک دام و جلسات کمیته کنترل کمی و کیفی و کمیته‌های فنی امور دام و طیور انجام شد.

شبان با بیان اینکه پیگیری طرح توسعه اقتصادی و پرواربندی قراردادی برای ۳۴۰۰ رأس انجام گرفت، افزود: برگزاری جلسات توسعه نوغانداری و برنامه‌ریزی در خصوص احداث سایت الگویی پرورش کرم ابریشم انجام شد.

وی از پیگیری و جذب۷۳۰ تن جو مدت‌دار به‌صورت شش‌ماهه در قالب کمک به دامداران خبر داد و گفت: لایروبی و مرمت ۴ رشته قنات روستاهای این شهرستان، کاریزک، خرگوشی و مزده با اعتبار دولتی ۷۴۹ میلیون تومان نیز از دیگر اقدامات بوده است.

مشکل برق‌رسانی به ۱۷طرح آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه به مشکل برق‌رسانی به ۱۷طرح آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب با لوله به حجم ۱۰۲۹۲ متر با جذب اعتبار بلاعوض دولتی به میزان ۱۴ هزار و ۲۶۷ میلیون ریال برای انتقال آب روستاهای حسین‌آباد، کاهه، گلکیر، جعفرآباد، ، علی‌آباد و دهنو نیز انجام گرفت.

وی تصریح کرد: ترمیم و تکمیل استخر ذخیره آب به حجم ۵۵۰ مترمکعب با اعتبار بلاعوض دولتی ۸۸ میلیون تومان و سنددار کردن ۴۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی در راستای قرارگاه صدور اسناد کشاورزی و رفع تداخلات پلاک‌های مشمول طرح برای ۳۵ پلاک در راستای تسهیل در صدور اسناد کشاورزی و هم‏چنین پایش اراضی در سطح ۱۳هزار کیلومتر در راستای جلوگیری از تغییر کاربری از دیگر اقدامات بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان این‌که نظارت بر۱۶۷ طرح مجوز تغییر کاربری انجام شده است؛ گفت: ۴۱مورد تغییر کاربری غیرمجاز و اخطار توقف عملیات برای ۳۳ فقره و قلع و قمع تغییر کاربری غیرمجاز برای ۴ مورد انجام گرفت.

صدور مجوز مشاغل خانگی برای ۱۳ متقاضی

شبان همچنین به تشکیل پرونده‌های دارای موافقت اصولی سازمان متبوع و جواز تأسیس طرح‌های غیر کشاورزی برای اخذ مجوز و تغییر کاربری برای ۱۶ پرونده اشاره کرد و افزود: دریافت تسهیلات مکانیزاسیون برای۶۰ مورد به مبلغ ۷۵ میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات به طرح‌های صنایع تبدیلی شهرستان به مبلغ ۸۳ میلیارد ریال و جذب تسهیلات بانکی در سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ در زیر بخش‌های آب و خاک، باغبانی، صنایع، مکانیزاسیون به تعداد ۸۱۳ پرونده به مبلغ ۶۲۶۹۶۱ میلیون ریال و توزیع و نظارت سوخت واحدهای صنایع تبدیلی و ماشین‌آلات کشاورزی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت گاز از دیگر اقدامات بوده است.

وی با بیان این‌که مجوز مشاغل خانگی برای ۱۳ متقاضی صادر شده است؛ تصریح کرد: ۳۷۸ مورد بازرسی و نظارت از فروشگاه‌ها و مراکز توزیع اقلام اساسی به ویژه نانوایی‌ها در راستای افزایش کیفیت نان و جلوگیری از خام فروشی آرد و هم‏چنین بازرسی هفته‌ای از فروشگاه‌های کود، سم و تشکیل ۴۱ فقره پرونده تعزیراتی در راستای ایفای حقوق مردم و توزیع اقلام طرح تنظیم بازار به میزان ۱۶۵ تن شامل شکر، برنج گوشت منجمد (شامل گوشت مرغ، گوساله و گوسفندی) در راستای تعادل بازار از اقدامات دیگر این مجموعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha