• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402111813922
  • خبرنگار : 50167

مدیرکل انتقال خون استان:

۳۱ هزار فرآورده خونی در استان زنجان مصرف شده است

۳۱ هزار فرآورده خونی در استان زنجان مصرف شده است

ایسنا/زنجان مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون، ۳۱ هزار فرآورده خونی در استان زنجان مصرف شده است، اظهار کرد: اهدای خون ۱۰۰ درصد فرآورده‌های خون مورد نیاز استان را تأمین کرده است.

سیامک اسدی امروز (چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره‌کل انتقال خون استان برگزار شد، اظهار کرد: بیمارانی که در استان زنجان درمان شده و برای ادامه درمان به سایر استان‌ها ارجاع می‌شوند را رها نمی‌کنیم و اگر به فرآورده خونی نیاز داشته باشد، انتقال می‌دهیم.

وی با بیان اینکه انتقال خون جوری سیستم‌سازی شده که برای همه اقشار جامعه یکسان خدمت‌رسانی شده و عدالت برقرار می‌شود، افزود: در هر بیمارستان استان زنجان یک بانک خون وجود دارد و هیچ بیماری نیازی نیست به انتقال خون مراجعه کند زیرا اهدای جایگزین کنار گذاشته شده و به هیچ عنوان خانواده بیمار نباید دغدغه داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه در استان زنجان اهدای خون با مفهوم نوع‌دوستی و ایثار عجین شده است، تصریح کرد: همه ما باید میراث‌دار این فرهنگ باشیم که نقش اصحاب رسانه در حفظ این فرهنگ بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه به زودی از تجهیزات جدید انتقال خون رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: ۶ هزار واحد فرآورده‌ خونی به استان‌های محروم کشور کمک‌رسانی کرده‌ایم.

اسدی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون، ۳۱ هزار فرآورده خونی در استان زنجان مصرف شده است، اظهار کرد: اهدای خون ۱۰۰ درصد فرآورده‌های خون مورد نیاز استان را تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه پزشک براساس چند معیار تصمیم می‌گیرد که آیا شما می‌توانید خون اهدا کنید یا خیر، افزود: در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید یا بیماری دارید حتما به پزشک اطلاع دهید، گفتنی است معافیت از اهدای خون هم برای سلامت اهدا کننده یا اهدا گیرنده است.

این مسئول با اشاره به اینکه راه‌اندازی مراکز انتقال برحسب شرایط خاصی مانند جمعیت، بیمارستان و غیره است، تصریح کرد: خون کامل به ندرت در استان استفاده می‌شود و فرآورده‌های خونی نیز در استان زنجان تولید می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه تامین فرآورده‌های خون سالم و اهمیت اهدای داوطلبانه بسیار حائز اهمیت است، گفت: اتوماسیون غربالگری ویروسی بدون دخالت دست (کوواس ۶ هزار) در انتقال خون استان زنجان به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسدی با بیان اینکه تجاری شدن امر اهدای خون و فرآورده‌های خون سبب به خاطر افتادن سلامت گیرنده و اهداکننده می‌شود، اظهار کرد: خطر این وجود دارد استانداردها نادیده گرفته شود و ممکن است در فرآورده‌های پرمصر مانند پلاکت و گلبول قرمز متراکم در گروه‌های منفی و کمیاب کمبود ایجاد شود.

وی با بیان اینکه فاصله بین اهدای خون و پلاسما سه ماه است، خاطرنشان کرد: زنجانی‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند موضوع انتقال خون کمرنگ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha