• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1402111813842
  • خبرنگار : 71434

عزتمند مثل عزت‌اللهی

عزتمند مثل عزت‌اللهی

اقدام هافبک تیم ملی فوتبال کشورمان در حاشیه نشست خبری پیش از بازی امروز با قطر، حرکتی کاملا هوشمندانه و در عین درایت و عقلانیت بود؛ اقدامی که نمود غیرت ایران و ایرانی و مهر بطلانی بر رویای دیرینه اعراب برای تحریف هویت این خلیج تا همیشه فارس است.

به گزارش ایسنا، سعید عزت اللهی، هافبک تیم ملی کشورمان در بخشی از صحبت‌هایش در نشست خبری قبل از بازی با قطر دو بار از واژه خلیج فارس استفاده کرد؛ اظهاراتی که به مذاق خبرنگاران عرب زبان خوش نیامد و به اعتراض آن‌ها منجر شد، اما این اعتراض بلافاصله با پاسخ قاطعانه مسئولان رسانه‌ای تیم ملی مواجه شد.

البته این واکنش خبرنگاران عرب چندان غریب نیست و به سابقه‌ طولانی تلاش‌های اعراب حاشیه خلیج فارس برای جعل نام این دریای ایرانی برمی‌گردد؛ دست و پا زدن‌هایی که به فضل بیداری و آگاهی ایرانیان تاکنون ناکام مانده است. 

چرا کشورهای عربی دنبال جعل نام خلیج فارس هستند؟

عزتمند مثل عزت‌اللهی

تحریف و دسیسه چینی دولت‌های عربی علیه هویت تاریخی خلیج فارس، در سال‌های اخیر و به ویژه از دهه شصت میلادی شدت گرفت و از آن زمان کشورهای عربی در تلاش هستند با رواج نام جعلی«خلیج عربی» این پهنه آبی را از آن خود کنند؛ این تلاش‌ها ریشه در سال‌ها قبل و دهه ۱۳۳۰ خورشیدی دارد که به تحریک انگلیسی‌ها کشورهای عربی این نام را برای خلیج فارس انتخاب کردند و از آن زمان این دسیسه چینی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.

برخی از عوامل تحریف نام خلیج فارس را می‌توان در مخالفت و رقابت دولت عثمانی با دولت ایران و دشمنی دیرینه عثمانی‌ها با ایرانیان، کوتاه شدن دست انگلستان از منابع نفتی ایران، ظهور نسل جدیدی از رهبران ملی گرای افراطی در جهان عرب مانند جمال عبدالناصر در مصر و عبدالکریم قاسم در عراق، نفوذ انگلستان درمیان دولت‌های نوپای عربی و نیاز به ایجاد رقابت و اختلاف بین آنها و دولت  ایران به منظور تحکیم نفوذ خود و شکست مفتضحانه کشورهای متحد عربی در چندین جنگ برابر اسرائیل و سرخوردگی آنان در مجامع جهانی و منطقه‌ای خلاصه کرد.

چرایی شکست اعراب؟

نام خلیج فارس از جمله نام‌های تاریخی است که از گذشته بسیار دور تاکنون در اسناد، قراردادها و مکاتبات مورد استفاده همه اقوام و ملت‌ های دور و نزدیک آن، از فارس و عرب، ترک و هندی تا اروپاییان قرار داشته است و نه تنها بخشی از خاک ایران محسوب می‌شده و حاکمیت آن در دست ایرانیها بوده است، بلکه به اذعان تمام منابع تاریخی موجود این پهنه آبی با عناوینی نظیر خلیج فارس، خلیج عجم، دریای فارس و یا بحر فارس شناخته شده است. همچنین به گفته مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در حال حاضر ۲۵ هزار نقشه و سند تاریخی داریم که اثبات‌کننده حقانیت عنوان «خلیج فارس» است.

عزتمند مثل عزت‌اللهی

عزتمند مثل عزت‌اللهی

قدیمی‌ترین سند مرتبط با خلیج فارس نیز مربوط به دوره یونانی‌ها است که در سال ۵۴۰ قبل از میلاد تدوین شده است. از آن زمان به بعد، چندین نقشه توسط یونانی‌ها از این مناطق ثبت شده که همگی عنوان «خلیج فارس» یا همان «سینوس پرسیکوس» را ذکر کرده‌اند.

وجود این نقشه‌ها و دیگر اسناد تاریخی معتبر به عنوان پشتوانه تاریخی مستدل در کنار تلاش و حمیت مردم و مسئولان ایرانی و بیداری و آگاهی قشرهای مختلف در هر جایگاه و سمتی درباره وجب به وجب خاک این مرز و بوم و تمامیت ارضی کشورمان ایران، مهمترین دلایل شکست رویای چندین ساله اعراب حاشیه خلیج فارس برای تحمیل این نام ساختگی است. 

کام تلخ اعراب و استقبال داخلی

ویدیوی کوتاه صحبت‌های اخیر هافبک تیم ملی کشورمان گرچه به مذاق عرب‌ها خوش نیامد اما به شدت مورد استقبال هم میهنانمان از هر طیفی قرار گرفت و به سرعت در کانال‌های تلگرامی و فضاهای مجازی چون توئیتر و اینستاگرام دست به دست شد و بسیاری در تحسین این بازیکن تیم ملی توئیت‌ها و استوری‌هایی را منتشر کرده و برخی این اقدام را دیپلماسی نرم و در اوج عقلانیت و منطق توضیف کردند.

در ادامه برخی واکنش‌ها را مشاهده می‌کنید:

عزتمند مثل عزت‌اللهی

عزتمند مثل عزت‌اللهی

عزتمند مثل عزت‌اللهی

عزتمند مثل عزت‌اللهی

میلیون‌ها عزت اللهی

اظهارات هافبک تیم ملی کشورمان آن هم پیش از بازی حساس پیش‌رو با یک کشور عرب زبان و در خاک میزبان عرب به اصطلاح مشتی نشانه خروار است و حکایت از غیرت ایرانیان اصیل در هرجای این کره خاکی دارد و به همه بدخواهان ایران نشان داد حس میهن پرستی و غیرت در خون مردم ایران از کارگر و معلم و فوتبالیست و ... عجین شده و هر کدام از مردم این خطه در مواجهه با کوچکترین تعدی دشمنان سعید عزت‌اللهی‌هایی دیگر هستند.

عزتمند مثل عزت‌اللهی

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۱۹ ۲۰:۳۱

درود بر عزت اللهی عزیز