• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111813905
  • خبرنگار : 50107

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد خبر داد

مراجعه ۶۲۳۹ بیمار به بیمارستان اکبر از ابتدای مهر تا پایان دی ماه

مراجعه ۶۲۳۹ بیمار به بیمارستان اکبر از ابتدای مهر تا پایان دی ماه

ایسنا/خراسان رضوی مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد گفت: از ابتدای مهر تا پایان دی ماه سال گذشته ۵۴۰۰ بستری در بیمارستان اکبر داشتیم که در مدت مشابه امسال ۶۲۳۹ مورد بوده است.

محمدرضا کشت‌مندی امروز ۱۸ بهمن‌ماه، در نشست خبری که در بیمارستان اکبر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که پیش آمد و تعداد بیماران در بیمارستان اکبر و دکتر شیخ اضافه شد، تمهیداتی را برای مدیریت شرایط انجام دادیم. فارغ از مسائل حاشیه‌ای که پیش آمد اما آنچه در واقع انجام شد، نشان از مدیریت خوب در این مدت است.

وی بیان کرد: ما از ابتدای مهر تا پایان دی ماه سال گذشته ۵۴۰۰ بستری در بیمارستان اکبر داشتیم که در مدت مشابه امسال ۶۲۳۹ مورد بوده است. درمانگاه‌های سرپایی ما نیز در این مدت در سال گذشته ۳۳ هزار مراجعه‌کننده داشتند که امسال به ۳۶ هزار نفر رسیده است. تریاژ ما از ابتدای مهر تا پایان دی ماه سال گذشته ۷۴۰۰ مراجعه‌کننده داشته که در مدت مشابه امسال ۹۸۰۰ نفر بوده است.

دکتر کشت‌مندی با بیان اینکه تعداد تخت‌های فعال بیمارستان اکبر ۲۳۰ تخت است، عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی ۳۸ تخت به تخت‌های معمول ما اضافه شده، معاونت درمان نیز ۱۲ تخت کمک کرده و ۱۵ تخت در بیمارستان ولایت هم در قالب یک بخش کامل در اختیار بیمارستان قرار گرفته است. در حال حاضر همه تخت‌های اضافه پر نشده است. در این شرایط ۱۷ نیرو به بیمارستان ما کمک شد و قرار است ۶ نیروی دیگر نیز اضافه شود، این جدا از نیروهایی است که در بیمارستان ولایت به ما کمک کردند.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد افزود: تعداد مراجعین مدیریت شده است. با توجه به اینکه ما بیمارستان فوق تخصصی هستیم، نمی‌توانیم بگوییم تخت و نیرو نداریم، پس بیمار را پذیرش نکنیم، بلکه تمام بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان را بر اساس پروتکل‌های علمی بستری می‌کنیم و خدمات می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بیمارستانی با ظرفیت ۲۴۰ تخت دارید اما ۲۷۰ تخت می‌گذارید و مازاد از شرایط استفاده می‌کنید، در این وضعیت برخی کمبودها از جمله نیروی پرستار خود را نشان می‌دهد. به طور استاندارد باید برای هر ۶ تخت یک پرستار داشته باشیم اما گاهی تا ۱۰ تخت یک پرستار دارند. تعداد پرستاران ما در بیمارستان با کادر مدیریتی ۲۴۰ نفر است. در حال حاضر وضعیت بیمارستان اکبر مساعد است. ۹۰ درصد بیماران اطفال را می‌توان به صورت خدمات سرپایی درمان کرد.

در ادامه رضا وثوقی‌مقدم، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کمبود پرستار فراگیر است و صرفا مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان اکبر نیست. این کمبود در دانشگاه مشهد نیز مشابه سراسر کشور است.

وی ادامه داد: فراخوان استخدامی دیگر در یکی، دو ماه آینده انجام خواهد شد که تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند اما واقعیت این است که ما حتی اگر بخواهیم نیروی طرحی هم بگیریم متقاضی زیادی نداریم. این مسائل هیچ وقت مانع نشده خدمات را کم یا محدود کنیم، حتی از شهرستان‌هایی که بیمارستان‌های آن‌ها فعالیت کمتری دارند، پرستاران را به مشهد منتقل کردیم تا کمک کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اپیدمی‌ها گذرا هستند، نمی‌توانیم سقف را در نظر بگیریم تا بیشترین نیرو را داشته باشیم؛ زیرا وقتی اپیدمی فروکش می‌کند، این نیروها مازاد می‌شوند. بیمارستان‌های ما باید ۲۰ درصد مازاد بر ظرفیت اسمی خود خدمات ارائه دهند که در بیمارستان اکبر این اتفاق افتاده است.

وثوقی‌مقدم با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بیماران اطفال را می‌توان به صورت خدمات سرپایی درمان کرد، تصریح کرد: هر چه مراجعات غیر ضروری به بیمارستان اضافه شود، انرژی بیمارستان و پزشکان گرفته می‌شود. خانواده‌ها باید کمتر به دورهمی و ‌مهمانی بروند و کودک تب‌دار خود را به مهمانی نبرند. مایعات فراوان و استراحت اصل مهم در بهبود بیماری‌های عفونی است؛ باید زنجیره را متوقف کنیم. ۱۴۰ درمانگاه عمومی و تعداد زیادی مطب پزشک عمومی در سطح شهر مشهد داریم.

مراجعه ۶۲۳۹ بیمار به بیمارستان اکبر از ابتدای مهر تا پایان دی ماه
عکس از آرشیو

بسیاری از بیمارانی که سرماخوردگی دارند، نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند

معاون آموزش و سلامت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد نیز در این نشست گفت: بسیاری از بیمارانی که سرماخوردگی دارند، نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند، یک مشکل در بیمارستان اکبر این است که بیماران سرپایی که می‌توانند به مطب‌ها و کلینیک‌های سرپایی بروند به بیمارستان مراجعه می‌کنند. ما از ۱۲ شب تا ۷ صبح به طور میانگین ۱۰۰ مراجعه‌کننده داریم و روزانه ۳۰۰ نفر به درمانگاه ورودی ما مراجعه دارند.

دکتر حمید آهن‌چیان اظهار کرد: بیمارستان اکبر بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی کشور است. این بیمارستان بخش‌های متعددی دارد. ما ۵۰ عضو هیات علمی در بیمارستان اکبر داریم که از این تعداد دو فوق تخصص ریه، سه فوق تخصص آسم و آلرژی و چهار فوق تخصص عفونی کودکان در بیمارستان مستقر هستند.

وی افزود: در کنار این افراد چهار فوق تخصص گوارش، چهار فوق تخصص غدد و سه متخصص کودکان و اساتید متخصص کودکان عضو هیات علمی روزانه ویزیت‌ها را انجام می‌دهند. یکی از اساتید نیز روزانه در بیمارستان ولایت ویزیت می‌کند. ۱۰ متخصص در بیمارستان اکبر حضور دارند که بیشتر در درمانگاه‌‎ها بیماران را ویزیت می‌کنند. در ۲۴ ساعت در بیشتر ساعت‌ها دو متخصص اطفال در درمانگاه ویزیت بیماران را انجام می‌دهند.

آهن‌چیان ادامه داد: در کنار آن‌ها در تمام شیفت‌های صبح و بعدازظهر اساتید فوق تخصص در تمام رشته‌ها و تمام روزها، در درمانگاه حضور دارند. پنج فوق تخصص جراحی کودکان در بخش جراحی هستند. چهار آی‌سی‌یو در بیمارستان اکبر داریم که سه فوق تخصص آی‌سی‌یو کودکان در این بخش‌ها فعالیت دارند. هیچ بیمارستان دیگری در سطح ایران چهار آی‌سی‌یو کودکان در یک بیمارستان ندارد.

معاون آموزش و سلامت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر بیان کرد: یک هفته قبل از اینکه بحران شیوع عفونت‌های ویروسی و تنفسی شروع شود، تصمیماتی گرفته شد که اساتید هیات علمی آنکال ما به صورت حضوری از ۸ تا ۲ شب در درمانگاه سرپایی در اورژانس بیمارستان حضور داشته باشند، وقتی وضعیت حادتر شد، دستور داده شد تمام اساتید آنکال از ۱۲ شب تا ۸ صبح دانشگاه مقیم باشند. بعدازظهر از ساعت ۴ تا ۸ شب یکی دیگر از اساتید ما در بیمارستان است؛ یعنی در این ساعت دو استاد همزمان بیماران را در اورژانس ویزیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از ورود بیماران به بیمارستان اکبر باید همکاری جمعی وجود داشته باشد، عنوان کرد: پیک عفونت‌ها در پاییز و زمستان هر سال در تمام دنیا وجود دارد، اینکه چگونه می‌توانیم کمک کنیم به خانواده‌ها بستگی دارد. خانواده‌ها باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بیماری که حداکثر انتقال را دارد از فرستادن فرزندان خود به مهد کودک و مدرسه جلوگیری کنند.

آهن‌چیان اضافه کرد: بسیاری از بیمارانی که سرماخوردگی دارند، نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند، یک مشکل در بیمارستان اکبر این است بیماران سرپایی که می‌توانند به مطب‌ها و کلینیک‌های سرپایی بروند به بیمارستان مراجعه می‌کنند. ما از ۱۲ شب تا ۷ صبح به طور میانگین ۱۰۰ مراجعه‌کننده داریم و روزانه ۳۰۰ نفر به درمانگاه ورودی ما مراجعه دارند.

معاون آموزش و سلامت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها کودکانشان بیماری ساده‌ای دارند و بدحال نیستند به مطب پزشکان و درمانگاه‌های سطح شهر مراجعه کنند. اکثر بیماری‌های تنفسی بیماری ویروسی ساده هستند اما اگر کودک سرفه شدید داشت، تنفس وی تند بود، تب بالا داشت و بی‌حال شده بود باید به پزشک مراجعه کند که محل آن درمانگاه‌های سرپایی و مطب‌های پزشکان است. زمانی که بیماران به بیمارستان می‌آیند، متخصصان ما درگیر بیماران سرپایی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha