• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402111813885
  • خبرنگار : 71290

سبحانی: همکاری‌های راهبردی ایران و ارمنستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

سبحانی: همکاری‌های راهبردی ایران و ارمنستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

سفیر ایران در ارمنستان، فرمت ۳+۳ را بستری برای حل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت تهران به دنبال ایجاد صلح واقعی در منطقه است.

به گزارش ایسنا، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان به مناسبت فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در نشستی که روز سه شنبه، در محل سفارت و با حضور جمعی از کارشناسان مراکز مطالعاتی ارمنستان و اصحاب رسانه برگزار شد، حضور یافت و به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی طی بیش از چهار دهه گذشته و همچنین تشریح مواضع اصولی ایران پیرامون تحولات جاری در منطقه قفقاز پرداخت.  

دیدگاه ایران در خصوص طرح چهار راه صلح، تقویت روابط اقتصادی فیمابین ۲ کشور در چارچوب کریدور شمال-جنوب، استفاده از ظرفیت‌های ایران در قالب عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، همکاری‌های منطقه‌ای در فرمت ۳+۳، کریدور زنگزور، تحولات غزه، روابط ایران و غرب، تقویت روابط فیمابین و توسعه روابط فرهنگی، علمی و آموزشی از اهم سئوالات مطرح توسط شرکت‌کنندگان ارمنی در نشست فوق بود.   

سفیر ایران در ایروان بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از پروژه چهارراه صلح در چارچوب حقوق بین‌الملل، تمامیت ارضی کشورها و احترام به حاکمیت دولت‌ها تاکید کرد. او نقش و جایگاه ارمنستان در کریدور شمال-جنوب را با اهمیت خواند و بر لزوم تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و نیز کاهش تعرفه‌های ترانزیت برای افزایش ارتباطات فیمابین در چارچوب این کریدور تاکید کرد.   

سبحانی: همکاری‌های راهبردی ایران و ارمنستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

سبحانی، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نماد چندجانبه‌گرایی بر شمرد و امکان بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌هایی همچون بریکس و شانگهای را در افزایش تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه ارمنستان مورد اشاره قرار داد.  

سفیر ایران در ارمنستان، فرمت ۳+۳ را بستری برای حل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود «جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح واقعی در منطقه است».

او در خصوص کریدور زنگزور نیز اظهار داشت که «جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع انسداد در چارچوب حفظ حاکمیت ملی دولت‌هاست و با هرگونه تغییر مرزها مخالف است».

سبحانی در پاسخ به سئوالی پیرامون امکان بروز درگیری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی گفت «ایران از منازعه و درگیری استقبال نمی‌کند، اما چنانچه اندیشه حمله به ایران در مخیله دشمنان فرو رود، نظام اسلامی آن را در نطفه خفه خواهد کرد».  

او روابط فرهنگی را بخش جدایی‌ناپذیر مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان دانست و بر لزوم تقویت مراودات مردمی میان ۲ کشور تاکید کرد.

سبحانی: همکاری‌های راهبردی ایران و ارمنستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان ضمن اشاره به آماده‌شدن سند همکاری‌های فرهنگی، آموزشی و علمی، امضا این سند را باعث استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های فرهنگی فیمابین برای توسعه روابط قلمداد کرد.

او در پایان، همکاری‌های استراتژیک و امنیتی بین ۲ کشور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود «ایران به لحاظ جغرافیای سیاسی یک مخاطب جدی و مهم برای ارمنستان است و با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری، باید دو طرف از فرصت‌های موجود بهره گیرند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha